eHealth Convention: ‘Consument gaat regie zelf oppakken’

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 03 Okt 2016 in nieuws

Marque Joosten en Marijn Pijnenborg hebben in de VS deze zomer uitgebreid kennisgemaakt succesvolle e-Health initiatieven. Op e-Health Convention vatten zij hun bevindingen samen.

We kennen je van Freeler, Funda en Auto.nl. Hoe kom je zo verzeild geraakt bij Heilzaam?
“Marijn (Pijnenborg) en ik hebben een passie voor het transparant maken van markten voor consumenten. Dat hebben we gedaan met internet toegang, de huizen- en de automarkt. Toen we onze laatste ondernemingen in de automotive eind 2013 verkocht hadden, wilden we die passie toepassen op een markt waar we affiniteit mee hebben omdat die zo’n impact heeft op iedereen; de zorg.

“Toen hebben we heilzaam opgericht als verzamelbedrijf voor onze ehealth activiteiten. Om iets te doen voor consumenten binnen de zorgmarkt hadden we bereik daarin nodig en kwamen we op het idee om drie bestaande informatieplatformen te kopen (dokterdokter, gezondheidsplein en ziekenhuis.nl). Die hadden een gezamenlijk bereik van ca 2,5 miljoen bezoekers per maand. Op die platformen vinden consumenten antwoorden op gezondheids- en medische vragen.

“Door optimalisatie slagen hebben we nu 5,5 miljoen bezoeken per maand en zijn we veruit marktleider. Per 1 februari zijn we ook begonnen met solvo.nl, een zorgspecialisten zoek-, vergelijk- en boekingsplatform. Ook daarmee zijn we marktleider in Nederland.”

Jullie willen de gezondheidszorg transparanter en efficiënter maken. Tegen welke uitdagingen of beperkingen loop je daarbij aan?
“De zorg is natuurlijk een complexe markt en er zijn heel veel initiatieven om het transparanter en efficiënter te maken, maar eigenlijk verschilt de zorg niet zoveel van andere markten – hoogstens dat ze achter lopen op internetgebied. Dat betekent dat de innovatie zoals gebruikelijk niet uit de branche zelf komt, maar dat we trachten dat via de consument af te dwingen. We zeggen niet dat internet de rol van de zorgspecialisten over gaat nemen, maar dat de consument samen met de specialist en internet beter zijn weg kan gaan vinden in zijn mogelijkheden.

“Verder zijn er veel data beschikbaar die interessant zijn voor de consument, maar die data is her en der verspreid en niet altijd in een goede vorm te ontsluiten. Denk hierbij aan de kosten per ziekenhuisbehandeling. Die kosten zijn wel openbaar, maar niet te lezen door het gebruik van allerlei jargon en codes.

RTL Ventures nam onlangs een belang in het platform. Waarvoor gaat jullie die investering gebruiken?
“Die gebruiken we voor de verdere uitrol van ons solvo platform. De consument heeft daar pas wat aan als daar zorgspecialisten met een uitgebreid profiel op staan. Dan pas kan je zoeken op specialisaties, vergelijken en reserveren. Om de kwaliteit van de profielen zo hoog mogelijk te krijgen, bezoeken we alle specialisten zelf, maken een fotoreportage en schrijven we de profielteksten. Dat zijn forse investeringen.

Je gaat op eHealth Convention vertellen over eHealth initiatieven in de VS. Waarin lopen de VS vooruit op bijvoorbeeld Nederland? Wat is met name bijgebleven?
“We hebben met name gekeken naar initiatieven voor de consument. Niet qua zorg zelf – zoals nieuwe behandelingen, maar meer initiatieven die net als wij de regie bij de consument willen leggen.

“Uiteraard is de dynamiek in de Amerikaanse markt anders door een ander zorgstelsel waarin bijvoorbeeld de werkgever een belangrijke rol heeft en de huisarts als poortwachter een secundaire rol. Maar overall hebben we de indruk dat ze in de VS vooruit lopen op het gebied van het toepassen van ecommerce-regels op de zorg. Wat ons met name ook opviel was de aandacht voor design in de initiatieven – dat is dus ook aandacht voor de user interface en het gebruiksgemak. Daar kunnen we hier nog wel wat van leren.”

Welke trends in ehealth worden de komende tijd belangrijk en waarom?
“Er zijn er heel veel trends, denk aan Big Data, sensoren en blockchain. We voorzien in elk geval meer aandacht voor het ontsluiten van data voor de consument, meer aandacht voor de patiëntervaring in plaats van alleen een focus op de behandeling en de trend dat de consument steeds vaker zelf de regie gaat oppakken.”

eHealth Convention vindt plaats op 4 oktober in Pakhuis de Zwijger te Amsterdam. Tickets zijn hier te koop.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment