‘Maandag 12 december drukste dag e-commerce’

Geen reacties
Tags: , ,
Posted 28 Okt 2016 in nieuws

Internationaal onderzoek van Adobe laat zien dat maandag 12 december in Nederland de drukste dag van de drukste e-commercemaand van het jaar wordt. Tijdens de decembermaand wordt naar verwachting voor 5,1 miljard euro online gewinkeld.

Dat is een stijging van dertien procent van opzichte van het jaar ervoor, zo valt te lezen in het onderzoek Adobe Digital Insights. De onderzoekers baseren hun voorspellingen op de analyse van 100 miljard bezoeken aan de sites van zevenhonderd bedrijven sinds 2013.

Maandag 12 december wordt waarschijnlijk de drukste online winkeldag. Sinterklaas is dan koud een week het land uit. Nederlandse consumenten geven die dag 117 miljoen euro uit, overwegend aan kerstcadeaus. Een kleine elf procent van de shoppers is overigens afkomstig uit ander land. In Engeland ligt dat percentage op twintig procent, waarmee het Europa’s koploper is.

Adobe: “Opvallend is dat Nederland in vergelijking met andere Europese landen de minst grote fluctuaties heeft in online aankopen in deze periode. Tijdens het grootste piekmoment wordt er 1,7 keer meer uitgegeven dan op een gemiddelde dag.”

Smartphones zijn in Nederland goed voor 16 procent van de omzet en tablets vertegenwoordigen 10 procent van de omzet. Opvallend is dat consumenten vaker hun smartphone gebruiken om producten te zoeken dan tablet, respectievelijk 35 procent en 13 procent.

Black Friday (25 november) wil in Nederland niet echt aanslaan, in Scandinavië en Engeland wel. België toont er ook interesse voor, zo laten onderstaande kerncijfers zien:

Foto: Mike McCune (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment