Endeit investeert in industriële webwinkel

Geen reacties
Tags: , , , , ,
Posted 19 Okt 2016 in nieuws

Investeringsmaatschappij Endeit Capital investeert in het Duitse e-commerceplatform Contorion voor industrieel onderhouds- en reparatiemateriaal. “Een megamarkt”, aldus Endeits Martijn Hamann. “Niet eerder hadden we zo’n grote markt in ons portfolio.”

Het krap twee jaar oude bedrijf Contorion rondt hiermee zijn tweede investeringsronde af en haalt een ‘double digit’ miljoenenbedrag op. Endeit is de enige Nederlandse investeerder in deze ronde. De rest zijn lokaal: Project-A Ventures, Bauer Ventures, Klöckner Ventures en een aantal angel investors. Project-A, gelieerd aan de OTTO Group, deed ook in de eerste ronde mee en zorgde ervoor dat de b2b-winkel een uitstekende specialistische zoekmachine bevat. “Waar je tot op het niveau van diameter van straaldraad kan zoeken.”

Een andere noviteit is de fysieke bestelknop die bedrijven in hun magazijnen kunnen plaatsen. Een druk daarop geeft, via internet, een seintje aan Contorion en nieuwe bevoorrading klaar te leggen in het winkelmandje van de klant.

De onderliggende techniek is slechts een van de redenen voor de Nederlandse investeerder om te investeren. Contorion raakt ook duidelijk een snaar om de MKB- en grootzakelijke markt. Het heeft in relatief weinig tijd 150.000 klanten aan boord gekregen. “Ze zijn de leidende partij in Duitsland in deze markt.” Bovendien slaat Hamann aan het op management: twee oud-werknemers van McKinsey die de MRO-markt (Maintenance, Repair & Operations) goed kennen en de oud-Europa-baas van Groupon. “Hij kent het spel van B2B-commerce.”

Voor Endeit Capital is dit de eerste investering die het in Duitsland doet. Daar ging een jaar voorbereiding aan vooraf. “Wij zijn interessant voor hen omdat we goed merken kunnen bouwen.”

Contorion heeft de intentie om op termijn ook internationaal uit te breiden. Tegen die tijd komt het mogelijk ook INDI.nl tegen, de online spin-off activiteit Kramp Groep, dat jaarlijks voor circa 700 miljoen euro aan tecnnische materialen en onderdelen verkoopt. Een andere internationale speler in het B2B-segment is Amazon. Dat realiseerde in zijn eerste jaar een miljard dollar aan omzet voor zijn verkooppartners.

*) Foto: De oprichters van links naar rechts: Frederick Roehder, Richard Schwenke en Tobias Tschötsch.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment