Geardropper mikt op vliegende kampeerders

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 08 Nov 2016 in nieuws

Weleens een kampeerder in het vliegtuig gezien? Waarschijnlijk niet, want bij kampeervakanties wordt traditiegetrouw voor de eigen auto gekozen als vervoermiddel. Bas Sonnevelt wil daar met zijn startup Geardropper verandering in brengen.

Wat is het idee achter Geardropper?
“Ik kampeer eigenlijk al mijn hele leven en mijn vriendin ook. Binnen een straal van 1500 kilometer van Nederland hebben we al heel veel gezien. Ik wil steeds iets nieuws ontdekken, maar elke 100 kilometer die je verder rijdt, moet je ook weer terug. Als je wilt kamperen op Sicilië, Andalusië of in Zuid-Kroatië ben je twee, drie dagen onderweg om er te komen met de auto. Het leek me dat dat anders moest kunnen en zo ontstond Geardropper. Bij ons kun je je kampeeruitrusting huren en wij zorgen ervoor dat die klaarligt op een service point. Je vliegt naar de bestemming, huurt een auto, haalt de spullen op en de vakantie kan beginnen. Zo hoef je geen twee à drie weken uit te trekken voor een kampeertrip, maar kun je ook gemakkelijk een week weg, met dezelfde kampeerbeleving.”

Hoe regel je de logistiek?
“Geardropper werkt samen met kleinschalige natuurcampings die de handling – uitgifte, inname en controle – op locatie verzorgen. Op deze natuurcampings staan natuur, gastvrijheid en eenvoud altijd centraal. In de fase waarin we ons nu bevinden hebben we ervoor gekozen de kampeeruitrustingen zelf te financieren en samen met leveranciers de logistiek naar onze service points te organiseren. Zij hoeven dus niet te investeren in kampeeruitrustingen waardoor we het laagdrempelig maken om zich aan te sluiten. De campings krijgen daarvoor een handling fee van 15 procent van de huursom met een minimum van 30 euro. Daarnaast kunnen klanten ervoor kiezen dat de tent klaarstaat als ze arriveren of dat ze deze na de laatste nacht niet hoeven op te ruimen. Dat is handig als ze bijvoorbeeld een late vlucht hebben op de heenweg of juist een vroege terugvlucht. De kosten die we daarvoor rekenen zijn volledig voor het service point. Als de campingeigenaren meer willen verdienen, kunnen we het model omdraaien: zij kopen de uitrusting, wij verzorgen de sales en marketing. Een franchisemodel, zeg maar. Ik denk dat we daar op de langere termijn naartoe gaan.”

Bas Sonnevelt, GeardropperHoeveel service points heb je al aangesloten?
“Op dit moment twee. We zijn in maart van dit jaar begonnen en de site is sinds een paar maanden live. Dat is het Minimum Viable Product. We zijn nu aan het experimenteren en bouwen. Iedereen is positief over het concept, maar we moeten het natuurlijk wel goed uitvoeren. Nu we dat op de rit hebben, werken we aan uitbreiding van de service points. Daarvoor hebben we Gocampr als partner. Zij zijn de Airbnb van de kampeerplaatsen. Kleine campings, maar ook particulieren met een grote achtertuin melden zich aan en kampeerders kunnen die plekken via Gocampr boeken. Hun netwerk is interessant voor onze doelgroep, namelijk iedereen die terug wil naar de natuur om rond te trekken met een tent. De komende tijd gaan we de Gocampr-campingeigenaren benaderen. Het doel is om er zes tot acht te vinden met een mooie spreiding over Europa. Dat hebben we waarschijnlijk over twee maanden rond.”

Waarom zo’n bescheiden aantal?
“Ik vind het belangrijk dat we waarmaken wat we beloven. We zijn net begonnen en dan is het belangrijk dat je het klein houdt, zodat je niet de controle verliest. Het is prima om te leren van vergissingen, maar je moet wel in staat zijn om die snel recht te zetten zodat de klant er geen hinder van ondervindt. Daarnaast is het bij dit aantal nog te behappen om lokaal een voorraad kampeerspullen neer te leggen. Dat scheelt weer in de logistieke ‘hassle’.”

Ben je van plan om naast de kampeeruitrusting ook de vliegreis te faciliteren?
“Ja, daarvoor hebben we een partnerschap met Skyscanner. En we zijn aan het praten met een partner voor de huurauto’s ter plaatse. We maken API-koppelingen zodat we de klant aan de voorkant een ‘pakketje’ kunnen laten zien. Trip Deals noemen we die. Enige nadeel is dat de klant vervolgens de verschillende elementen van de reis los moet boeken en afrekenen – wij zijn geen touroperator. Maar dat gaan we goed communiceren.”

Hoe ga je de vliegende kampeerder naar je site lokken?
“Vooral door met affiliate partners te werken. Ik noemde Gocampr al, die bijvoorbeeld op hun site bij campings op minder dan 100 kilometer afstand van een service point een linkje naar Geardropper kunnen plaatsen. Of een autoverhuurbedrijf dat ons onder de aandacht brengt in een nieuwsbrief. Als er dan een boeking uit voortkomt, betalen wij als dank een bepaald bedrag. Er zijn genoeg mogelijkheden te bedenken. Daarnaast doen we veel met social media om mensen op de hoogte te brengen van ons bestaan. Straks gaan we ook meer adverteren om traffic naar onze site te genereren. En we gebruiken big data om de bezoeker zo persoonlijk mogelijk van dienst te kunnen zijn. Elke klik op de site leggen we vast en straks kunnen we daar gepersonaliseerde aanbiedingen, retargeting en maatnieuwsbrieven aan koppelen.”

Wat zijn je toekomstplannen met Geardropper?
“We richten ons nu op het klaarmaken van de website en het opzetten van het netwerk van service points. In een later stadium kunnen we bijvoorbeeld een uitgebreidere uitrusting aanbieden. Waarom geen kano erbij in Zweden of een surfplank aan de Spaanse kust? Of een fiets in plaats van een huurauto. Ander punt van aandacht is uitbreiding buiten het Europese vasteland. Door het weer is kamperen een seizoensgebonden business. Dat zou je kunnen oplossen door de Canarische Eilanden aan te bieden, waar genoeg campings zijn en de zon het hele jaar schijnt. Waar ik ook over nadenk is om dusdanig te investeren in de uitrusting, dat kamperen in Scandinavië in de winter een mogelijkheid wordt. Of we nog verder weg willen gaan? Op zich wel, maar veiligheid is een issue. Ik wil alleen bestemmingen aanbieden waar we de veiligheid van de reiziger kunnen garanderen. Er zit alleen maar een rits op zo’n tent, geen slot. Maar Australië of de VS, daar zit op de langere termijn zeker potentie in voor ons bedrijf.”



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment