Na AR en VR hoop toepassingen verwacht van mixed reality

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 19 Okt 2016 in nieuws

Ruben Horbach, Senior Innovation Manager bij Somo, heeft hoge verwachtingen van ‘mixed reality’: het gezamenlijke kindje van Augmented Reality en Virtual Reality. Somo is al sinds 2011 druk om deze technieken voor bedrijven in te zetten. In een interview op eDay sprak hij over de drie technieken en toepassingen die hij hiervoor ziet.

‘We merken dat veel meer bedrijven naar ons toekomen. Augmented Reality is namelijk heel erg actueel.’ Bedrijven willen op die curve meeliften. ‘Maar dan echt met use cases’, vertelt hij.

Tegelijkertijd zie je Google en Samsung spelen met Virtual Reality. Wordt dat al zakelijk interessant? Op een evenement als eDay is het heel erg leuk om ermee in aanraking te komen, zegt Horbach. ‘Er zijn een aantal demonstraties hier. Dat blijft voorlopig nog wel even zo. Je ziet nu langzaamaan dat bedrijven beginnen te snappen wat de waarde is van VR.’

Een voorbeeld: ‘connected homes’ en Internet of Things. Interessante buzzwords, maar hoe leg je eigenlijk uit aan de consument wat het is? Hoe zijn of haar leven daardoor positief wordt beïnvloed.  ‘Voordat je zo’n slimme thermostaat koopt, zou je een VR experience kunnen hebben. Een dag in het leven van. Dat zijn kleine use cases waarin je VR tot leven kan brengen. Om ervoor te zorgen dat de consument begrijpt wat er gebeurt.’

VR is ook in opkomst in het educatieve systeem, vertelt Horbach. Google Expeditions wordt uitgebreid naar scholen. ‘Hoe geweldig is het als je als kind ineens op de maan staat en je leert over ecosystemen daar.’ Verder wordt VR opgepikt voor trainingsdoeleinden, zo voorspelt hij. ‘Hoe train je werknemers zodat ze weten hoe te reageren in een situatie.’ De ‘mechanical engineers’ van Catarpillar lopen bijvoorbeeld al met een VR-bril op over hun grote industrieterreinen.

Een belangrijke volgende innovatie is de mixed reality, blikt Horbach vooruit. Een combinatie van een Augmented en Virtual Reality. Met name de HoloLens van Microsoft is op dat vlak erg bekend. Met de headset op worden driedimensionale objecten over de echte wereld heen gelegd. Japan Airlines heeft bijvoorbeeld een partnership met HoloLens gesloten, zo weet Horbach te vertellen. Daarmee traint het bedrijf de engineers. ‘In plaats van boeken te lezen om te begrijpen hoe een vliegtuig werkt, zie je in 3D en ware grootte een vliegtuig voor je. Je ziet de onderdeeltjes en snapt vervolgens hoe dat werkt. Echt geweldig.’ Nu worden daarvoor nog echte vliegtuigen (na)gebouwd. Dat bespaart dus een hoop in de kosten.

Wil je dat innovatie echt voor je gaat werken dan moet je afstand nemen van de techniek. Kijk naar problemen en oplossingen daarvoor, zegt Horbach. ‘Op welke manier past het in de projecten die al lopen of op welke manier kan zo’n nieuwe technologie gebruikers helpen?’ Een tip van de expert: ‘nu alvast nadenken over de implicaties die er zijn als de fysieke wereld zoals we die nu zien steeds digitaler wordt. Sensoren mappen onze omgeving en beginnen te begrijpen wat iets is. Die data zijn beschikbaar. Op welke manier speel je daarop in?’

Dit interview werd opgenomen tijdens eDay op 6 oktober 2016 in de Kromhouthal te Amsterdam. Meer dan tweeduizend bezoekers hoorden daar onder andere sprekers als Brian Solis, Kaiser Kuo en Tim Leberecht, bewonderden de nieuwe Tesla, beleefden de virtual reality mogelijkheden van Samsung en bezochten de start-up alley.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment