RTL begint met digital-only reisprogramma

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 13 Okt 2016 in nieuws

RTL introduceert binnenkort een nieuw reisprogramma, dat alleen online te zien zal zijn: Basecamp. Het is een van de voorbeelden van hoe RTL inzet op multichannel activiteiten, zegt Patrick Klink.

RTL heeft speciaal voor jongeren en activiteiten op YouTube een aparte unit in Amsterdam opgericht. “We maken onderscheid tussen tv en non-lineair zoals dat zo mooi heet. Een van de activiteiten die we echt op internet gaan doen is een nieuwsoortig reisprogramma of -channel en dat is Basecamp,” aldus Klink.

“Het is niet de eerste keer dat we digital-only doen, zoals Concentrate. Maar dit is wel de vervolgstap. Het is anders. Vroeger keek je naar een reisprogramma dat iemand een Buddhabeeld bezocht en nu nemen we mensen mee op de reis daarnaartoe. Dat is het verschil.”

Wie het programma gaat presenteren is nog niet bekend, maar het is in elk geval niet Floortje Dessing, zegt Klink. Hij wil zich niet wagen aan een voorspelling over hoe goed Basecamp het gaat doen, maar: “Als je kijkt naar andere formats – we hadden er laatst een dat binnen een weekend 120.000 volgers had. We hebben er hoge verwachtingen van.”

Wie bij RTL alleen denkt aan tv-zenders heeft volgens Klink een achterhaald beeld van wat het bedrijf allemaal doet. “Wat veel mensen niet weten is dat we een van de allergrootste videospelers zijn op internet in Nederland. Onder andere doordat we ooit Videostrip hebben gekocht. We zijn met onze multichannel heel actief. We zijn met RTL XL heel actief en we hebben Videoland, als tegenhanger van Netflix. Als je dat allemaal bij elkaar optelt dan zijn we heel groot. Daarnaast hebben we binnen de groep Divimove, dat bekend is van onder andere Enzo Knol. Alle activiteiten van RTL en Divimove zullen worden gecombineerd en dat maakt ons een heel grote videospeler op tv en online.”

Klink benadrukt dat RTL het verschil tussen lineair en non-lineair loslaat. Dat betekent niet dat de televisie uit de huiskamer verdwijnt. “Over heel lange tijd zal ook nog steeds tv een rol hebben. De vraag is wat dat dan is. Het blijft veranderen, ook de rol van televisie als medium, maar de tv als device is heel erg alive and kicking.”

Waar het uiteindelijk om draait is relevante en kwalitatieve content. “Daar willen we over vijf jaar nog steeds een belangrijke rol in spelen.”

Dit interview werd opgenomen tijdens eDay op 6 oktober 2016 in de Kromhouthal te Amsterdam. Meer dan tweeduizend bezoekers hoorden daar onder andere sprekers als Brian Solis, Kaiser Kuo en Tim Leberecht, bewonderden de nieuwe Tesla, beleefden de virtual reality mogelijkheden van Samsung en bezochten de start-up alley.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment