Bereid je voor op de mobiele index van Google

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 26 Okt 2016 in nieuws

Na de aankondigingen van de doorvoering van Penguin 4.0 update, de uitbreiding van de Accelerated Mobile Pages (AMP) en het versterkte signaal van Mobilegeddon is het tijd voor een wel heel interessante ontwikkeling: de mobiele index wordt gescheiden van de desktopversie en wordt zelfs de primaire index van Google.

Aangezien er nog weinig bekend is over deze ontwikkeling willen we wel graag even stilstaan bij de belangrijkste mobiele elementen om goed voorbereid te zijn op deze ontwikkeling.

Mobile friendly wordt nog belangrijker

Hoewel mobile friendly al een ranking factor was zal het goed mogelijk zijn dat een website die niet mobielvriendelijk is weinig tot geen kans maakt om hoog te ranken in Google. Belangrijke nuance is wel dat wanneer de beste uitkomst van een zoekopdracht een niet-mobielvriendelijke website is deze nog steeds getoond kan worden.

Om erachter te komen of je website mobielvriendelijk is raden we de volgende tool aan: de Mobile Friendly Tool van Google. De tool geeft niet alleen aan wanneer een website niet-mobielvriendelijk is maar geeft ook advies voor mogelijke optimalisaties voor een verbetering in het gebruiksgemak.

Pas Structured Data toe waar het kan

Aangezien mobiele websites over het algemeen minder content bevatten dan een desktop versie is het noodzakelijk om zoveel mogelijk elementen op de website op te maken met Structured Data. Structured Data is een manier om elementen binnen de website te markeren zodat Google deze gegevens beter begrijpt. Niet alleen geef je hiermee extra informatie Google maar zal Google ook semantiek herkennen tussen gegevens op de website.

Probeer voordat je elementen op je website gaat opmaken zoveel mogelijk in detail te denken, hoe meer informatie je verschaft, hoe groter de kans is dat Google begrijpt waar de pagina over gaat.

Een van de belangrijkste soorten opmaak is die van lokale vestigingspagina’s. Door het opmaken van deze pagina’s kan dit net een steuntje in de rug geven om boven de concurrent uit te komen in de lokale omgeving.

Om een goed voorbeeld te geven welke elementen wij voor een blogpost op onze website hebben opgemaakt pakken we ons laatst gepubliceerde blog.
Elementen die zijn gemarkeerd met Structured Data zijn:

  • Organisatie
    • NAW-gegevens
    • Contactgegevens
  • Nieuwsartikel
    •  Titel
    • Datum van publicatie
  • Auteur
    • Afbeeldingen
  • Lokaal
    • Openingstijden
    • Openingsdagen
    • Geografische gegevens
    • Postadres
  • Kruimelpad
    • Het kruimelpad – linkstructuur naar de pagina

Een ander voorbeeld van Structured Data is te zien wanneer er wordt gezocht naar een recept voor een appeltaart, zoals hieronder is weergeven:

1

In het onderste resultaat is te zien dat de beoordeling van het recept, het kruimelpad in de URL en de bereidingstijd is opgemaakt via Structured Data.

AMP zal uitbreiden op korte termijn

Afgelopen jaar hebben de Accelerated Mobile Pages een zeer prominente plek in Google weten te behalen. Voor diegene die deze ontwikkeling gemist hebben: dit zijn speciaal voor mobiel ontworpen pagina’s die significant sneller zijn dan desktop pagina’s.

In augustus kondigde Google aan dat AMP in de toekomst niet alleen voor nieuwsartikelen een prominente zichtbaarheid geeft in Google. AMP zal namelijk uitbreiden naar e-commerce-, entertainment-, reis-, receptenwebsites en nog veel meer. De resultaten van nieuwssites zijn in ieder geval veelbelovend:

  • Washington Post: 23 procent stijging in mobiele bezoekers die terugkeerde binnen 7 dagen
  • 80 procent van de publishers realiseerde een hogere zichtbaarheid
  • 90 procent van de publishers realiseerde een stijging in doorklikratio

Bron

Gifje met voorbeeld voor e-commerce van eBay:

amp-result-v3-cellphonecase

Citaat uit het blog van Google

‘Later this year, all types of sites that create AMP pages will have expanded exposure across the entire Google Mobile Search results page, like e-commerce, entertainment, travel, recipe sites and many more.’

Wanneer je nu nog niet bent begonnen met het maken van AMP-pagina’s zal dit zeker een belangrijk aspect worden voor 2017. Zeker degenen die voorop lopen zullen kans hebben om significant meer verkeer binnen te halen.

Mobile App indexing

Een ontwikkeling die nog in de kinderschoenen staat is mobile app indexing, welke alleen relevant is wanneer je een app beschikbaar hebt. Mobile indexing houdt in dat bij een zoekopdracht content direct kan worden getoond vanuit de app in de zoekresultaten. Dit zorgt niet alleen voor een toename in interacties met de applicatie maar ook voor een prominente plek in Google. In onderstaande video wordt weergeven hoe mobile app indexing eruit kan zien:

Verlies de kwaliteit van het verkeer niet uit het oog

Bovenstaande punten geven een goed beeld van belangrijke factoren om in te spelen op de mobile index van Google. Uiteraard verwachten wij dat deze ontwikkeling invloed zal hebben op het aandeel percentage mobiel verkeer op de website ten opzichte van het totaal verkeer. Het is daarom goed om een uitgebreide analyse te maken van de kwaliteit van het mobiele verkeer. Houd er wel rekening mee dat mobiel verkeer doorgaans een meer oriënterend karakter heeft dan een bezoeker via desktop.

Kijk kritisch naar het conversiepercentage ten opzichte van desktop, waar haken mensen af voordat zij een doel bereiken? Hoe is het bouncepercentage van een bezoeker mobiel versus desktop? Hoe zit het met cross-device conversies?

Mobile first is een must

Het feit dat er een nieuwe, mobiele index bijkomt is iets met enorme impact. Echter belangrijker is dat deze mobiele index tevens de primaire index wordt. De tijd dat een mobiele website een extra was is dus definitief voorbij. Het is een absolute must als je niet afhankelijk wil worden van een secundaire index, welke minder up-to-date is en een lagere prioriteit heeft.

 



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment