Toekomstvisie Google: van ‘Mobile First’ naar ‘AI First’

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 14 Okt 2016 in nieuws

Op dinsdag 4 oktober presenteerde Google tijdens het Made by Google-event een hoop nieuwe producten. Waar de meeste kijkers vooral geïnteresseerd waren in de gadgets (specifiek de nieuwe Pixel-smartphones) was ik benieuwd of Google nog wat nieuwtjes en feitjes zou loslaten over zijn toekomstplannen en visie op search in het algemeen.

Google stelde niet teleur: er waren bovengemiddeld veel momenten waar Google uitspraken deed over hun toekomstvisie en voor het gemak heb ik er vier uitgelicht.

Voor de mensen die ‘spoiler-free’ het Made by Google-event (anderhalf uur) willen terugkijken, hier het volledige event:

Van ‘Mobile first’ naar ‘AI first’

Sundar Pichai start het event met een lesje computergeschiedenis. Belangrijke revolutionaire gebeurtenissen (op chronologische volgorde) zijn volgens hem: de PC, het Web en de Mobiele telefoon. De volgende grote stap: AI (kunstmatige intelligentie).

“When I look ahead at where computing is headed, it’s clear to me that we’re moving from a mobile-first to an AI-first world” – Sundar Pichai

Google for your world

De toekomstvisie van Google: een individuele Google voor elke gebruiker, in de vorm van je eigen persoonlijke AI: Google Assistant. Deze digitale assistent, te vergelijken met Alexa van Amazon, Siri van Apple en Cortana van Microsoft, was eigenlijk het hoofdonderwerp van het event.

Google Assistant is straks overal aanspreekbaar, weet alles van je en kan je daardoor bij allerlei dingen in je dagelijkse leven helpen.

“Our goal is build a personal Google for each and every user. Just like we built a Google for everyone, we want to build each user his or her own individual Google.” – Sundar Pichai

70 miljard feiten in de Google Knowledge Graph

Google is hier al een hele tijd mee bezig: een index die zich niet beperkt tot de context van één enkele webpagina, maar ook entiteiten (mensen, plaatsen, dingen, etc.) en de relaties daartussen bevat.

Deze ‘Knowledge Graph’ is essentieel voor een goed werkende digitale assistent. In het verleden schreef ik al een keertje over het achterliggende concept: het semantische web.

“In many ways we’ve been working hard at this problem ever since Google was founded 18 years ago. Today, our knowledge graph has over 70 billion facts and we can answer questions based on that.” – Sundar Pichai

Featured snippets / direct answers ofwel de 0-positie

Tijdens de introductie van de ‘Google Home’, de Home-assistent en directe concurrent van de Amazon Echo, krijgt het vierde punt uit ons blog 4 recente SEO ontwikkelingen, ook nog even de aandacht.

De featured snippet waarin Google zo direct mogelijk antwoord geeft op een zoekvraag wordt ook door de Google Assistant gebruikt. In deze use-case begint Google zijn antwoord met de naam van de website:

“According to Wikipedia: …” – Google Assistant

Dit betekent dus dat de 0-ranking nóg belangrijker wordt. Google gaat immers op jouw vraag over bijvoorbeeld online marketing letterlijk zeggen: “Traffic Builders zegt dat ….”. Kan je een beter voorbeeld bedenken van de ultieme autoriteit (in SEO-termen)?

*) Dit artikel is tevens gepubliceerd op de website van Traffic Builders

**) Foto boven: turtix / Shutterstock.com



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment