Rob Snijder (Teleena): ‘IoT is een heel ander business model’

Geen reacties
Tags: ,
Posted 06 Okt 2016 in nieuws

Teleena biedt software als een service om de hardware van verschillende IoT leveranciers aan te sturen. “Het gaat niet om de sensors en het geknutsel, maar wat kun je er als business mee doen. Echt grote toepassingen zitten in de B2B-omgeving, daar moet nog heel veel gebeuren”, vertelt Rob Snijder, Chief Product Officer bij Teleena.

“We bieden ook billing aan en dat is iets wat veel mensen over het hoofd zien”, stelt Snijder. “Die IoT-diensten moeten op een gegeven moment toch in rekening worden gebracht. En dat is iets waar bijna nog niemand goed over nagedacht heeft. Het heeft natuurlijk een enorme impact wanneer je in plaats van een pallet goederen de Mediamarkt inschuift, ineens een billing relatie met een eindklant hebt waar die apparaten staan. Dat is een heel ander business model dan wat veel bedrijven nu hebben.”

Snijder geeft verlichting als voorbeeld: “Ga je dat aanbieden als dienst en niet meer verkopen via de winkel, dan moet het ook bewaakt worden zodat het blijft werken, en daar moet je ook SLA’s op af kunnen leveren. De rekening is niet alleen voor de hoeveelheid licht die je gebruikt, maar ook voor het gebruik van een lichtsensor met zoveel lumen bijvoorbeeld.”

Dit interview werd opgenomen op het evenement ‘IoT and VR Deloitte Digital & Adobe’. Dit evenement werd op 5 oktober gehouden in het kader van Amsterdam eWeek in de ‘Deloitte Digital garage’. In het ‘most connected’ kantoor in de wereld, ‘The Edge’, werden de (toekomstige) mogelijkheden van het Internet of Things en Virtual Reality onder de loep genomen.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment