‘Consument wantrouwt online retailer steeds vaker’

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 04 Nov 2016 in nieuws

Consumenten zetten steeds vaker vraagtekens bij de gevolgen die het online winkelen voor hun privacy heeft. Dit blijkt uit internationaal onderzoek van KPMG onder bijna 7.000 consumenten in 24 landen.

De beperkte controle die consumenten hebben op het gebruik van de informatie die zij verschaffen speelt een belangrijke rol. Klanten zijn volgens KPMG vooral ongerust over het feit dat hun persoonlijke gegevens worden verkocht aan derden, dat hun gegevens worden gehackt en dat zij geconfronteerd worden met ongewenste marketingacties.

Minder dan 10 procent vindt dat zij op dit moment voldoende controle hebben op de wijze waarop organisaties omgaan met het gebruik van hun persoonlijke gegevens. Klanten zetten vooral vraagtekens bij de wijze waarop retailers, supermarkten en telecombedrijven met hun gegevens omgaan. Ruim 30 procent geeft aan dat een gedegen cybersecuritysysteem veel twijfels over de privacy zou kunnen wegnemen.

De helft van de onderzochte consumenten verwijdert inmiddels browsercookies en heeft de zichtbaarheid van persoonlijke informatie op de sociale media beperkt. Eén op drie consumenten wisselt regelmatig van gebruikersnaam en wachtwoord en heeft zelfs de incognito modus in de webbrowser geactiveerd om te voorkomen dat gebruikers van dezelfde computer het internetgedrag kunnen volgen.

Zo’n 25 procent is ertoe overgegaan om encryptie te gebruiken, waardoor persoonlijke informatie niet door buitenstaanders kan worden gelezen.

Toch zijn klanten niet huiverig voor alle toepassingen waarbij de privacy mogelijk in het geding is. Bijna 80 procent van de onderzochte consumenten vindt het geen enkel probleem om in een nieuwe auto rond te rijden die voorzien is van een instrument dat hulpdiensten informeert over de locatie van het voertuig. En bijna 60 procent zou ervoor kiezen om in de woning een slimme meter te installeren die het energiebedrijf informeert over het gebruik van gas en elektriciteit.

a katz / Shutterstock.com



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment