E-mail verleidt steeds meer 65-plussers tot online aankopen

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 05 Okt 2016 in nieuws

Op 4 oktober 2016 verscheen het Nationaal E-mail Onderzoek 2016. Dit jaarlijks terugkerend onderzoek presenteert een compleet beeld van hoe de Nederlander omgaat met het kanaal e-mail. En dat niet alleen: het is het enige onderzoek dat e-mail plaatst naast alle bekende social mediaplatforms. Wat blijkt?

Social media en verkoop gaan nog lang niet samen, terwijl de relatie tussen e-mail en commercie alleen maar steviger wordt. Opmerkelijk: vooral 65-plussers laten zich verleiden door commerciële e-mailberichten.

Babyboomers laten ‘online’ van zich horen

Het afgelopen jaar komt uit meerdere onderzoeken (bronnen: onderzoekbureaus Ruigrok en Newcom) naar voren dat babyboomers met een enorme online inhaalslag bezig zijn. Ze gebruiken steeds meer smartphones, smart tv’s en ze hebben social media ontdekt. Facebook en WhatsApp zijn niet meer weg te denken onder babyboomers.

En dit alles geldt ook voor het online koopgedrag van 65-plussers. Uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2016 blijkt duidelijk dat 65-plussers commerciële e-mailberichten niet links laten liggen. Het is dus niet zo dat jongere Nederlanders veel meer online aankopen doen naar aanleiding van een commercieel e-mailbericht dan oudere Nederlanders. Sterker nog: als je inzoomt op 2 tot 10 keer ‘iets aangeschaft naar aanleiding van een commercieel e-mailbericht’ dan blijken 65-plussers zelfs boven de rest uit te steken.

‘Hoe vaak heeft u de afgelopen 12 maanden iets aangeschaft naar aanleiding van een commercieel e-mailbericht?’

image002

Blinker Nationaal E-mail Onderzoek 2016 | n = 1959 (alleen Nederlanders die online kopen)

Commercie en social media gaan nog niet samen

De uitkomst van de vorige vraag laat duidelijk zien dat e-mail een heel krachtig commercieel kanaal is. Nederlanders gebruiken de ontvangen reclamemails regelmatig voor het doen van online aankopen. E-mail en reclame gaan heel goed samen.

Zo is e-mail het enige kanaal dat de Nederlander regelmatig verleidt tot het doen van online aankopen. 55 procent van de Nederlanders geeft aan dat ze vaker dan één keer via e-mail iets hebben aangeschaft. Geen enkel ander online kanaal komt hierbij in de buurt. Facebook staat weliswaar op twee, maar scoort slechts twaalf procent op ‘vaker dan één keer een aanschaf via dit kanaal’.

Commercieel gezien spelen social media nog geen rol van betekenis.

‘Via welk kanaal en hoe vaak heeft u de afgelopen 12 maanden iets aangeschaft naar aanleiding van een commercieel bericht?’

image004

Blinker Nationaal E-mail Onderzoek 2016 | n = 1959 (alleen Nederlanders die online kopen)

Reclame ontvangen Nederlanders het liefst via e-mail

Dat social media en e-commerce nog niet goed samengaan, blijkt ook als je kijkt naar onze voorkeuren voor wat betreft de ontvangst van reclame. E-mail scoort hierin veel hoger dan social media. Het is niet onmiddellijk aan te raden voor bedrijven om via social mediaplatforms veel reclame te verspreiden. Slechts zes procent van de Nederlanders waardeert een reclame-uiting via Facebook. Nederlanders ontvangen reclame veel liever via e-mail of via de brievenbus. De percentages daarvoor zijn respectievelijk 66 en 18 procent.

‘Via welk kanaal ontvangt u het liefst reclame van bedrijven?’

image006

Blinker Nationaal E-mail Onderzoek 2016 | n = 2148

Laptop nog steeds het vaakst gebruikt voor online aankopen

Als je dan vervolgens vraagt met welk device wij deze aankopen doen, dan ligt de voorkeur met 44% bij de laptop. Ondanks dat gemiddeld 80% van de Nederlanders een smartphone bezit (bron: Trend in Digitale Media van onderzoeksbureau GfK), is dat toch niet het apparaat waarmee wij iets aanschaffen. Slechts 10% van de Nederlanders geeft aan dat zij hiervoor het liefst een smartphone gebruiken. Dit is wel een gemiddelde. Onder 14-44-jarigen zijn de percentages hoger: tussen de 13 en 21 procent. Misschien dat dit betekent dat de smartphone steeds populairder wordt als device om online aankopen mee te doen.

‘Via welk device doet u het vaakst online aankopen?’

image008

Blinker Nationaal E-mail Onderzoek 2016 | n = 2148

Slechts negen procent van de Nederlanders koopt niet online

Uit bovenstaande taartdiagram blijkt dat slechts negen procent van de Nederlanders aangeeft geen online aankopen te doen. Anno 2016 is het volstrekt normaal om via een online kanaal goederen of diensten aan te schaffen. Ook uit de laatste kwartaalcijfers van Thuiswinkel.org blijkt dat onze online bestedingen alleen maar toenemen. Zo bedroegen onze online bestedingen in het eerste kwartaal van 2016 in totaal 4,89 miljard euro. Dat is een groei van 13 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van 2015. Van alle bestedingen wordt nu 23 procent online gedaan.

Gezien de sterke positieve relatie tussen e-mail en e-commerce, is het te verwachten dat e-mail en daarmee e-mailmarketing steeds belangrijker wordt in de online marketingmix.

Nationaal E-mail Onderzoek 2016

Het Nationaal E-mail Onderzoek 2016 is een publicatie van Blinker en CG Selecties. Het onderzoek presenteert een compleet beeld van hoe de Nederlander e-mail gebruikt. Denk aan: de doelen waarvoor wij ons e-mailadres gebruiken, de samenstelling van onze inbox, onze leesmomenten en de populariteit van e-mail. En in de editie van 2016 is e-mail op al deze terreinen vergeleken met social media. Geen enkel ander onderzoek maakt deze relatie zo expliciet duidelijk.

Wil je meer weten over hoe Nederland anno 2016 e-mail en social media gebruikt? Download dan het Nationaal E-mail Onderzoek 2016.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment