Programmatic advertising verovert de recruitmentmarkt

Geen reacties
Tags: , , , , , ,
Posted 24 Okt 2016 in nieuws

In alle belangrijkste economieën ter wereld zal de vraag naar talent de komende vijf jaar aanzienlijk groter zijn dan het aanbod. En dan hebben we ook nog eens te maken met talent (lees: de millennials) dat uiterst kritisch staat tegenover zijn aanstaande werkgever en zich niet eenduidig beweegt in het steeds sterker gefragmenteerde internetlandschap. Bovendien zijn de grootste talenten vaak eerder passief dan actief op zoek naar een baan.

Hoe kun je deze schaarse talenten van de nabije toekomst als bedrijf toch vinden en aan je binden? De oplossing zit hem in de krachtige combinatie van employer branding en programmatic advertising.

Employer branding urgenter dan ooit

Employer branding is niet van gisteren. Verstandige bedrijven bouwen al jaren aan een sterk werkgeversmerk en dragen dat zoveel mogelijk uit. Maar met de komst van de nieuwe generatie werknemers is het nu wel urgenter dan ooit. Verschillende onderzoeken tonen aan dat millennials (ook wel Generatie Y genoemd) kritisch zijn over hun potentiële werkgever. Ze gaan niet over één nacht ijs voordat ze hun keuze maken: 75 procent doet gedegen onderzoek voordat ze solliciteren. Ze willen weten hoe het is om bij een bedrijf te werken, wat anderen erover zeggen en met wie ze komen te werken. Hoe beter hun beeld van de organisatie, des te groter de kans dat ze ervoor kiezen.

Een goede candidate experience is daar een onderdeel van. Als kandidaten geen prettige ervaring hebben vanaf het moment dat ze met de vacature in aanraking komen tot de verdere fases in het sollicitatieproces zal dat een negatieve invloed hebben op de reputatie van het bedrijf. En niet alleen bij de bewuste sollicitant maar ook bij diens omgeving. Van de millennials zegt 32 procent dat ze een negatieve ervaring waarschijnlijk publiekelijk maken. Zesenzestig procent deelt de ervaring zeker met z’n familie en directe bekenden. Het omgekeerde is gelukkig ook waar: van de millennials zegt 48 procent een positieve ervaring met een organisatie waarschijnlijk publiekelijk te delen en 80 procent vertelt het zeker aan z’n familie en directe bekenden.

Een sterke employer brand (met veel informatie over het bedrijf, goede social proof en heldere vacatureteksten) is dus een voorwaarde om in de smaak te vallen bij de nieuwe generatie talenten. Maar daarmee heb je ze nog niet meteen gevonden. Zoals gezegd zitten millennials verspreid over het internet en zijn de echte talenten minder geneigd actief op zoek te gaan naar een nieuwe baan, terwijl ze er vaak wel voor openstaan. De nieuwste technologie van programmatic advertising kan daar spectaculaire winst in boeken.

Programmatic advertising toont vacatures aan juiste kandidaten

Of je het nu programmatic advertising, marketing of media noemt, het doel is hetzelfde: de juiste persoon op het juiste moment bereiken met de juiste advertentie. Programmatic advertising is realtime en maakt gebruik van kunstmatige intelligentie en machine-learning. Daardoor kun je een campagne opzetten die onder de aandacht wordt gebracht van de mensen die er voor het bedrijf toe doen. Dat gebeurt door miljarden mogelijke targetingcombinaties te testen en (volledig geautomatiseerd) de beste te kiezen.

Algoritmes analyseren het online gedrag van potentiële kandidaten met behulp van cookies, big data, enzovoorts in alle kanalen, dus op websites, maar bijvoorbeeld ook op Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram, Snapchat en mobiele sites. Zo wordt bepaald of iemand tot de juiste doelgroep behoort voor de wervingscampagne. Dit alles kan zonder dat de beoogde kandidaat ooit de bedrijfswebsite heeft bezocht of gegevens heeft achtergelaten.

Tweede voordeel van programmatic advertising is dat je heel goed de resultaten kunt meten terwijl de campagne nog loopt. Als er bijvoorbeeld meer conversie is op Facebook dan op Twitter, kun je besluiten om de advertentie vaker op Facebook te laten zien. Zo heeft de campagne maximaal effect.

Werkzoekende echt geraakt

Recruitment gaat op deze manier een hele nieuwe fase in. Waar vroeger nog weleens met hagel werd geschoten om toch maar zoveel mogelijk mensen te bereiken, wordt met deze nieuwe oplossing een scherpschutter ingezet die met één gerichte actie zijn doel weet te bereiken. En als het werkgeversmerk op orde is, zal de potentiële werkzoekende ook echt ‘geraakt’ worden. Een uitermate krachtig wapen dus, zeker in de war for talent.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment