Weflock regelt sociale contacten voor frequente reiziger

Geen reacties
Tags: , ,
Posted 19 Okt 2016 in nieuws

De nieuwe Brits-Nederlandse start-up Weflock wil vliegtuigpassagiers met elkaar in contact brengen. De bedoeling is om de reis hierdoor prettiger en productiever te maken of in de woorden van Weflock: ‘om vluchtervaringen te optimaliseren’.

Weflock is gevestigd in Londen en werd bedacht door de Nederlanders Job Dams en Wesley Soeters. Het principe is simpel: je voert je vlucht in, waarna je kunt zien welke gebruikers op dezelfde vlucht zitten. Via de gemeenschappelijke chatbox kunnen ze vervolgens iets afspreken, of dat nu het drinken van een kop koffie, het delen van een taxi of het uitwisselen van tips voor must-sees op de bestemming is. Daarnaast biedt de apps extraatjes zoals aanbiedingen op het vliegveld van vertrek en reisinformatie.

Dams en Soeters hebben het concept geënt op hun eigen ervaringen als (expat)reizigers. De hoeveelheid tijd die wordt verspild door doelloos rond te hangen op het vliegveld kan veel beter worden benut, is hun redenering. Het verdienmodel is gebaseerd op advertentieverkoop, aldus Soeters. Hoeveel mensen de app al gebruiken wil hij niet zeggen. “Voor een soft launch viel het zeker niet tegen. Aantallen delen we echter nog niet, omdat we mijlpalen willen vieren. De eerste is tienduizend users en daar zitten we nog niet aan. En, belangrijker nog, omdat de gebruikersdichtheid belangrijker is. Een Nederlandse reiziger die vaak vanaf Schiphol vliegt, heeft hoogstwaarschijnlijk meer aan tweeduizend gebruikers in Nederland dan aan 200.000 gebruikers wereldwijd.”

KLM: al sinds 2012 Meet & Seat

Nieuw is het idee van passagiers matchen op een vlucht niet. KLM doet dit al sinds 2012 met het concept Meet & Seat. Passagiers kunnen bij de online check-in aangeven dat hun LinkedIn- of Facebook-profiel mag worden gedeeld. Dit wordt vervolgens op de seat map aangegeven. Zo kun je met andere passagier in contact komen die hetzelfde hebben gedaan. Volgens een woordvoerder van KLM loopt Meet & Seat nog steeds goed. Het aantal unieke gebruikers per week bedraagt 1.750 tot 2.000. In totaal vervoerde KLM vorig jaar 28,5 miljoen passagiers.

Soeters ziet hierin een bevestiging van het bestaansrecht van Weflock. Het plan is om de komende tijd nieuwe functionaliteiten toe te voegen aan de app die het leven van de frequente reiziger makkelijker en leuker maakt. “We hebben daarom functionaliteiten op de roadmap staan zoals het toevoegen van meerdere vluchten tegelijk, de instapkaarten opslaan zodat deze op één plek staan, het loggen van een vluchthistorie, toevoegen van meer informatie over de bestemmingen in kwestie, eventuele visum-informatie beschikbaar maken, integratie met API’s zoals bijvoorbeeld die van TripIt. Dat soort dingen.”

De app verzamelt natuurlijk veel interessante data over reizigers en hun gedrag. Soeters is echter niet van plan om hier munt uit te slaan. De data worden primair gebruikt om de roadmap gericht uit te stippelen. “Door te ‘luisteren’ naar de data gaan we bepalen welke dingen eerder en later worden uitgerold. Op termijn, maar dit is een stip aan de horizon vooralsnog, zien we dat we inzichten kunnen hebben op een dusdanig grote schaal dat er geen marktonderzoek tegenop kan. Informatie over passagiersstromen bijvoorbeeld. Dat is wat ons betreft niet iets om te gelde te maken, maar om een leiderschapsrol in de reissector in te nemen.”

De app is sinds deze maand beschikbaar in de AppStore. De Android-versie volgt binnenkort.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment