Webshops wisselen informatie wanbetalers uit

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 01 Nov 2016 in nieuws

Databedrijf Consumatrix brengt een nieuw product op de markt waarmee webwinkels klanten kunnen screen op wanbetaalgedrag maar ook malafide kopers kunnen rapporteren.

Het product heet GarantPay en staat geregistreerd bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Een geschillencommissie is er nog niet, maar die intentie is er wel. Dat maakt Consumatrix in een persbericht bekend.

“Het verschil tussen wanbetaling en fraude is niet altijd even duidelijk. Maar een ding staat vast. “Fraude hoort bij de webshop business”, wordt wel eens gezegd. Maar het is natuurlijk absurd dat veel webshops frauderende klanten moeten accepteren omdat er geen of nauwelijks mogelijkheden zijn om een screening te doen op online fraude.“

GarantPay is in essentie een commerciële zwarte lijst met wanbetalers. Webwinkels toetsen aan die lijst en kunnen hem aanvullen.

Hoeveel financiële schade webwinkels ondervinden van slechte klanten is niet bekend. De schattingen lopen uiteen van honderd tot honderden miljoenen euro’s. De grootte van het bedrag hangt ook af van de definitie van wat online fraude is. Soorten fraudes variëren van misbruik met waardebonnen, niet betalen bij een achteraf betaalmogelijkheid tot producten die geretourneerd worden en waarmee gesjoemeld wordt.

Een recent Amerikaans onderzoek stelt dat 7,6 procent van de omzet van de grootste webwinkels wordt besteed aan het ondergaan en bestrijden van fraude.

Foto: Cristian Iohan Ştefănescu (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment