Negin Mirsalehi: ’99 procent van de aanbiedingen sla ik af’

Geen reacties
Tags: , ,
Posted 26 Okt 2016 in nieuws

Negin Mirsalehi is met 3,4 miljoen volgers op Instagram een van de grootste Nederlandse bloggers. Haar strategie: zeer selectief keuzes maken welke merken ze vertegenwoordigt en zelf strak de regie houden over de posts die ze plaatst.

Mirsalehi bestiert haar Instagram-imperium samen met haar vriend. Hij doet de zakelijke kant en zij is verantwoordelijk voor de content. Dagelijks krijgen ze tientallen mailtjes van merken die willen samenwerken. “Wij kijken wat er echt bij mij past, wat zou ik ook laten zien? 99 procent slaan we af. Toen we net waren begonnen hadden we nog niet veel opdrachten. Een groot Nederlands modemerk kwam met een financieel groot voorstel. Maar we hebben toch gezegd: we doen het niet, want het past niet bij mij. Dat is op lange termijn beter geweest.”

Mirsalehi kijkt onder andere naar het merkimago en de klantenservice van mogelijke partners. Ze wil namelijk niet geassocieerd worden met negatieve ervaringen. Als het merk door de ballotage komt, doet Mirsalehi eerst een eenmalige opdracht. “Als het beide partijen bevalt en mijn doelgroep ook, dan gaan we op de lange termijn samenwerken.”

Ze kijkt zelf of ze blij is met de producten die het merk verkoopt, de kwaliteit ervan en de content die het bedrijf produceert. “Aan hun kant kijken ze naar de brand image die ik neerzet en ook sales. Adverteerders willen de juiste interactie, veel commentaar op hun product en natuurlijk ook eventueel verkoop. Daarvoor is een lange-termijnsamenwerking van belang. Als ik één keer iets laat zien, vinden mensen het wel leuk, maar triggert het niet tot kopen. Als ik iets zes keer laat zien dan zijn ze geïnteresseerd.”

Mirsalehi werkt met een selectief aantal partners om overkill te voorkomen. “Ik zou er veel meer aan kunnen verdienen, maar dan zijn we er over een jaar niet meer. Je volgers zijn veel waard en willen eerlijkheid. Die willen niet dat er alleen maar gesponsorde posts worden geplaatst. We zijn er heel voorzichtig in.”

Aan de contentkant is het belangrijk dat de foto’s natuurlijk overkomen. Een shoot met tien man personeel is niet gebruikelijk voor Instagram-bloggers. “Het is veel kleiner. Mijn volgers vinden dat juist leuk, ze willen niet dat het in scene is gezet.”

Verder houdt Mirsalehi rekening met het budget en de smaak van haar volgers. “Ik ga niet naar de stad met een volledige Dior-outfit aan. Wij combineren. Ik heb bijvoorbeeld een spijkerbroek aan van een highstreet merk en combineer die met een Dior tas of schoenen. Dat maakt het voor mijn volgers bereikbaarder. Ze vinden het niet aantrekkelijk als ik helemaal in Dior loop, want wie doet dat nou?”

Voor merken en bedrijven die samen willen werken met bloggers, heeft Mirsalehi één tip: “Respecteer de vrijheid van de blogger. Je kunt niet zeggen: dit moet je posten op dit moment met deze caption. Dat werkt niet. Wij weten wat onze volgers aanspreekt. Het is een kwestie van wederzijds vertrouwen en betrouwbaarheid.”

Dit interview werd opgenomen tijdens eDay op 6 oktober 2016 in de Kromhouthal te Amsterdam. Meer dan tweeduizend bezoekers hoorden daar onder andere sprekers als Brian Solis, Kaiser Kuo en Tim Leberecht, bewonderden de nieuwe Tesla, beleefden de virtual reality mogelijkheden van Samsung en bezochten de start-up alley.

 



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment