Dit worden de SEO-trends voor 2017

“De gebruiker gaat voor, de rest volgt vanzelf.” Deze woorden zijn van Kaspar Szymanski, voormalig Google Search Quality teamlid. En daarmee verwoordt hij mooi de gemene deler van alle SEO-trends voor 2017: hoe beter de gebruikerservaring, hoe hoger de ranking.

Dit artikel geeft je een uitgebreid overzicht van maar liefst 20 belangrijke trends die het komende jaar invloed gaan hebben op de vindbaarheid van je website in zoekmachines. We hebben deze trends verzameld door talloze blogs en publicaties te lezen, podcasts te luisteren, video’s te bekijken en boeken te lezen. Vervolgens hebben we er onze eigen visie aan toegevoegd en die van SEO-Experts Romano Groenewoud (SEOgeek), Chantal Smink (Maxlead), Marc Thierrij (Maxlead), Nils van der Knaap (Sky Internet marketing) en Frans Jan Boon (Add to Friends).

De enige constante op het web is verandering. Dat geldt zeker ook voor SEO (Search Engine Optimization), oftewel zoekmachineoptimalisatie. De tak van sport binnen online marketing die zich bezig houdt met het zo hoog mogelijk scoren in zoekmachines.

In Nederland is dat vooral Google. Het marktaandeel van de zoekgigant uit Mountain View was in ons land in het derde kwartaal van 2016 alsvolgt:

  • Desktop: 91,41%
  • Smartphone: 96,57%
  • Tablet: 97,79%

Bron: PureIM

Google streeft ernaar om haar gebruikers resultaten te geven die relevant zijn en van hoge kwaliteit. Google verwacht daarbij van websites dat ze in dienst staan van gebruikers en dat ze snel en veilig zijn en Googlebot ze goed kan indexeren. Maar vooral wil Google dat je niet probeert om hun algoritme te foppen door je anders voor te doen dan je bent.

SEO anno 2017 vergt flinke inspanningen op het gebied van content creatie, gebruiksvriendelijk design, betrouwbare, snelle en veilige technologie.

SEO in 2017 betekent kiezen voor kwaliteit boven kwantiteit en het schrijven van substantiële content.

En last, but not least: je website moet mobielvriendelijk zijn, want het aantal zoekopdrachten vanaf smartphones neemt nog altijd in rap tempo toe. En dat zal voorlopig nog wel zo blijven.

1) SEO is ook in 2017 nog springlevend

is-seo-dood-blog

Het is al een tijdje in zwang onder marketeers om te roepen dat SEO dood is. De gedachte hierachter is dat zolang je maar goede, relevante content publiceert, Google je wel weet te vinden. Volg dit advies voor eigen rekening en risico, want het is gevaarlijk.

Wij krijgen vaak de vraag of we de website van een bedrijf op de eerste pagina van Google kunnen krijgen. Ons antwoord is steevast dat we dat niet kunnen garanderen en dat een ieder die dat wel beweert, liegt.

Wat wij onze klanten wél kunnen garanderen is dat hun webpagina’s niet onnodig laag in Google zullen scoren. Want goede SEO-technieken maken wel degelijk verschil.

In de basis gaat het bij goede SEO erom dat je je website zodanig bouwt en optimaliseert dat zoekmachines de inhoud goed kunnen indexeren en ‘begrijpen’. Natuurlijk is het verstandig om op de eerste plaats voor mensen te schrijven, maar als zoekmachines die teksten vervolgens niet snappen, zullen ze onvindbaar blijven.

Google omarmt zelfs goede SEO. Dat blijkt wel uit de SEO Starter Guide (PDF) die ze zelf publiceren.

Heb je een website, of ben je verantwoordelijk voor het beheer van een website? Dan hoort SEO tot je takenpakket. Blijf daarom op z’n minst goed op de hoogte van de ontwikkelingen bij Google. Volg het Google Webmaster Central Blog. Lees ook onze andere artikelen over SEO.

Goede SEO betekent ook dat je niet probeert de zoekmachine te spammen. In de video hieronder legt Matt Cutts uit hoe het Google webspam team strijdt tegen SEO-spammers.

Veel websites doen op zich niks verkeerd, in de zin van ongeoorloofde ‘black hat’ tactieken, maar zijn wel slecht geoptimaliseerd voor vindbaarheid. De oorzaak is meestal gebrek aan kennis of de gedachte dat SEO dood is. Maar zelfs de mooiste website, met de beste content heeft goede SEO nodig.

Zorg er daarom voor dat je de basis van goede SEO in ieder geval voor elkaar hebt. Dat betekent:

  • Controleer hoe goed jouw website zich houdt aan de Google Richtlijnen voor Webmasters.
  • Gebruik je belangrijkste zoekterm in de URL (het webadres).
  • Gebruik je belangrijkste zoekterm in de titel.
  • Schrijf een uitnodigende ‘description metatag’ tekst. Deze toont Google namelijk vaak in de zoekresultaten onder de titel. Een uitnodigende tekst vergroot de doorklikratio en dat levert niet alleen meer bezoekers op, maar het is ook goed voor je ranking.
  • Gebruik je belangrijkste zoektermen in de eerste 100 woorden van je tekst.
  • Gebruik je belangrijkste zoektermen verder met mate en alleen waar het voor een mens logisch is.
  • Maak de inhoud van de pagina relevant, doelgericht en makkelijk te lezen.
  • Gebruik relevante externe links naar goede kwaliteit content.
  • Zorg voor hoogwaardige backlinks. Eventueel door dit werk uit te besteden aan een professionele linkbuilding partij.
  • Verwerk goed geoptimaliseerde afbeeldingen en video’s in je pagina’s.
  • Zorg voor een correcte spelling en grammatica.
  • Zorg ervoor dat de pagina mobielvriendelijk is. (Test het hier).
  • Zorg ervoor dat de pagina snel is. (Test het hier).

Dan heb ik het nog niet gehad over gestructureerde data (daarover straks meer), het corrigeren van indexeringsfouten, gebroken links, het aanmelden van een sitemap en het aanmelden van nieuwe pagina’s. Al die factoren zijn belangrijk voor een goede basis SEO. Het is wat Google verwacht van een goed opgezette website.

2) Gebruikerservaring

In de inleiding van dit artikel gaf ik het al aan. Google kijkt steeds meer naar tekenen die duiden op een goede gebruikerservaring bij het ranken van pagina’s.

Romano Groenewoud: “Gebruikers willen een betere ervaring, en Google wil dat daarom ook. Dit is al te zien in de algoritme-updates van afgelopen jaren. Van Panda tot Penguin, ze komen allen ten goede aan de gebruiker. Dit wordt alleen maar belangrijker en geldt voor alle facetten van een website. Content, lay-out, snelheid, veiligheid, technische SEO (denk aan gestructureerde data) en meer. Alles moet in het teken staan van de gebruiker om bezoekers aan te trekken en Google ‘tevreden’ te stellen. Dit is dus op zich geen nieuwe trend en het staat ook niet geheel op zichzelf. Wel moet iedereen in zoekmachinemarketing hiermee rekening houden en we zullen dit dan ook terugzien in alles wat Google doet in 2017.”

Nils van der Knaap: “Gebruikerssignalen zoals Click Trough Rate en Dwell time vertellen Google welke zoekresultaten de gebruikers aanspreken. Schrijven voor de gebruiker wordt nog belangrijker ten opzichte van het gebruik van alleen zoektermen in pagina titels.”

Frans Jan Boon: “Websites die zich kunnen aanpassen aan de intentie en wensen van gebruikers, onder andere door optimalisatie en personalisatie, hebben hier een voorsprong. Marketeers en bureaus die naast SEO ook website optimalisatie en personalisatie in hun bagage hebben, hebben hier dus ook een streepje voor.”

3) Kunstmatige intelligentie en machine learning

kunstmatige-intelligentie-emerce

Om de tekenen te herkennen die duiden op een goede gebruikerservaring maakt Google steeds meer gebruik van kunstmatige intelligentie en machine learning. Deze technieken stellen Google in staat om het gedrag van zoekers te interpreteren.

Romano Groenewoud: “De aankondiging dat RankBrain al langer onderdeel was van Google’s algoritmes in oktober 2015 deed veel met de SEO-wereld. Het staat buiten kijf dat het bedrijf hier verder op gaat inzetten. Momenteel helpt machine learning Google te bepalen welke algoritmes op een specifieke zoekterm toe te passen. Met andere woorden: Er is niet één algoritme waar we op moeten letten en een algemene SEO-benadering volstaat niet meer. Door middel van machine learning is SEO dus complexer geworden en deze trend zet in 2017 zeker door. Met name zzp’ers en het mkb ondervinden hier nadeel van, want het wordt lastiger om SEO in-house te blijven doen.”

Nils van der Knaap: “RankBrain, het algoritme dat Google gebruikt om beter verbanden te kunnen leggen tussen zoekopdrachten, wordt steeds beter. Hierdoor zal het minder van belang worden om exacte zoektermen op te geven en is Google beter voorbereid op lange zoekopdrachten, bijvoorbeeld omdat deze worden ingesproken in plaats van ingetypt.” Over dat laatste verderop meer.

4) Mobiel wordt (nog meer) de norm

Eind 2014 introduceerde Google het label ‘Voor mobiel’ bij de zoekresultaten op een smartphone. In augustus 2016 verwijderde Google dit label alweer, omdat het inmiddels overbodig was geworden. De top van de index bestond al hoofdzakelijk uit mobiele resultaten.

Dat Google steeds meer belang ging hechten aan de mobiele gebruikerservaring werd duidelijk op 21 april 2015. Toen begon Google met het bevoordelen van mobielvriendelijke websites in de mobiele zoekresultaten. Deze ingrijpende maatregel kreeg al snel de bijnaam ‘Mobilegeddon’. En al leek de soep in de dagen na 21 april niet zo heet te worden gegeten als hij werd opgediend, in de loop van het jaar werd duidelijk dat het Google menens was.

In 2017 gaat Google de indexen scheiden. Dat wil zeggen dat er een aparte index voor desktop apparaten komt en een aparte index voor mobiele apparaten.

Een website is volgens de vrij milde maatstaven van Google ‘mobielvriendelijk’ wanneer die aan de volgende criteria voldoet:

  • Geen gebruik van software die niet gebruikelijk is op smartphones, zoals Flash.
  • De tekst is leesbaar zonder zoomen.
  • De content past in z’n geheel op het scherm, zodat de bezoeker niet horizontaal hoeft te scrollen.
  • Linkjes staan ver genoeg uit elkaar dat de juiste met een vinger kan worden geklikt.

In de loop van 2015 ging in de VS het aantal zoekopdrachten afkomstig van smartphones al het aantal zoekopdrachten vanaf desktops voorbij. In  2016 was het ook in Nederland en tal van andere internationale markten zover.

Marc Thierrij: “Mobiel zal een grote rol gaan spelen in 2017. Google heeft al aangekondigd met een aparte mobiele index te komen en deze bovendien te zien als primair. Desktop komt dus op de 2e plaats. Heb jij een mobiele website waarbij je minder informatie geeft dan op je desktop website dan heeft dit invloed om je mobiele rankings in Google.”

Frans Jan Boon: “Niet alleen zal het mobiele verkeer naar verwachting eind 2017 driekwart van alle traffic uitmaken, al eind dit jaar of begin 2017 zal Google zijn zoekindex opsplitsen in een desktop index en een meer up-to-date mobiele index om deze mobiele (be)zoekers beter van dienst te kunnen zijn. We zullen dus zien dat websites die op mobiel gebruiksvriendelijk zijn, en die zorgen voor een snelle indexatie, op dit vlak zullen winnen. Dit zullen niet per definitie de websites van grote exploitanten met hoge budgetten zijn.”

Veel van de volgende trends vloeien bovendien voort uit het groeiende gebruik van smartphones.

5) Content marketing wordt essentieel voor SEO

SEO kan in 2017 niet zonder content marketing. En content marketing kan in 2017 niet zonder goede SEO. De twee gaan hand in hand.

Want aan de ene kant is content van hoge kwaliteit de basis van degelijke SEO anno 2017. En aan de andere kant is goed inzicht in de trefwoorden die mensen gebruiken om jouw content te vinden de basis onder je contentstrategie.

In de praktijk betekent dit, dat aan de basis van elk artikel dat je publiceert niet alleen een interessante invalshoek voor de lezer staat, maar ook een gedegen zoektermen onderzoek.

Je wilt per slot van rekening dat mensen de content waaraan je zoveel tijd en aandacht hebt besteed, gaan vinden. En naast de basale ‘best practices’ uit punt 1, is een doordachte zoektermenstrategie daarvoor essentieel.

Want je kunt je artikel maar voor één of twee zoektermen écht optimaliseren. Dan kunnen het maar beter de beste zijn, toch? Welke trefwoorden gebruiken de potentiële lezers van je artikel nu eigenlijk écht wanneer ze zoeken in Google?

Think with Google

Gebruik daarvoor handige gratis tools als Google Trends, Think with Google en de Zoekwoordplanner van Google Adwords. Uiteraard zijn er nog talloze andere gratis en betaalde SEO tools op de markt, maar met deze drie kom je doorgaans al een heel eind.

Bijkomend voordeel van een intensieve contentmarketingaanpak is dat alleen al de hoeveelheid hoogwaardige content die je publiceert, zorgt voor een enorme hoeveelheid zoektermen en -zinnen waarop men je site kan vinden.

Essentieel is hierbij dat je originele, door mensen geproduceerde content publiceert. Want Google heeft de oorlog verklaard aan zogenaamde ‘robot content’. Dergelijke content robots produceren geautomatiseerd artikelen met beproefde ‘click bait’ titels zoals “Wat er toen gebeurde geloof je nooit”… Je kent ze wel.

Google Panda updates hebben tot doel om te voorkomen dat content van lage kwaliteit hoog kan scoren in de zoekresultaten. In 2017 zullen de Panda updates nog slimmer worden in het detecteren van ‘robot teksten’ en het herkennen van hoge kwaliteit content.

6) Topics in plaats van trefwoorden

De nadruk die Google legt op de gebruikerservaring en de impact van Rankbrain zorgen er ook voor dat trefwoorden steeds meer plaats maken voor zogenoemde topics. Dit komt doordat Google steeds beter in staat is om als het ware te ‘begrijpen’ waar een bepaalde webpagina over gaat zonder al te zwaar op trefwoorden te leunen.

Chantal Smink: “Google lijkt steeds meer afscheid te nemen van keywords. Denk aan de Keyword Planner, daar zijn ze druk mee aan het stoeien. In het Nederlands zijn de veranderingen nog klein, maar in het Engels al groter. Dat wordt nog wat, over een tijdje kun je geen zoekvolumes meer opvragen voor een enkelvoud vs meervoud. En ik denk ook niet voor synoniemen en dan kiezen. Het wordt minder transparant. De SEO-specialist die het meest creatief is en zich kan aanpassen aan de nieuwe omstandigheden gaat de strijd winnen.”

7) Gesproken zoekopdrachten

Met het toenemende belang van mobiele zoekopdrachten groeit ook het aantal gesproken zoekopdrachten hard. Volgens Google maken gesproken zoekopdrachten al 20% uit van alle mobiele zoekopdrachten.  Virtuele assistenten als Google Now, Apple Siri en Microsoft Cortana raken steeds meer ingeburgerd.

Romano Groenewoud: “Elk jaar wordt hier weer de nadruk op gelegd. Excuses dus als ik in herhaling val, maar in 2017 wordt voice search écht belangrijk. Voice search is een van de snelst groeiende trends binnen SEO-land en dit zal zeker aanhouden. Gedeeltelijk komt dit door de groei van mobiel internetgebruik, maar voice search wordt ook steeds meer gebruikt in combinatie met het Internet of Things en apparaten zoals Google Home en Amazon Echo.”

Google Home:

Amazon Echo:

Daarmee verandert er iets fundamenteels in ons zoekgedrag, namelijk de trefwoorden en -zinnen die we gebruiken. Gesproken zoekopdrachten verschillen immers behoorlijk van getypte zoekopdrachten.

Wanneer we een zoekopdracht typen, gebruiken we vooral zoektermen en -zinnen. Gesproken zoekopdrachten formuleren we meestal als vragen.

Stel je bent in Den Haag en je zoekt de dichtstbijzijnde Starbucks. In een zoekveld type je waarschijnlijk “Starbucks Den Haag”. Maar je gesproken zoekopdracht zal eerder iets zijn als: “Waar is de dichtstbijzijnde Starbucks?

Voice search op smartphones verandert de manier waarop we zoeken. Een gevolg hiervan is dat zogenaamde ‘longtail keywords’ belangrijker worden. Longtail keywords zijn trefwoorden waarop mensen minder frequent zoeken, maar die meer gericht zijn. Hun belang neemt toe naarmate mensen langere zinnen gebruiken om te zoeken. En dat is precies wat mensen met gesproken zoekopdrachten doen.

Google Mobile Voice Study Infographic (PRNewsFoto/Google Inc.)

Google Mobile Voice Study Infographic (PRNewsFoto/Google Inc.)

Nog een tip van Romano Groenewoud: “Probeer informatie te gieten in ‘vraag-en-antwoord-vorm’, bijvoorbeeld als FAQ. Gebruikers van smart home devices stellen immers vaak een vraag aan zo’n apparaat en verwachten een antwoord. Voor e-commerce betekent deze trend dat integratie met slimme apparaten en platforms zoals Amazon noodzakelijk is, zodat consumenten nog gemakkelijker hun producten kunnen bestellen.”

8) Video nog belangrijker voor SEO

Video wordt om meerdere redenen in 2017 nog belangrijker voor SEO dan nu al het geval is. Ten eerste is Youtube nog steeds de tweede zoekmachine na Google search. Het ziet er zelfs naar uit dat Youtube wel eens de grootste zoekmachine kan worden.

Het toenemende belang van smartphones wakkert dit vuurtje aan, want op smartphones kijken we liever naar video’s dan dat we teksten lezen.

Het is dan ook een goede SEO-strategie om video’s te maken en te uploaden naar Youtube. Want wanneer je die Youtube video in je webpagina opneemt (embedded), maakt dat die pagina beter zichtbaar in de zoekresultaten.

Zorg ervoor dat de Youtube video goed is geoptimaliseerd voor vindbaarheid. Dat doe je onder andere door:

  • Goede metadata in te voeren (titel, omschrijving en tags). Besteed in ieder geval voldoende aandacht aan een pakkende titel met het belangrijkste trefwoord aan het begin.
  • De video goed te promoten via je sociale media kanalen, zodat hij veel views en likes krijgt.
  • Bezoekers uit te nodigen de video te delen met hun netwerk of ernaar te linken of embedden.
  • Video’s van hoge kwaliteit te uploaden (HD video’s scoren beter dan standaard video’s).
  • Begin een Youtube kanaal met consistente merkbeleving en een aangepaste URL.

Zelf zetten we met CopyRobin video ook in via ons Youtube kanaal: De3. Webcopy tips & tricks. Bekijk hieronder de trailer:

Een andere reden waarom video belangrijk is voor je SEO is de tijd die mensen op je webpagina blijven. De zogenaamde ‘dwell time‘.

Google redeneert dat hoe langer bezoekers op je webpagina blijven, hoe beter de kwaliteit zal zijn. Embedded videos kunnen de gemiddelde lengte van een pagina bezoek flink opkrikken.

Dus ook als je zelf geen video’s kunt produceren, is het zinvol om Youtube video’s van anderen in je webpagina’s te embedden. Zolang ze maar relevant zijn uiteraard. Bijkomend voordeel: je vergroot hierdoor je publiek met mensen die liever kijken dan lezen.

Ten slotte wordt het belang van video voor SEO groter door Facebook. Hiervoor zijn twee redenen:

  1. Facebook ontwikkelt zich tot een belangrijke zoekmachine.
  2. Facebook zet heel groots in op video content, met name live video middels Facebook Live.

Het produceren of verzamelen en vervolgens in je website embedden van video’s is dan ook een goede SEO strategie voor 2017.

9) Lokale context belangrijker dan ooit

Werkt jouw bedrijf vooral lokaal? Dan is een lokale SEO aanpak in 2017 belangrijker dan ooit. Het toenemende belang van lokale context komt natuurlijk ook direct voort uit het sterk groeiende smartphone gebruik.

Smartphones stellen hun gebruikers in staat om heel makkelijk en snel informatie te vinden over zaken in hun directe omgeving.

Controleer voor 2017 daarom of je lokale vermeldingen nog actueel zijn en werk ze waar nodig bij. Vergeet daarbij zeker Google Mijn Bedrijf niet. Deze informatie toont Google aan de rechterzijkant van de zoekresultaten wanneer iemand zoekt op jouw bedrijfsnaam.

En als je bedrijf meerdere vestigingen heeft en/of reviews heeft ontvangen via Google, kun je een nog uitgebreidere vermelding krijgen, zoals deze van onze klant Lebkov & Sons.

Lebkov local search

Vraag je klanten dan ook om een review achter te laten bij Google. Dit helpt bij een goede weergave in de zoekresultaten.

10) Zoeken wordt socialer

Met name shoppers gebruiken steeds vaker sociale media om te zoeken naar informatie over diensten en producten. Youtube is al de tweede zoekmachine. Ook de groei van Pinterest als zoekmachine is indrukwekkend. En dan staat Facebook op het punt om hun zoekmachine drastisch te verbeteren.

Belangrijke ontwikkelingen voor 2017 zijn dat Google de focus gaat verleggen van Google+ naar Facebook en Twitter. Zo gaat Google Twitter Updates sneller indexeren.

NASA Twitter

Online marketing guru Andy Crestodina is er zelfs van overtuigd dat Google Twitter gaat kopen in 2017: “Yes, this is going to happen. I’m telling you now so you won’t be surprised. It will happen suddenly, but the changes that follow will be very gradual over several years. Eventually, Twitter will integrate seamlessly into Google+ and AdWords will appear in Twitter streams.” (AIM)

Daarom zijn er al de nodige SEO-experts die ervan uitgaan dat social mentions in 2017 net zo belangrijk worden als backlinks. Chantal Smink: “Backlinks blijven belangrijk, maar gaan mentions ook eindelijk een keer zwaarder wegen? Of is dat te spam-gevoelig? Ben benieuwd hoe Google daar in staat.”

Daarmee zijn de sociale media uitingen van jouw organisatie in 2017 ook van toenemend belang voor de vindbaarheid van je website in Google.

11) Zoeken op afbeeldingen belangrijker

Een plaatje zegt meer dan duizend woorden, aldus het gezegde. En Google lijkt het daarmee eens te zijn, getuige hun speciale zoekmachine voor afbeeldingen.

Goed geoptimaliseerde afbeeldingen, infographics, memes en dergelijke doen het goed via image search en, net als video, houden ze bezoekers langer vast.

Voorzie je afbeeldingen daarom zo goed mogelijk van metadata, met tenminste een ALT-tag met je belangrijkste trefwoord erin.

12) Zoeken binnen apps

Heeft jouw organisatie een of meerdere apps? Dan wordt het nu belangrijk om die app(s) zoekmachinevriendelijk te maken. Google integreert het app ecosysteem namelijk steeds verder in de zoekmachine.

Google app indexing

Google begon in oktober 2013 met het indexeren van een beperkt aantal apps. In juni 2014 stelde Google deze functionaliteit beschikbaar voor alle apps. In april 2015 introduceerde Google suggesties voor apps, ook als je die niet op je telefoon hebt geïnstalleerd. In mei 2015 volgde de ondersteuning van iOS via Chrome en in oktober 2015 kondigde Google aan deze mogelijkheid ook toe te voegen aan Safari. En in september 2016 kondigde Google In Apps aan. Daarmee kunnen Android gebruikers ook offline zoeken in al hun geïnstalleerde apps.

google-in-app-search

Marc Thierrij:  “Wanneer je met native apps werkt. Zorg er dan voor dat Google deze kan indexeren. De resultaten uit de app worden getoond in Google wanneer iemand die jouw app geïnstalleerd heeft een zoekopdracht doet.”

13) Google krijgt completer beeld van je website

Google krijg een steeds completer beeld van je website. Ook hoe hij eruit ziet. En dat is gunstig als je een mooie, gebruiksvriendelijke website hebt.

Laat daarom Google JavaScript en CSS indexeren. Sinds mei 2014 indexeert Google alle JavaScript en CSS van websites. Dat wil zeggen dat Google tegenwoordig als het ware in staat is om webpagina’s hetzelfde te ‘zien’ als een echte bezoeker.

Het resultaat hiervan kun je onder andere zien bij de afbeelding van de mobielvriendelijke test:

Mobielvriendelijke test
Wat kan je doen? Zorg ervoor dat Googlebot de CSS en JavaScript van je website kan indexeren. Als je niet zeker weet of de JavaScript en CSS van je website momenteel wordt geblokkeerd voor Googlebot, kun je dit controleren met behulp van de tool ‘Fetchen als Google‘. Deze tool vind je onder link ‘Crawlen’ binnen Google Search Console.

14) Snelheid wordt een ranking factor

De laadsnelheid van een website wordt eind 2016, begin 2017 een ranking factor in de mobiele Google index. Toch houden bar weinig organisaties daar op dit moment rekening mee, zoals blijkt uit onze snelheidstest onder de 200 grootste Nederlandse bedrijven.

mobiele-snelheidstest-2015

Daarom kun je ook in 2017 een voorsprong nemen op je concurrenten door je website te optimaliseren voor snelheid.

Denk daarbij ook aan het AMP platform dat Google speciaal heeft ontwikkeld om supersnelle mobiele websites mogelijk te maken.

Marc Thierrij:  “Of wij het nu willen of niet, het begint er sterk op te lijken dat wij mee moeten gaan met deze ontwikkelingen. Google vindt snelheid enorm belangrijk en AMP helpt om aan de snelheid te voldoen. Ga je een mobiele website (laten) maken, houd dan rekening met AMP. Zorg er voor dat je klaar bent wanneer de nieuwe index van Google live gaat. Zo kom je niet voor verrassingen te staan wanneer Google bijvoorbeeld besluit AMP voorrang te geven in de zoekresultaten.”

Chantal Smink: “Google blijft vol inzetten op mobiel en AMP is het nieuwe heilige huisje. Zijn je pagina’s AMP-proof? Dan ziet de toekomst er goed uit, ik verwacht dat ze AMP verder gaan inzetten ook voor andere type content. Is je pagina niet mobielvriendelijk? Dan ga je daar echt grote problemen mee krijgen, kijk maar naar het eerst raadplegen van de mobiele index, en daarna de desktop index.”

15) Veiligheid (HTTPS) wordt belangrijker voor je ranking

In 2014 kondigde Google aan dat encryptie (HTTPS) een ranking signal zou worden. Dat wil zeggen dat beveiligde websites een streepje voor zouden krijgen in de zoekresultaten ten opzichte van niet beveiligde websites.

Dit voordeel bleek echter maar klein te zijn. Een zogenaamde ‘tie-breaker’ wanneer twee websites verder identiek zouden scoren. Daarom lieten veel webmasters de migratie van HTTP naar HTTPS maar voor wat het was.

In 2015 kondigde Gary Illyes van Google aan dat HTTPS in de toekomst zwaarder gaat wegen als ranking signal. Volgens Illyes is HTTPS super belangrijk en heeft Google daarom plannen om het zwaarder te laten wegen. Hij zei over veilig zoeken: “Het is m’n kindje”.

Als je website nu nog niet op HTTPS draait, overweeg dan serieus om dit voor 2017 wel te gaan doen. Lees daarvoor deze handleiding van Google.

Chrome malware waarschuwing

Nils van der Knaap: “HTTPS wordt belangrijker doordat Chrome vanaf januari 2017 gaat melden dat een verbinding niet beveiligd is.”

In januari 2017 begint Chrome met een neutrale mededeling:

https-waarschuwing-chrome

In latere updates zullen de HTTP waarschuwingen nadrukkelijker worden:

https-waarschuwing-chrome2

Als je dat niet voor bent, kan je dat de nodige conversies gaan kosten.

16) Google gaat nog harder achter ‘black hat’ praktijken aan

Het loont steeds minder om te proberen Google te foppen met ‘slimme’ trucjes. Google heeft deze zogenaamde ‘black hat’ praktijken, zoals het massaal inkopen van linkjes, sociale media volgers en het spammen van forums en reacties onder blogposts, steeds beter door.

En het risico is groot. Namelijk volledige uitsluiting van je domein uit de index. Als je omzet voor een belangrijk deel afhankelijk is van zoekverkeer, kun je dat risico gewoonweg niet lopen.

Alles wijst erop dat Google in 2017 nog harder gaat optreden tegen websites die proberen op een oneerlijke manier hoog in de resultaten te komen.

17) Zet je witte hoed op en gebruik de tools van Google

Voor webmasters die het SEO-spelletje eerlijk willen spelen, biedt Google handige tools. Ongetwijfeld maak je al gebruik van Google Analytics om het bezoek aan je website te analyseren.

Mocht je nog geen gebruik maken van Google Search Console, ga dat in 2017 dan zeker doen. Deze tool geeft je inzichten waarmee je de vindbaarheid in Google kunt verbeteren.

Ook bevat Google Webmasters een groot aantal video’s en artikelen die je helpen om beter gevonden te worden in Google en een uitgebreid Help Center voor webmasters.

Hier alvast een handige handleiding hoe je Google Search Console kunt inrichten:

18) Backlinks blijven belangrijk, maar je moet ze verdienen

Het verzamelen van inkomende linkjes is sinds de komst van Penguin updates niet zonder risico. Op 23 september 2016 rolde Google de laatste grote update uit: Penguin 4.0. De laatste grote update, want voortaan zullen deze Penguin updates real-time gaan plaatsvinden. Dus linkjes van slechte kwaliteit, of gekochte linkjes kunnen je ranking voortaan nog sneller beschadigen.

Dat neemt niet weg dat inkomende links ook in 2017 nog heel belangrijk blijven voor je SEO. Maar de enige manier om aan veilige, goede linkjes te komen is het publiceren van kwalitatief hoogwaardige of controversiële content. In ieder geval content waar zogenaamde ‘influencers’ graag naar linken.

Tip voor een prima ‘white hat’ linkbuilding strategie: zoek gebroken linkjes op een belangrijke website in jouw branche en biedt een goed alternatief op je eigen site aan. Dit artikel legt heel goed uit hoe broken link building werkt.

19) Directe antwoorden

Zoekmachines geven op steeds meer vragen direct het antwoord, zonder dat de bezoeker eerst moet doorklikken naar een site. Handig voor de bezoeker, fijn voor de zoekmachine. Alleen niet zo leuk voor de sites die vroeger die informatie gaven.

direct antwoord

Voor het geven van directe antwoorden leunt Google sterk op gestructureerde content, zoals metadata. Daarom is het een goed idee om waar mogelijk metadata toe te voegen aan je artikelen.

Gebruik daarvoor bijvoorbeeld de gestructureerde gegevens tool van de Google Search Console.

20) Opmaak zoekresultatenpagina’s verandert

Jan Frans Boon: “De manier waarop Google de zoekresultaten presenteert gaat veranderen. Google heeft de lay out van zoekresultaten pagina’s al gewijzigd, en geëxperimenteerd met onder andere het tonen van langere meta titles en descriptions. Gezien de mobiele ontwikkelingen zal Google ook daar verdere stappen gaan zetten. Dergelijke wijzigingen hebben niet alleen invloed op waar zoekresultaten getoond worden, maar ook op hoe deze getoond worden. Let daarom erop de juiste boodschap te communiceren, passend bij de juiste gebruikersintentie en in het juiste format. Daarbij worden de meta data nog belangrijker om bezoekers te verleiden om vanuit de zoekresultaten jouw website te bezoeken. Hierdoor zal ook het belang van het juiste gebruik van schema markup groter worden.”

Nils van der Knaap: Google test continue de opzet van hun zoekresultaten pagina’s. Naar verwachting is Google nog niet klaar met testen en kunnen we meer verandering verwachten in de manier waarop Google de resultaten toont. Een voorbeeld hiervan is het tonen van resultaten als ‘cards’:

serp met card ontwerp

Tot slot

We vroegen onze experts om nog even verder te denken over de toekomst van SEO:

Romano Groenewoud: “Natuurlijk zijn er veel meer voorspellingen voor 2017 die we kunnen doen. Met name interessant zijn de ontwikkelingen voor wat betreft datagebruik binnen SEO. Google gaat meer data beschikbaar stellen voor webmasters, en webmasters zullen dit soort data vaker gebruiken als basis voor online marketing. Ook hierdoor wordt SEO dus ingewikkelder voor de leek. Daarnaast gaat er een eervolle vermelding naar virtual en augmented reality. Hoewel deze technologieën tot nu toe nog zijn toegespitst op de gaming- en video-industrie, verwacht ik dat zoekmachines hier ook aan zullen moeten geloven. Of dat in 2017 gebeurt, geen idee. Maar ook al zien we in 2017 misschien geen ‘nieuwe’ trends zoals de combinatie van augmented reality en SEO, het is duidelijk dat het een interessant jaar wordt wat betreft zoekmachine-analyse en -marketing.”

Jan Frans Boon: “Tenslotte zie ik nog een trend binnen SEO als vakgebied. Dit zal gezien de ontwikkelingen veel nauwer moeten en zullen gaan samenwerken met vakgebieden als communicatie, analytics en UX/UI om duurzame SEO resultaten te kunnen blijven genereren.”

Dat waren de 20 SEO trends die wij signaleren voor 2017. Doe er je voordeel mee.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment