Dennis Goedegebuure over de contentstrategie van Fanatics

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , ,
Posted 29 Sep 2016 in nieuws

Het Amerikaanse Fanatics is de grootste online retailer voor ‘licensed sports merchandising’. Het nog jonge bedrijf beheert ongeveer 350 websites – van zichzelf en van aangesloten competities – en is daarnaast verantwoordelijk voor de marketing en warehousing. Op die sites worden soms identieke producten verkocht. Wat betekent dit voor de content? De Nederlander Dennis Goedegebuure, ‘VP Growth & SEO’, vertelt in een interview over zijn aanpak.

Bij Fanatics is Goedegebuure verantwoordelijk voor de groei van het aantal bezoekers en de positie in zoekmachines. Met zoveel partners komt het voor dat websites met elkaar concurreren. Zo kan een zelfde shirt te koop zijn op Fanatics.com, in de NFL Shop en bij de club zelf. ‘Je biedt hetzelfde product al bij drie verschillende sites aan. Daarnaast doen we Yahoo Sports, CBS Sports, Fox Sports, dat zijn er nog eens drie.’ Je moet de content wel voor iedere website afzonderlijk optimaliseren. ‘Daarnaast zetten we een interne media-afdeling op die kijkt welke content er nodig is om de top van de funnel groter te maken.’

Dat vraagt dus om productie. Goedegebuure legt uit in te spelen op ‘culturele momenten’ in de sport. Dat kan iets zijn op het sportveld, maar ook hoe sporters zich gedragen op Instagram. Die content is te gebruiken of geeft aanleiding tot mooie graphics of een artikel.

Fanatics maakt daarnaast slim gebruik van samenwerkingen. Zo heeft het bedrijf een aantal atleten gecontracteerd die exclusief gesigneerde producten verkopen en wordt er samengewerkt met spelersbonden. ‘Daarin zijn we uniek. We hebben een partnerschap met de spelersbond van de NFL, ongeveer 60 procent van de spelers is daarbij aangesloten.’

Door zulke samenwerkingen zijn live momenten te creëren. Een signeersessie die via Facebook Live wordt uitgezonden is daarvan een voorbeeld. Door daarin vragen uit het publiek te beantwoorden geef je consumenten het gevoel toegang te hebben, vertelt Goedegebuure. ‘Dat levert weer een heel mooi moment op dat content genereert.’

Goedegebuure is al jaren werkzaam in de VS en Silicon Valley. Eerder was hij bij onder meer eBay.nl resp. eBay.com en Airbnb verantwoordelijk voor SEO. 



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment