Workshop: aan de slag met push-commerce

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , ,
Posted 14 Okt 2016 in nieuws

Voor optimaal klantbereik zijn een app, website en nieuwsbrief niet meer afdoende. Je kunt de kracht van deze afzonderlijke tools namelijk vergroten door push-messaging. Met meer conversie en aandacht van je klanten. Maar hoe begin je daaraan en waar moet je op letten?

  1. Wist je dat je een pushbericht ook voor e-commerce kunt inzetten?

Ja: Goed zo, een pushbericht is inderdaad net als e-mailmarketing langzaamaan een volwaardig communicatiekanaal tussen bedrijf en klant aan het worden.

Nee: Pushberichten zijn vooral bekend vanwege het veelvuldig gebruik door nieuwssites als De Telegraaf, NU.nl en de NOS. Gelukkig zijn ze ook inzetbaar voor legio andere toepassingen. Is de bestelling onderweg? Heeft de supportafdeling al een update over je reparatie? Door het combineren van technieken ontstaan tevens nieuwe mogelijkheden. Wat dacht je van een pushbericht via de desktop zodra iemand na een dag nog steeds niet afgerekend heeft. Of gebruik ervan in combinatie met loyaliteitsprogramma’s.

  1. Dat je de maximale aandacht van de klant trekt?

Ja: Mooi, je weet dat er weinig andere manieren zijn om zo direct in contact te treden met de ontvanger. Met dank aan de smartphone.

Nee: Er is geen directere manier om iemand te bereiken dan via de telefoon. Daarbij worden pushberichten steeds uitgebreider. Zo is een bericht tegenwoordig al te verrijken met interactieve buttons, plaatjes en of HTML-toepassingen. Natuurlijk gelden voor een juiste push de bekende verleidingstechnieken. Creëer bijvoorbeeld schaarste door aanbiedingen, of juist sympathie door mensen te bedanken voor hun aankoop. Het aantal karakters per platform ligt tussen de 204 en 235. Lees hier meer over mogelijke verleidingtips.

  1. Weet je dan ook wat je vooral niet moet doen?

Ja: Top. Let wel goed op, want een slecht getimed bericht kan veel irritatie veroorzaken. Juist vanwege de directheid van een push moet je voorzichtig zijn.

Nee: Hoewel consumenten meer accepteren dan je denkt, moet je toch opletten dat je niet te veel stuurt. Is een push niet relevant, dan is de kans levensgroot dat de app verwijderd wordt. Zet ze daarom spaarzaam in en gebruik pushberichten voor echt relevante dingen. Je wilt vooral geen irritatie bij je appgebruikers opwekken. Dan loop je namelijk de kans dat ze geen pushberichten meer willen ontvangen of – erger nog – je app verwijderen. Lees er hier meer over.

  1. En wanneer je jouw klant het best kan aanspreken via een push?

Ja: Je weet dat naast de inhoud van jouw bericht het moment enorm belangrijk is. Wat vaak al geldt, telt hier dubbel: timing is everything!

Nee: Een push is geen folder of e-mail die later gelezen wordt, en moet dus meteen raak zijn. Zorg daarom voor de juiste kennis over je klant. Wanneer word ik niet bekeken? Wanneer juist wel? Daarmee bepaal je ook de juiste context. Wil je mensen juist ’s avonds of liever in de ochtend bereiken? Werkt jouw bedrijf met beacons? Geef de klant dan een push met persoonlijke informatie zodra hij voorbij je winkel loopt. Nog meer tips lees je hier.

  1. Dat je kan pushen met jouw eigen app?

Ja: Juist om het gebruik van je app te stimuleren, is het slim om te werken met pushberichten. Je trekt klanten meteen de relevante omgeving binnen.

Nee: Heb je al een app? Met een API van pushsoftwarebedrijven als PushCrew, Notifcare of andere mobile services kan je snel aan de slag. De meesten opt-ins zijn binnen een paar uur tot een dag werkend. Vergelijkbaar met het invoegen van een SDK van Google Maps of Facebook. Koppel dat aan jouw bestaande CRM en je bent in business. Met veel bestaande tools krijg je meteen de juiste analytics over je push.

  1. Dat je ook kan pushen via de browser?

Ja: Met een simpele plug-in kan je afdeling snel aan de slag. Zo kan je niet alleen via de app, maar ook via de browser pushen.

Nee: Aangezien de consument nog altijd een groot deel van zijn tijd via een desktop surft, ligt het voor de hand om hem ook daar te bereiken. Via een kleine API kan je al aan de slag met het pushready maken van je website. Is het e-commerceplatform gekoppeld aan één van genoemde tools of is een eigen oplossing ingebouwd, dan wordt bij het eerste bezoek een opt-in getriggerd. Hoe dat werkt? Lees dan dit en/of dit artikel om dat te weten te komen.

  1. Wat je aan effect kan verwachten?

Ja: Heel goed, je verkent graag nieuwe wegen en je weet dat consumenten pushberichten veel beter waarderen dan traditionele e-mailmarketing. 

Nee: Al dan niet hinderlijk voor sommige klanten, de oppoppende berichten blijken bijzonder effectief. Zeker wanneer er rekening wordt gehouden met de context – de locatie bijvoorbeeld – is de respons groot. De open ratio is vaak vijftig procent of hoger, de klikratio is twee keer groter dan bij e-mail. Kortom, zeer de moeite waard om te kijken waar jij deze techniek kunt inzetten om je customer journey te verbeteren. Lees meer over het verbeteren van je cutomer journey.

  1. Enthousiast? Dan wil je vast weten wat het kost…

Ja: Voor een paar honderd euro per maand kun je er al mee aan de slag. Dus waar wacht je op? Pak snel een voorsprong op je concurrent. 

Nee: Als je gebruikmaakt van bestaande platformen dan zijn de kosten afhankelijk van het aantal gebruikers. Hoe meer actieve gebruikers en diensten, hoe hoger de kosten. Ga daarbij uit van 750 euro per maand voor honderdduizend gebruikers. Bestaande internetbureaus kunnen ook extra service bieden. Bijvoorbeeld door integratie met e-mailmarketing, koppeling met je database, enzovoorts. Ben je een kleine ondernemer? Dan zijn er vaak pakketten van rond de negentien euro per maand waar je al het nodige mee kunt doen.

*) Dit artikel is geschreven met input van Robert Leefmans, Notifcare. 

* *) Deze workshop werd eerder gepubliceerd in het oktobernummer van Emerce magazine (#152)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment