Emerce eFulfilment: creatieve oplossingen voor logistieke uitdagingen van nu

Geen reacties
Tags: , ,
Posted 10 Okt 2016 in nieuws

Een nieuwe generatie bedrijven roert zich in de wereld van fulfilment en logistiek. Met nieuwe innovatieve ideeën en een andere kijk op logistiek en fulfilment brengen ze de gevestigde logistieke orde aan het wankelen. Op Emerce eFulfilment komen enkele van deze ondernemers aan het woord. Onder wie Martijn van Schaveren. MYPUP levert onbemande Pick Up Points om pakketpost eenvoudig te ontvangen en terug te sturen vanaf de eigen kantoorstoel zonder dat de receptie of de postkamer hiermee belast wordt.

Ik begrijp dat jullie op het idee kwamen toen een werkgever liet weten dat het niet meer was toegestaan om pakketten voor privégebruik te laten afleveren op kantoor. Hoe hebben jullie vervolgens de belangstelling gepeild?

“We zijn eerst met een aantal bedrijven gaan praten om te horen of ze met dezelfde problematiek te maken hadden. Tevens hebben we een grootschalige enquête gedaan onder medewerkers van verscheidene grote bedrijven. Het ontvangen van pakketten bleek voor beide partijen een hoop gedoe.

“Het is voor een consument niet zo gemakkelijk om een online bestelling thuis te ontvangen. Negentig procent van de pakketten wordt nog steeds overdag bezorgd, dus wie overdag werkt mist heel vaak een bestelling en moet het uiteindelijk alsnog ergens anders gaan ophalen. Hierdoor laten veel mensen het op kantoor bezorgen, want daar zijn ze wel de hele dag. Echter bij grote bedrijven, met veel medewerkers, ontstaat daardoor zo’n grote stroom van privépakketten met alle kosten van dien.

“Bedrijven krijgen op hun beurt te maken met de aansprakelijkheid van de aangenomen pakketten, iets waarvoor ze uiteraard liever niet verantwoordelijk zijn. MYPUP neemt de gehele pakketstroom én verantwoordelijkheid geheel uit handen. Hiermee zijn ondernemingen zeer geholpen.”

Hoe weet de ontvanger dat er een pakje is gearriveerd als de ophaalkastjes in de hal staan van een groot bedrijfsgebouw?

“De ontvanger krijgt een sms bericht zodra het pakket is afgeleverd in het Pick Up Point, dit gebeurt real time wanneer het deurtje sluit. Wanneer het aangeschafte waar niet bevalt kun je via het Pick Up Point de bestellingen ook weer retourneren.”

Hoe ziet jullie businessmodel er uit?

“Wij rekenen een vaste maandelijkse fee voor de hardware en de complete dienstverlening. De medewerker kan er vervolgens kosteloos gebruik van maken.”

Jullie hebben aardig wat grote bedrijven weten te overtuigen. Als bedrijven ‘nee’ verkopen, wat is meestal het argument?

“Het argument is dan meestal dat het bij hen nog niet zo’n groot probleem is. Vaak is dat bij bedrijven waar al een ontmoedigingsbeleid wordt gevoerd en medewerkers op dit vlak dus eigenlijk geen faciliteit hebben. Uit onze enquête bleek dat 50 procent van de medewerkers in dat geval regelmatig eerder weggaat van kantoor om op tijd bij een postpunt of afhaalpunt te zijn om het pakket op te halen of juist te retourneren. Dus verbieden of ontmoedigen lijkt ook niet de oplossing…”

Zijn er plannen voor de internationale uitrol?

“Wij hebben veel grote, internationale klanten, die nu al vragen of we de buitenlandse kantoren ook kunnen bedienen. Hier staan we uiteraard zeer voor open. We richten ons nu nog op Nederland, hier zijn we met ruim 50 locaties marktleider in de zakelijke markt en dat willen we graag verder uitbouwen. Volgend jaar zal de blik zeker gericht worden op internationale groei.”

Emerce eFulfilment & logistics vindt 13 oktober plaats in Media Plaza in Utrecht. Kaarten zijn hier te koop.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment