‘Post-digital is de nieuwe fase in 2017’

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 02 Nov 2016 in nieuws

Marketing in 2017 staat in het teken van het combineren van online en offline kanalen. “De dynamiek van post-digital intensiveert”, stelt Forrester Research. Consumenten leven niet of digitaal of offline, maar in een gemêleerde omgeving. Bedrijven moeten daar hun praktijk op afstemmen.

Forrester publiceert als een van de eersten visies voor komend jaar, zich ervan verzekerend dat het qua aandacht niet concurreert met e-commercecijfers, -sentimenten en -verwachtingen. De onderzoeker stelt simpel dat het jaar 2017 het jaar wordt van de nieuwe CMO, de post-digital marketingdirecteur.

De tijd van de traditionele marketingstrategieeën is voorbij en maakt plaats voor flexibelere, consumentgericht modellen. Een van de redenen voor die verandering is dat marketing steeds meer in het teken van diensten staat en minder van de producten en kenmerken ervan an sich. Simpel gesteld: “Merken gaan doén in plaats van praten over waarden en intenties.”

Als voorbeeld wordt verwezen naar het Amerikaanse kledingmerk Under Armour. “[dat] biedt een fitnessplatform met bijbehorende slimme gadgets, apps om je voeding op je sport af te stemmen en een online verzamelplaats voor gelijkgestemenden. Bovendien vind je er gepersonaliseerd online winkelaanbod. Dit allemaal vanuit de merkbelofte ‘sporters en atleten beter te maken’.”

Resumerend: “marketingorganisaties passen zich aan aan nieuwe mensen en processen. Nieuwe toetreders tot markten die op klantrelaties zijn gebaseerd winnen het van productgerichte bedrijven. De merken die klantrelaties kunnen bouwen met individuen plukken daar de vruchten van. Unilever betaalde niet een miljard dollar voor Dollar Shave Club vanwege diens scheermessen, maar vanwege zijn klantenbestand.”

Foto: Dragan (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment