Invloed lage prijs op conversie beperkt

Geen reacties
Tags: , ,
Posted 01 Nov 2016 in nieuws

Hoewel prijsvechters het retaillandschap online blijven opschudden, gaat slechts 15 procent van de consumenten altijd voor de laagste prijs. Zij zijn dus te beïnvloeden met redenen die verder gaan dan de prijs alleen.

Vooral gemak en service tijdens het aankoopproces zijn van belang. Reden voor respectievelijk 38 procent en 23 procent van de consumenten om af te haken. Gebrek aan service na aankoop blijkt echter minder belangrijk (13 procent). Wel wordt scherp gelet op aanvullende kosten voor verzending en belastingen (43 procent).

Dat blijkt uit het onderzoek Transforming Shoppers into Engaged Collaborateurs van Tata Consultancy Services en RIS.

tata-1

Minstens eens per dag online shoppen

Dat we als consument vaak shoppen, mag geen verrassing zijn. Zo’n 59 procent van de mensen stapt minstens twee keer per week een winkel binnen. Maar opvallend genoeg blijkt daarnaast meer dan een derde minstens eens per dag (ja, per dag!) online te winkelen.

tata-3

Productaanbod belangrijker in fysieke winkel

Wat vervolgens van invloed is op de aankoopbeslissing, verschilt per winkelomgeving. Zo vindt 72 procent van de mensen het productaanbod van groot belang in een fysieke winkel. Terwijl online slechts 63 procent dat belangrijk vindt.

Hoe dat komt? Voor een bezoek aan de stenen winkel heeft de consument meer moeite moeten doen, waarvoor hij dan ook direct beloning wil. Dé reden waarom uitverkochte artikelen in de winkel zo irritant gevonden worden.
tata-2

Online shopper meest tevreden

Slechts 36 procent van de ondervraagde shoppers is dan ook tevreden met het productaanbod in fysieke winkels. Terwijl maar liefst 53 procent online tevreden is. Ook de afhandeling van de aankoop (41 versus 48 procent) en de prijzen, aanbiedingen en promoties (41 versus 47 procent) worden online beter gevonden.

De shoppende consument is overall bekeken online het meest tevreden. De fysieke winkel volgt op de tweede plaats. Terwijl het mobiele kanaal nog wat achter blijft. Vooral bij vragen blijkt daar weinig hulp geboden te worden, slechts 22 procent van de mobiele shoppers is daar tevreden over (winkel: 23 procent en online: 29 procent).

tata-4

*) Een deel van dit artikel werd eerder gepubliceerd in het oktobernummer van Emerce magazine (#152).

Het volledige onderzoek Transforming Shoppers into Engaged Collaborateurs van Tata Consultancy Services en RIS is hier te downloaden.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment