CEO The Next Ad: ‘Social commerce zit in de lift’

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 29 Okt 2016 in nieuws

Het Nederlandse The Next Ad denkt met performance based adverteren via sociale media tevens het buitenland te kunnen interesseren. Inmiddels is het Amsterdamse platform actief in Duitsland, Engeland en Zweden. “Ook Snapchat en Pinterest kunnen interessante platforms worden.”

Oprichter en CEO Achmed Awad, die zijn loopbaan ooit begon als adviseur van bedrijven als Waternet, Yacht en ProRail, zag in 2014 samen met Sander Haarman een gat in de markt. Hij gaf toen al leiding aan advertentiebedrijf Media Injection, waarbij de nadruk ligt op het begeleiden van grote merken als Heineken, Transavia, en PepsiCo.

“Als dergelijke partijen al iets met sociale media willen, zijn ze veelal niet geïnteresseerd in performance, eerder in het vergroten van hun naamsbekendheid.” Dat geldt echter niet voor adverteerders die iets moeten verkopen, zoals bol.com, dat eveneens klant is. “Die willen precies weten wat social oplevert.” Inzichten die The Next Ad hen kan leveren.

In 2014 wemelde het al wel van de Amerikaanse partijen die performancetools leverden. “Maar dan is het gelijk ook heel Amerikaans, met contracten die vooraf getekend moeten worden”, legt Awad uit. “Daarnaast zijn hun producten en support zelden lokaal aangepast. Voor sommige Europese landen is dat echt een probleem.”

De oprichter besloot tot een freemiummodel. Als adverteerders per maand niet meer dan vijfhonderd euro aan reclameuitingen uitgaven, mogen ze het platform (om advertenties te beheren en analyseren) gratis gebruiken. “En dat doen er een paar duizend”, zegt Awad. “Daar zit ook een plaatselijke bakker bij.”

Focus
Een kleine tweehonderd adverteerders zetten het platform inmiddels professioneel in en daar ligt vanzelfsprekend dan ook de belangrijkste focus. “Dan hebben we het lang niet alleen over bekende partijen als bol.com, Catawiki en Wehkamp, maar ook over een Dekbed Discounter.”

The Next Ad concentreert zich grotendeels op het domein van Facebook, gevolgd door Instagram. Op de Facebook Innovation Awards werd de technologie van het bureau zelfs als een van de tien meest innovatieve (Facebook)bedrijfsoplossingen ter wereld bestempeld. Vooral omdat de betalende adverteerder ook echt wordt begeleid bij het optimaliseren van campagnes.

Een veelgemaakte fout is volgens Awad dat adverteerders deze veel te breed inzetten. “Brood aan alle Amsterdammers willen verkopen heeft weinig zin, je bereikt juist resultaat door je doelgroep te versmallen, bijvoorbeeld vrouwen in een bepaalde leeftijdsgroep.”

Rendement
Recentelijk stak technologie-investeringsfonds Newion anderhalf miljoen euro in The Next Ad. Daarmee wil de oprichter, sinds vorig jaar ook voorzitter van de Social Media Expert Group van de DDMA, het platform versneld ontwikkelen. “De markt voor sociale media is sterk in beweging. We kunnen niet te lang doen over het toevoegen van nieuwe platforms.”

Welke platforms dat worden weet Awad nog niet precies. “We hebben tot nu toe Twitter links laten liggen, omdat het rendement nog gering is. Maar Snapchat en Pinterest kunnen interessante platforms worden. Het probleem is dat er beperkingen gelden voor buitenlandse adverteerders.”

Ook de advertentiemogelijkheden binnen bol.com die onlangs zijn aangekondigd, zijn volgens hem veelbelovend. “Er komen steeds meer mogelijkheden voor bedrijven om heel gericht via sociale platforms te verkopen.”

* Dit artikel verscheen eerder in het oktobernummer van Emerce magazine (#152).

Foto: Vincent Boon (in opdracht  van Emerce)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment