Tradecast: iedereen zijn eigen Netflix

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , ,
Posted 20 Okt 2016 in nieuws

Met Tradecast kan iedereen zijn eigen online televisiekanaal beginnen én on-demand en live video streamen. De start-up uit Zwolle wil de standaard worden van online televisiekanalen. Niet alleen in Nederland, maar juist ook daarbuiten, vertelt Kenneth Stamp.

“Je maakt in principe je eigen televisie-uitzending maar ook je eigen on-demand dienst à la Netflix,” legt Stamp uit. “Tradecast is een clouddienst die werkt op alle schermen in huis, je smart tv, Apple app, Android… Maar het is ook een website. Je kunt eindelijk echte waarde creëren met dat .tv-domein waarvan niemand nog weet wat hij ermee moet doen. Kortom, je kunt nu je eigen online zender starten.”

Daar hangt een prijskaartje aan: Tradecast kost vanaf 250 euro per maand. “Het is een investering. Je moet het platform zien als een manier om een nieuwe videobusiness in te stappen en volledig open te breken. Elke nichemarkt kan nu videocontent op internet brengen en daarmee een business creëren. In plaats van een willekeurige video de wereld insturen via YouTube of Facebook kun je nu heel gericht uitzenden en daarmee data van je kijkers naar je toe trekken. Je bouwt dus een business op.”

Daarbij is Tradecast het white label hulpmiddel. Het staat de gebruiker vrij om er een verdienmodel aan te hangen. “Je kunt content via abonnementen verspreiden, gratis weggeven of pay-what-you-watch toepassen. Je bent vrij hoe je business creëert met je eigen videokanaal.”

Eerstvolgende stap is de introductie van een consumentenversie, die uiterlijk eind 2017 klaar moet zijn. “En in januari reizen we met prins Constantijn naar Las Vegas om daar ons product op CES te introduceren. Dat is onze eerste stap naar een internationale markt. Online video’s zijn niet alleen interessant voor Nederland, daarmee willen we de hele wereld veroveren.”

Op dit moment telt het Tradecast-team elf mensen maar als dat aan Stamp ligt komt er snel uitbreiding. Het doel is namelijk “werelddominantie met een product dat lekker tegen de tradities aan schopt. We willen de standaard worden van online tv-kanalen en als dat niet lukt minimaal in de top-drie komen voor online videodiensten. Wereldwijd.”

Volgens Stamp is de markt enthousiast over Tradecast. Niet alleen nieuwe partijen, maar ook de traditionele media zien dat dit de toekomst is van televisiemaken, zegt hij. “Niemand zit om acht uur klaar met de tv-gids in de hand. Mensen willen kijken wat en wanneer ze willen.”

Dit interview werd opgenomen tijdens eDay op 6 oktober 2016 in de Kromhouthal te Amsterdam. Meer dan tweeduizend bezoekers hoorden daar onder andere sprekers als Brian Solis, Kaiser Kuo en Tim Leberecht, bewonderden de nieuwe Tesla, beleefden de virtual reality mogelijkheden van Samsung en bezochten de start-up alley.

 



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment