Icecat naar de beurs in Amsterdam

Geen reacties
Tags: ,
Posted 03 Nov 2016 in nieuws

Het Nederlandse databedrijf Icecat, leverancier bij nationale en internationale webwinkels, gaat naar de beurs. Vandaag begint de inschrijving op certificaten op de aandelen. Directeur Martijn Hoogeveen wil tien miljoen euro ophalen op MKB-beurs NPEX.

De uitgifteprijs van de nieuwe aandelen ligt op tien euro. Er wordt negen procent van de aandelen in publieke handel gebracht, wat de waardering rond de honderd miljoen euro legt.
De inschrijving loopt tot 10 februari en de handel begint uiterlijk op 17 februari 2017.

In de aankondiging vandaag valt te lezen: “In 2015 groeide de omzet met 54 procent naar 5,4 miljoen euro, vergeleken met 2014. De winst nam in dezelfde periode met 45 procent toe tot 748.000 euro.” De winst voor belasting bedroeg in 2015 een miljoen euro, de helft meer dan het jaar ervoor.

Het nieuwe geld wil Hoogeveen voornamelijk investeren in extra snelle groei. Groei van het aantal productgroepen waar Icecat informatie over heeft en groei van het aantal kantoren in de wereld. “We zien veel kansen in productdata voor speelgoed, health & beauty, Doe-Het-Zelf en supermarktartikelen. Die markten zijn mega. Daar zitten ook de grote mediabudgetten”.

Het zijn nu veel fabrikanten van elektronica die hun productinformatie in Icecat stoppen. Daarvoor betalen ze. Webwinkels als eBay en Amazon, maar ook tal van kleine shops en vergelijkingsplatformen plukken die data gratis uit Icecat. Zodoende kunnen ze uitvoerige productinformatie op hun productpagina’s tonen. Icecat werkt voor zo’n 300 merken, waaronder Philips, 3M, Sony, Samsung, L’Oréal, P&G, AEG, HP, Tefal, en TomTom. Tienduizenden e-commercekanalen nemen hun informatie af.

Hoogeveen schat dat zijn bedrijf onder webwinkels een marktaandeel van 0,3 procent heeft en onder fabrikanten 0,35 procent. “Deze markt is in hoge mate een blue ocean”, onontgonnen terrein maar een miljardenmarkt in potentie.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment