Het is zoeken naar advertentiemogelijkheden voor livestreams

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , ,
Posted 01 Nov 2016 in nieuws

Kijk niet raar op als de livestreams op Facebook binnenkort reclames bevatten. Er wordt geëxperimenteerd met advertentievormen rondom de live video’s. Wat kan de adverteerder verwachten en in hoeverre is dat wenselijk?

De hoeveelheid videocontent groeit hard op sociale media. Binnen een aantal jaren zal dit de overgrote meerderheid van alle berichten zijn – het grootste deel daarvan zou live worden uitgezonden. Niet verwonderlijk dus dat Facebook de mogelijkheden bekijkt om geld te verdienen aan deze streams. Dat men volgens Facebook gemiddeld drie keer langer naar een livestream kijkt dan naar een permanent beschikbare video, maakt adverteren ongetwijfeld interessant en effectief.

‘Niet wegzappen, we zijn terug na de reclames’

Facebook investeert een hoop geld in ‘Live’ – het streamingplatform van het bedrijf. Mediabedrijven ontvangen veel geld om content te creëren. De hoop is dat de consument zo voor het eerst met live video’s in aanraking komt. Nu worden langzaamaan de contouren duidelijk van wat je het begin van een verdienmodel kunt noemen. Sinds augustus heeft een klein aantal uitgevers de mogelijkheid gekregen om zogenoemde mid-roll video-advertenties op te nemen in de streams.

Ergens vanaf de vijfde minuut uitzending kan een korte ‘break’ worden ingelast. De onderbreking duurt maximaal vijftien seconden. Volgens het magazine Adage, dat met diverse betrokkenen sprak, wordt de ruimte in eerste instantie opgevuld met videocampagnes die nu al draaien in Facebooks advertentienetwerk. Het ligt in de lijn der verwachting dat uitgevers en adverteerders na afronding van deze proef meer mogelijkheden krijgen.

screen_shot_20160825_at_7-28-36_pmAdverteren in en rondom livestreams staat op dit moment nog in de kinderschoenen. In China – waar de markt van livestreaming harder groeit – doen zich op lokale platformen wat interessante eerste experimenten voor. Koekjesmerk Oreo nam voor de lancering van een nieuwe smaak onlangs twee populaire zangers in de arm. Tijdens een live-video stopte de een zijn mond helemaal vol met koekjes om vervolgens een liedje te zingen over de smaak. De tweede zanger peilt ondertussen met een live poll of hij een Oreo met scherpe wasabi moet eten. Het publiek antwoordt nee. Hij doet het toch.

De meerwaarde voor Oreo? Conversie. De uitzending bevat een knop waarmee het nieuwe product met één klik aan een winkelwagentje is toe te voegen. Een nogal luchtige vorm van gesponsorde content die ongetwijfeld ook op Facebook vaker voorbij gaat komen. Afgelopen voorjaar versoepelde Facebook het beleid in ieder geval iets. Zo mag er sindsdien ‘branded content’ worden uitgezonden – sponsoren mogen betalen voor uitzendingen. Het kort tonen van een logo is toegestaan, een afsluitend ‘bericht namens onze sponsoren’ zoals geregeld te horen is in podcasts behoort eveneens tot de opties.

Adverteerders houden de voet op de rem

Maar de praktijk toont in China ook aan dat adverteerders zelf de voet op de rem houden. Bedrijven hebben namelijk geen controle over de reacties en zijn bang geassocieerd te worden met ongewenste inhoud. Hetzelfde zal gelden voor adverteerders op Facebook Live. Waar YouTube, Vimeo en andere videodiensten met (voornamelijk) permanent beschikbare content de video’s tijdens het uploaden kunnen analyseren, categoriseren en beoordelen, kunnen platformen voor livestreaming dat niet.

De beoordeling van ongepaste inhoud bestaat vrijwel volledig uit feedback van de kijkende community. Voor merken kan dit een gevaar opleveren door ongewild geassocieerd te worden met ongepaste en oncontroleerbare content. Tel daarbij op dat er tegelijkertijd sprake kan zijn van een gebrek aan specificiteit. Door het gebrek aan kennis van de inhoud van de video’s is het lastig om er op in te spelen.

Op AdAge concludeert een expert video-advertising dan ook: dit is ouderwetse televisiereclame in een nieuwerwetse ‘social’ jas verpakt. Platformen zullen hoe dan ook zoeken naar commerciële mogelijkheden, maar hier zitten zowel de adverteerder als de kijker niet op te wachten.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment