Wordt Apple niet te premium?

Geen reacties
Tags: , ,
Posted 29 Okt 2016 in nieuws

Apple moet zich toch een andere ontvangst hebben voorgesteld van zijn nieuwe laptops. Na de presentatie afgelopen donderdag van de nieuwe MacBook Pro’s regent het klachten in forums over de ‘krankzinnig hoge prijzen’.

Veel Mac-gebruikers geven aan dat de nieuwe modellen niet willen kopen omdat ze simpelweg te duur zijn. ‘Apple heeft zojuist een bom gelegd onder haar MacBook Pro lijn. Welke idioot is bereid om 3400 euro te betalen voor een laptop met middelmatige specificaties?’ ‘Ik vind een stukje meer betalen voor MacOS en de kwaliteit van de machines prima. Maar 1000 euro meer? Laat me niet lachen zeg!’ ‘Man man man wat naar van die prijzen. Hello again? Bye bye zou ik zeggen’.

Zelfs een MacBook Pro zonder Apples nieuwe Touch Bar kost 1699 euro. En dat is alleen nog maar het instapmodel van 13 inch. De goedkoopste 15 inch MacBook Pro met Touch Bar en Touch ID kost 2699 euro.

En met een MacBook Pro alleen ben je er niet. De nieuwste modellen hebben alleen nog maar Thunderbolt poorten die als USB Type C zijn te gebruiken. Voor standaard USB of HDMI zijn dus nog extra verloopstekkers nodig.

Daar komt bij dat Apple zijn modellen aan de onderkant van de markt niet meer aanvult. De MacBook Air 11,6 inch is uit de handel genomen. Alleen de 13 inch versie wordt nog even in de lucht gehouden met in elk geval iets meer geheugen (8 GB).

De superdunne MacBook, gelanceerd in 2015 en eerder dit jaar nog opgewaardeerd met een snellere processor, is officieel de opvolger van de MacBook Air geworden. Maar de prijs daarvan is met 1499 euro niet gedaald. En dat is een fors verschil met de 995 euro die je nu betaalt voor een 11,6 inch MacBook Air.

In een interview met CNET vertelde marketingdirecteur Phil Schiller een dezer dagen dat ‘we niet voor prijs ontwerpen’. ‘We ontwerpen voor ervaring en de kwaliteit die gebruikers van een Mac verwachten. Soms eindigen we aan de bovenkant van de markt, simpelweg omdat dat er een kostenplaatje aan is verbonden.’ Al benadrukte Schiller dat ‘we zeker ook geven om betaalbaarheid’.

Wordt Apple niet te premium? Er is zeer beslist een markt voor exclusieve automerken: denk aan een Aston Martin, Maserati of Lamborghini. Toch moet het bedrijf uitkijken dat het niet in deze categorie gaat vallen. Apple heeft tot dusverre een aardig marktaandeel op te bouwen, grotendeels dankzij betaalbare laptops als de MacBook Air.

Met een te grote nadruk op premium modellen zal Apple marktaandeel kwijtraken aan Windows pc’s. Hetzelfde zien we nu al gebeuren bij de smartphone. Premium toestellen als die van Apple en Samsung worden ingehaald door Chinese merken, die dezelfde kwaliteit bieden tegen een fors lagere prijs.

Niet alle analisten zijn somber. Zij denken dat Apple de premiummarkt kan terugpakken die het aan het verliezen was. Apple verloor 7,4 procent marktaandeel in de pc-markt in de afgelopen drie maanden, volgens cijfers van IDC.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment