Valtech: autofabrikanten eisen domein op voor e-commerce

Geen reacties
Tags: , , , , ,
Posted 10 Okt 2016 in nieuws

E-commerce in de auto – het is een van de trends die Valtech Nederland, het vroegere internetbureau eFocus, ziet in de auto-industrie. Het bedrijf ontwikkelt volgens Floris Ketel applicaties die helpen bij slim onderhoud, maar ook commerciële toepassingen mogelijk maken.

“Wij maken de onderliggende software voor het systeem dat in de auto zit. Muziek, radio maar ook dat je de route van Amsterdam naar Groningen in het navigatiesysteem van je auto kunt laden,” vertelt Ketel. “En je kunt ook bijvoorbeeld de onderhoudsstatus van je auto online inzien. Moeten de remblokjes al vervangen?”

Daarnaast signaleert Ketel dat e-commerce de intrede doet in de auto in de vorm van koppelingen met e-commerce-oplossingen. “Daarmee kun je aankopen doen in de auto via het navigatie- of entertainmentsysteem. Of je krijgt een aanbieding als je langs een benzinestation rijdt.”

En de veiligheid? Ketel: “Dat is natuurlijk een belangrijk vraagstuk: hoever mag en kun je gaan? De rijder mag natuurlijk niet worden afgeleid, dus hoe kun je dit zo goed mogelijk toepassen?”

Het is overigens niet zo dat je binnenkort in de file op schoenenjacht zult gaan of alvast de boodschappen bestelt via het autosysteem. Volgens Ketel gaat het met name om software-oplossingen die je direct in je auto kunt aanschaffen. “Bijvoorbeeld Google Maps of informatie over waar de dichtstbijzijnde laadpaal voor mijn elektrische auto staat. Applicaties en informatie die specifiek voor auto’s zijn ontwikkeld dus.”

Wie wil weten wat er allemaal mogelijk is, moet naar Tesla kijken, de trendsetter op dit gebied. “De grote automerken zijn daarin volgend. Ze hebben natuurlijk heel veel modellen en systemen en zijn anders georganiseerd dan Tesla. Je ziet wel dat er een enorme beweging gaande is. Bij de automakers, maar ook bij softwareleveranciers eromheen, zoals Tomtom en andere partijen die zich bezighouden met bijvoorbeeld autonomous driving en in-car systemen. Zij zijn echt een inhaalslag aan het maken op digitaal gebied.”

Zelf ontwikkelt Valtech Nederland geen systemen voor zelfrijdende auto’s maar het bedrijf krijgt er wel mee te maken. “Er zijn enorme raakvlakken met onze systemen en we zullen moeten zorgen dat ze op elkaar aansluiten.”

Nu het bedrijf onderdeel is van Valtech hoopt Ketel te profiteren van diens internationale reikwijdte. “We willen klanten beter internationaal kunnen bedienen met websites en applicaties en digitale ontwikkelingen op marketing- en user experience gebied.”

Dit interview werd opgenomen tijdens eDay op 6 oktober 2016 in de Kromhouthal te Amsterdam. Meer dan tweeduizend bezoekers hoorden daar onder andere sprekers als Brian Solis, Kaiser Kuo en Tim Leberecht, bewonderden de nieuwe Tesla, beleefden de virtual reality mogelijkheden van Samsung en bezochten de start-up alley.

 



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment