‘Augmented reality wordt groter dan virtual reality’

Geen reacties
Tags: , ,
Posted 03 Okt 2016 in nieuws

De markt voor augmented reality wordt groter dan virtual reality, hoe aansprekend het idee van ‘onderdompelen in nieuwe werelden’ ook is. Zo blijkt uit een steekproef onder techondernemers en investeerders.

De peiling onder 650 techkenners uit de VS laat zien dat zij denken dat AR in termen van omzetpotentieel groter is dan VR (Pdf). De reden is vrij simpel: augmented reality (AR) legt een functionele of onderhoudende laag over de echte wereld heen, vormt dus een toevoeging. VR is in die zin een blanco blad.

Dat blanco blad is ook direct de belangrijkste reden dat bedrijven en consumenten niet met AR en VR aan de slag gaan. De bríllen zijn er wel om anders naar de wereld te kijken, maar er is nog betrekkelijk weinig content om te gebruiken. Dat geeft 37 procent van de ondervraagden aan als belangrijkste drempel bij de acceptatie van deze nieuwe systemen.

Andere drempels: gebrekkige user experience en de kosten.

Omdat beide technologieën zo nieuw zijn, zal het nog een paar jaar duren voordat de markt en de consument aan voorkeur voor AR of VR aangeven. De ondervraagde kenners denken dat AR vanaf 2019 aantrekkelijker zal blijken dan virtual reality. Althans, in de zin dat het meer business oplevert.

De ontwikkeling van virtual reality-systemen, zo wordt ingeschat, zal komende jaren vooral gedreven worden door elektronica- en telefoonfabrikanten.

De drie segmenten die zich het snelst zullen ontwikkelen in 2017 zijn: games, films, televisie en live-events.

Een voorbeeld van VR-gaming:

Een uiteenzetting over de toekomst van AR, met voorbeelden:

Foto: cea (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment