Hoe maak ik een landingspagina onweerstaanbaar?

Geen reacties
Tags: , ,
Posted 06 Okt 2016 in nieuws

Wat is het geheim van een onweerstaanbare landingspagina? Een pagina waar je van bezoekers kopers maakt? Je hebt er vast wel wat gedachten bij. In dit artikel toon ik de vier allerbelangrijkste eigenschappen van succesvolle landingspagina’s.

Laten we beginnen met vast te stellen wat een landingspagina eigenlijk is. Een landingspagina is een losse webpagina waar je via advertenties, mailings, social media of printuitingen mensen naartoe stuurt. Het doel is meestal om die bezoekers tot een bepaalde aktie aan te zetten. Dat kan zijn het inschrijven voor je nieuwsbrief, het downloaden van een brochure of uiteraard directe verkoop. Als je geld uitgeeft aan een advertentie, wil je natuurlijk de kans dat die kostbare bezoekers ook wat opleveren zo groot mogelijkmaken.

Sluit naadloos aan op verwachting

Bedenk dat de bezoeker heeft geklikt op een advertentie, een social media uiting, e-mail of misschien wel een QR-code heeft gescand. Dat betekent dus dat de bezoeker met een bepaalde verwachting op jouw landingspagina ‘landt’. De eerste eigenschap is dat de landingspagina naadloos aansluit op de verwachting die je met je uiting hebt gewekt.

Een onweerstaanbare landingspagina laat in één oogopslag zien dat hij de gemaakte belofte gaat inlossen. Gebruik daarvoor een titel en intro die direct aansluiten bij de gemaakte belofte. Niets is namelijk irritanter dan een landingspagina die niet duidelijk aansluit op de gewekte verwachtingen.

landingspagina-voorbeeld-tunnel-bear

Focus

Eigenschap twee is focus. Een goede landingspagina is simpel, overzichtelijk en geconcentreerd op één boodschap.

Helaas proberen veel landingspagina’s te veel problemen en oplossingen tegelijkertijd te behandelen. Best begrijpelijk, want jij weet dat jouw dienst of product tal van toepassingen heeft en elke toepassing kan een reden zijn waarom iemand klant wil worden.

Toch is het dodelijk wanneer je een landingspagina maakt die lijkt op het menu van een chinees restaurant.

Maar er is een oplossing voor dit probleem. Om dat goed uit te leggen, gebruik ik een mooie analogie bedacht door Sean D’Souza. Hij vergelijkt de landingspagina met de landingsbaan van een vliegveld en jij, als schrijver van de copy, bent de luchtverkeersleider die één voor één de in een wachtpatroon rondcirkelende vliegtuigen veilig laat landen.

Het toestel dat bijna geen brandstof meer heeft, is het grootste probleem. Die laat je dus het eerste landen. Daarna het toestel met een zieke passagier aan boord. Zie je het al voor je? Met andere woorden, je kunt best meer dan één probleem en oplossing per landingspagina behandelen. Zolang je ze maar één voor één  afhandelt in volgorde van belangrijkheid.

Neemt risico’s weg

Een onweerstaanbare landingspagina neemt alle risico weg voor de bezoeker. Dat kun je doen door aanbevelingen te tonen van echte klanten. Lees deze blogpost als je wilt weten hoe je effectieve aanbevelingen krijgt, of kijk naar deze aflevering van De3.

Maar wat echt indruk maakt is een keiharde garantie. Niet simpelweg een niet goed, geld terug garantie. Maar eentje die veel verder gaat. Eentje die het risico nadrukkelijk bij jou legt. Zelf geef ik bijvoorbeeld bij mijn Workshop No Bullshit Business Blogging een Totale Tevredenheidsgarantie: Als jij na afloop van de workshop niet tevreden bent, krijg niet alleen je geld terug, maar vergoed ik ook je tijd en reiskosten. Waarom? Omdat ik weet dat een deelnemer veel meer investeert dan het cursusgeld. Zijn of haar tijd is kostbaar. Daarom is dit een keiharde garantie.

Zet aan tot aktie

Als je nergens om vraagt, krijg je ook niks. Daarom heeft elke landingspagina een duidelijke aanzet tot aktie nodig. Een goede zogenoemde ‘call-to-action’ benadrukt de meerwaarde en het gemak voor de klant, is super relevant, concreet, stelt gerust en sluit risico uit. Hoe je een goede call-to-action maakt kun je zien in deze aflevering van De3:

Conclusie

Ik zet de vier eigenschappen van een onweerstaanbare landingspagina nog even voor je op een rijtje:

  1. Laat in een oogopslag zien dat je de gemaakte belofte gaat inlossen.
  2. Focus. Houd de pagina simpel, overzichtelijk en geconcentreerd op één boodschap.
  3. Neem alle risico weg voor de bezoeker. Gebruik daarvoor echte testimonials en een keiharde garantie.
  4. Zet aan tot aktie. Want, als je nergens om vraagt, krijg je ook niks.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment