Rebranding voor DQ&A, meer focus op agency-activiteiten

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , ,
Posted 14 Okt 2016 in nieuws

DQ&A Media Group splitst zich per vandaag op in faciliterend bedrijf DQ&A en het nieuwe bureaulabel NMPi, waarmee het uitvoerend werk gaat doen met display, paid social en search- en analyticsdiensten. De rebranding vloeit voort uit de fusie met marketingbureau incuBeta uit Zuid-Afrika.

“We waren op alle punten aanvullend op elkaar, zowel qua dienstverlening als geografisch werkterrein”, legt CEO Rick van Boekel van DQ&A Media Group uit. Vandaag viert hij met zijn team de vijftiende verjaardag van het bedrijf in Amsterdam. Die gelegenheid grijpt de leiding aan om duidelijkheid in het portfolio te brengen.

“DQ&A wordt, of eigenlijk is dat het altijd al geweest voor velen, het bedrijf dat faciliterend optreedt richting adverteerders en uitgevers. Denk dan aan advertentie-operaties, DoubleClick stack-reseller en adviesdiensten. Daarnaast lanceren we een nieuw label: NMPi. Dat beheert de budgetten van adverteerders, werkt uitvoerend met focus op de ROI.”

De herziene positionering wordt eerst in Nederland uitgevoerd en voor het einde van het jaar in nog een of twee andere landen. De overige gebieden, “we zitten in de APAC, Europa, Zuid-Afrika en Noord-Amerika”, volgen in 2017.

Van Boekel onderstreept dat het niet om een optische exercitie gaat. “Zeker niet. Afgelopen jaar hebben we de gecentraliseerde backend met het fusiebedrijf strak getrokken. Nu is de frontend aan de beurt. In Nederland zijn we klaar om de concurrentie met de allergrootsten aan te gaan. Op korte termijn kunnen we flink klappen uitdelen.”

Ambitieus over de agency-activiteiten van NMPi: “Voor 2017 beoog ik een verdubbeling van de omzet.”

Van Boekel bekleedt binnen de nieuwe DQ&A-constellatie de functie van groeps-CEO. In 2014 stond hij met oprichtster Heleen Dura-Van Oord (foto) voor de strategische keuze om of nieuwe expertise op te bouwen of nieuw aan te kopen. Daarbij ging het in het bijzonder om kennis over search en analytics. Display had het immers van oudsher al in huis en performance-kennis kreeg het via een investering in stadsgenoot Adsimilis. Het werd een, deels uit toeval geboren, Zuid-Afrikaanse fusie.

“Als je goed bent in display vragen je klanten vanzelf om search en de analytics erbij. Het gaat uiteindelijk om de hele customer journey. Die komt tot stand door het gedrag van consumenten op internet dat feitelijk leidt tot meetbare intenties. Je ziet dat de interesse van de adverteerder verschuift van attentie naar intentie. Met onze huidige portfolio kunnen we ook goed internationale klanten bedienen. De infrastructuur staat en we hebben er het kantorennetwerk voor.”

NMPi zit vooralsnog ook in Voorburg, maar het is niet uitgesloten dat er in Amsterdam een kantoor zal worden gezocht. Daarmee is echter geen haast.

Adsimilis verandert niet van naam.

Op het gebied van ‘dynamische creativiteit’, noodzakelijk in programmatic reclame-omgevingen, werkt DQ&A onder ondere samen met AGCS. Daarin heeft het ook een financieel belang. “Creatie is interessant voor ons. Dat zit tegenwoordig heel dicht tegen technologie aan.”

Foto: Guido van Nispen (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment