Dit is je marketing checklist voor de feestdagen 2016

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , , ,
Posted 10 Okt 2016 in nieuws

Zijn de feestdagen doorslaggevend voor je jaaromzet? Dan ben je bij lange na niet de enige. De meeste bedrijven, en zeker retailers, beginnen pas te verdienen in het vierde kwartaal. Nu ruim 80 procent van alle shoppers hun inspiratie voor de feestdagen vooral online opdoen, kun je wel een paar goede online marketing tips voor de feestdagen gebruiken.

In dit artikel geef ik je een aantal nuttige en bruikbare tips om je online marketing voor de feestdagen te optimaliseren. Ik heb de tips ingedeeld in de categorieën website, e-mail, SEO, content marketing, social media, mobiel en logistiek.

Welke belangrijke dagen staan ons de komende weken te wachten? 

  • Halloween: 31 oktober. Halloween is een feestdag die vooral populair is in angelsaksische landen. De laatste jaren doen ook steeds meer Nederlanders mee aan dit griezelfeest.
  • Black Friday: 25 november. Overgewaaid uit de VS trapt Black Friday ook hier het seizoen voor kerstinkopen steeds vaker af. Om veel mensen naar hun winkels te lokken, stunten retailers met spectaculaire aanbiedingen.
  • Cyber Monday: 28 november. Cyber Monday is het online koopjes festijn dat volgt op Black Friday. In Nederland doen met name steeds meer webwinkels mee door extreme kortingen te geven.
  • Sinterklaas: 5 december. Nog steeds het grootste kado feest in Nederland, vooral voor kinderen.
  • Kerstmis: 25 en 26 december. Ook hier zien we de invloed van de angelsaksische landen toenemen. Steeds meer Nederlanders leggen kado’s onder de kerstboom. Vooral ook voor volwassenen.
  • Nieuwjaar: 31 december en 1 januari. Vuurwerk, champagne en oliebollen doen het nog steeds goed. Maar ook sjieke kleding voor de vele galafeesten. 
Begin op tijd

Vanaf begin oktober neemt de belangstelling voor de komende feestdagen snel toe om daarna vrijwel te verdwijnen. Dit patroon kun je mooi zien aan het gebruik van de zoektermen ‘Halloween’, ‘Black Friday’, ‘Sinterklaas’, ‘Kerst’ en ‘Nieuwjaar’ volgens Google Trends (onderstaande vergelijking is al in de link verwerkt).

google-trends-feestdagen

Wees daarom op tijd met je online marketingactiviteiten voor de feestdagen en begin er vandaag nog mee.

Website

Zoals winkeliers hun etalage aanpassen aan de feestdagen, zo kun je dat ook met je website doen. Kijk of je je website in de juiste sfeer kan brengen voor respectievelijk Halloween, Sinterklaas, Kerst en Nieuwjaar. 

Aangezien deze dagen elkaar in snel tempo opvolgen, is het een goed idee om die aanpassingen al ruim vantevoren voor te bereiden. Zorg dat je de verschillende ‘templates’ tijdig klaar hebt staan, zodat je snel kunt schakelen.

Maak speciale landingspagina’s

Denk ook aan speciale landingspagina’s met feestdagen thema’s.

Een andere handige tip: loop de micro copy van je website eens na en kijk of je kunt inspelen op de feestdagen met je autoresponder e-mails (stuur bijvoorbeeld een mail naar aanleiding van een verlaten winkelmandje waarin je verwijst naar Sinterklaas). Of schrijf de foutmeldingen uit naam van Zwarte Piet of de Kerstman.

De feestdagen zijn ook een mooie gelegenheid om je 404 pagina in feestsferen te brengen en je bezoekers te wijzen op speciale themapagina’s.

Bied wensenlijsten aan

Als je webshop nog niet de mogelijkheid heeft om een wensenlijst te maken, is dit een goed moment om daar verandering in aan te brengen.

Het shoppen voor kado’s is voor veel mensen behoorlijk moeilijk. Een online wensenlijst maakt het bewaren van kado-ideetjes makkelijker.

Optimaliseer de laadtijd

Optimaliseer je website tijdig voor snelheid. Elke seconde die je pagina er langer over doet om te laden vermindert de klanttevredenheid met zestien procent en conversieratio’s met zeven procent.

De feestdagen zijn voor veel consumenten bovendien extra stressvol en hun tolerantie voor langzame webpagina’s navenant geringer. Dus, hoe minder je hun geduld op de proef stelt, hoe beter.

Doe daarom snel een Google Pagespeed test en optimaliseer je website op tijd.

Let op de veiligheid

Hackers slaan graag toe tijdens de feestdagen. Juist wanneer downtijd het meest kostbaar is voor veel bedrijven.

Nu is dan ook een goed moment om een veiligheidscheck te doen van je website. Dat scheelt je straks mogelijk een hoop ellende en geld.

Content

Op weg naar de feestdagen zoeken consumenten intensief naar inspiratie. Dat biedt kansen om onder de aandacht te komen en je te onderscheiden van je concurrenten met de juiste content.

Maak een redactionele kalender

Het vierde kwartaal is al druk genoeg. Als je dan ook nog elke week moet nadenken over je content, loop je vast.

Stel daarom tijdig een redactionele kalender op voor de feestdagen. Plan zodoende je publicaties vantevoren al in, zodat je de tijd hebt om ze te (laten) produceren. 

Gebruik storytelling

Naarmate de dagen korter worden, groeit onze behoefte aan knusheid en mooie verhalen. Op die behoefte kun je inspelen met storytelling.

Maak mooie verhalen rondom je beste producten en inspireer je klanten met creatieve ideeën om optimaal van de feestdagen te genieten.

Wees behulpzaam

Help je klanten met inspiratie om originele kado’s te vinden. Bijvoorbeeld door het aanbieden van online kadogidsen voor bepaalde doelgroepen. Denk aan moeders, vaders, opa’s, oma’s, peuters, kleuters, kids, pubers, sporten, hobby’s, en wat al niet meer.

macys-gift-guide

Je kunt denken aan een online gids met kado’s voor gamers in de leeftijd van 13 tot 18 jaar. Of originele kado’s voor de middelbare wintersporter die alles al heeft. 

Gebruik je fantasie en leef je uit. Door een inspirerende kado gids te publiceren help je jouw klanten om precies de juiste kado’s te vinden. Daarmee trek je ze makkelijker over de streep en verhoog je dus je conversieratio. 

Gebruik video

Veel online shoppers kijken liever naar een video dan dat ze lezen. Met video kun je jouw producten tot leven laten komen.

En het produceren van video’s van hoge kwaliteit was nog nooit zo haalbaar en betaalbaar als vandaag. 

Bijkomend voordeel is dat video’s veel meer bereik hebben op social media dan tekst en afbeeldingen.

E-mail

Heb je een mailing list? Ja? Dan heb je in principe goud in handen voor de drukke feestdagen. Want via je mailing list kun je de feeststemming steeds verder opbouwen. 

Start deze maand al met een serie mailings om jouw feestelijke content en aanbiedingen te promoten. Breng je specials, kado gidsen en video’s onder de aandacht van je abonnees.

Personaliseer

Segmenteer je abonnees op basis van hun betrokkenheid en koopgeschiedenis en personaliseer je mails. Zo stuur je ze steeds de meest relevante informatie.

Vergeet offline niet

Heb je een of meerdere fysieke winkel(s) of vestiging(en)? Gebruik dan je mailings om voetverkeer te genereren. Organiseer evenementen rondom speciale feestdagen thema’s en nodig je abonnees uit.

Black Friday en Cyber Monday

Overgewaaid uit de Verenigde Staten: Black Friday en Cyber Monday. Traditioneel bieden retailers enorme kortingen aan op deze dolle dagen.

Als je in staat bent om te stunten met bepaalde producten, kun je profiteren van deze tijdelijke uitbarsting van kooplust. Daarbij kun je bovendien je mailinglist flink laten groeien zo vlak voor de feestdagen.

Op deze dagen kan het zelfs geen kwaad om meerdere mailings te versturen. Join the frenzy.

Leg je beste klanten in de watten

Leg in aanloop naar de feestdagen je beste klanten extra in de watten. Introduceer nieuwe producten of diensten eerst aan hen en geef ze eerder toegang tot de uitverkoop.

Stuur ze persoonlijke aanbiedingen en ontzie ze door ze minder frequent te mailen. Je hoeft ze tenslotte niet meer uit te leggen wie je bent en waar je voor staat. Beperk je daarom bij je beste klanten tot super relevante content en bijzondere aanbiedingen.

SEO

Heeft SEO speciaal voor de feestdagen wel zin? SEO is toch iets voor de lange termijn? Terechte vraag. Zoals je kon zien in de grafiek van Google Trends zijn de zoektermen die te maken hebben met de feestdagen extreem seizoensgebonden.

Dit betekent dat je er maar kort iets aan hebt, maar dat je er in korte tijd wel zeer veel bezoekers mee kunt trekken. Daarom geef ik je hier een paar handige tips om SEO voor de feestdagen slim in te zetten.

Begin op tijd

Begin op tijd met optimaliseren, want SEO is doorgaans geen kwestie van de korte termijn. Het kan weken tot maanden duren voor een geoptimaliseerde pagina vindbaar is.

Doe een zoekwoorden onderzoek

Onderzoek voor alle nieuwe content die je produceert wat de juiste zoekwoorden zijn. Hoe zullen jouw klanten hun vragen aan Google stellen? Denk daarbij aan vragen als: ‘beste kado’s voor meisjes’ of ‘leukste technische geschenken’.

Maak je content herbruikbaar

De feestdagen komen elk jaar weer terug. Daarom is het een goed idee om tenminste een deel van de content die je voor de feestdagen creëert tijdloos te maken.

Vraag je daarom bij alle content die je maakt af of je die met beperkte aanpassingen volgend jaar weer kunt gebruiken.

Benut linkbuilding kansen

Als je waardevolle, tijdloze content hebt gepubliceerd, is dat een mooie gelegenheid om bloggers en andere online influencers te benaderen voor een linkje. Daarmee investeer je gelijk in de algehele SEO-sterkte van je website.

Maak gebruik van Google Shopping

Mocht je jouw producten nog niet hebben gekoppeld aan Google Shopping, dan is dit een mooi moment om ermee te beginnen. Een feed van jouw producten in Google Shopping vergroot de zichtbaarheid en vaak ook de conversieratio.

Gebruik je bestaande domain authority

Sommige retailers maken speciale micro-sites voor de feestdagen. Op zich is daar niks mis mee, maar zet ze liever niet op een eigen (sub)domein.

Want met een nieuw domein is het veel moeilijker om hoog in Google te scoren. Die moet namelijk zijn ranking vanaf nul weer opbouwen. Gebruik daarom liever de al opgebouwde domain authority van je bestaande domein.

  • Goed: www.jouwdomein.nl/sinterklaas
  • Fout: sinterklaas.jouwdomein.nl 
Social media

Social media zijn bij uitstek geschikt om sfeer en reuring te creëren rondom de feestdagen. Mensen zijn sneller bereid om productinformatie online te delen, omdat we allemaal op zoek zijn naar inspiratie voor kado’s.

Luister aandachtig

Gebruik daarom je social media kanalen intensief de komende maanden. Pas wel op dat je niet alleen op ‘verkopen’ staat.

Luister daarentegen extra aandachtig of je volgers praten over jouw merk. Houd de conversaties rondom jouw eigen social media updates goed in de gaten. Beantwoord vragen snel en oprecht. En verwen je volgers met mooie aanbiedingen speciaal voor hen. 

Hoe je communiceert via social media is net zo belangrijk als de inhoud van je productpagina’s en blogs.

Een paar ideeën: 
  • Maak humoristische inhakers in de vorm van GIF-animaties.
  • Zet (live) video in, want video krijgt momenteel een aanzienlijk prominentere positie in de newsfeeds.
  • Update en hergebruik succesvolle social media posts uit het verleden met een nieuwe titel, body tekst en afbeelding of  video.
  • Post feestelijke foto’s op Pinterest en Instagram. Veel mensen maken daar hun wensenlijstjes.
  • Maak je speciale aanbiedingen super ‘shareable’. Als je een bijzondere aanbieding of product hebt, vinden veel mensen het leuk om dat te delen met hun volgers.
  • Plan je posts voor de feestdagen ruim vantevoren in. Gebruik een social media planning tool als Hootsuite, Buffer, Oktopost, Postplanner of Edgar om je updates ruim van tevoren al in te plannen. Dat scheelt je een hoop tijd tijdens de drukke feestdagen.
  • Adverteer met aangepaste doelgroepen op Facebook. Met aangepaste doelgroepen kun je Facebook advertenties tonen aan mensen op je mailing list, die bepaalde pagina’s op je website hebben bezocht, etcetera.
Mobiel

Bij vrijwel elke aankoopbeslissing speelt vandaag de smartphone de hoofdrol. De smartphone is onze belangrijkste adviseur en assistent. Ook voor aankopen in fysieke winkels.

Sterker: dankzij de smartphone krijgen winkels weliswaar 57 procent minder klanten over de vloer, maar de waarde van elk bezoek is wel verdrievoudigd (Think with Google).

Bij online verkopen spelen smartphone en tablet een nog grotere rol. Consumenten zoeken op hun smartphone en bestellen met hun tablet (IBM).

Als je website nog niet geschikt is voor smartphones, heb je dan ook een groot probleem. Gelukkig hebben inmiddels verreweg de meeste online retailers hun websites responsive gemaakt. Zoveel zelfs, dat Google het label ‘voor mobiel’ alweer heeft afgeschaft.

Doe een mobiele gebruikers test

Hoe dan ook, dit is een goed moment om de mobiele gebruikerservaring van je website grondig te testen. Een simpel slagen voor de mobielvriendelijk test van Google is niet genoeg. Doe een grondige mobiele gebruikers test en verwijder alle obstakels die je tegenkomt. Dit kan je enorm veel omzet schelen de komende maanden.

Optimaliseer Google Mijn Bedrijf

Optimaliseer je Google Mijn bedrijf vermelding. Het afgelopen jaar is het aantal zoekopdrachten met de zin ‘in de buurt’ verdubbeld. Consumenten zoeken dus actief naar een winkel in de buurt wanneer ze willen shoppen. 

Logistiek

Een Sinterklaaskado op 7 december en een kerstgeschenk op 27 december zijn mosterd na de maaltijd. Het is dan ook essentieel dat je de logistiek goed op orde hebt.

Aangezien eerste kerstdag dit jaar op een zondag valt, is het zaak om alle bestellingen al voor kerstavond af te leveren. 

Post en pakketdiensten hebben het bovendien in december altijd extreem druk, dus stem goed met ze af tot wanneer je jouw orders bij ze kunt afleveren met de zekerheid dat ze op tijd bij de klant zijn.

Vermeld op je website duidelijk tot wanneer jouw klanten kunnen bestellen als ze zeker willen weten dat ze hun kado’s op tijd zullen ontvangen. Een goed idee is om je vaste klanten al via mailings te wijzen op eventuele langere levertijden in december.

Hou ze vast na de feestdagen

Als je het goed hebt aangepakt, hebben veel nieuwe klanten kennisgemaakt met jouw bedrijf. De kunst is nu om deze klanten ook de rest van het jaar vast te houden.

Zorg er daarom voor dat je nieuwe klanten in je mailing list komen. Online gaat dat vanzelf, maar in een fysieke winkel kun je jouw klanten bij het afrekenen zich ook gelijk laten inschrijven. Stimuleer ze ook zoveel mogelijk om jouw bedrijf te volgen op social media.

 



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment