Digitaal nieuwsplatform Quartz vooral aangestuurd door sociale media

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 29 Sep 2016 in nieuws

Zeventig procent van het bezoekersverkeer van het Amerikaanse digitale nieuwsplatform Quartz komt van verwijzingen op sociale media. Dat vertelt oprichter en hoofdredacteur Kevin Delaney in het nieuwste nummer van Emerce, dat vrijdag op de mat ligt.

“Toen we van start gingen, hebben ze ons aan een miljoenenpubliek geholpen. Ik zie sociale netwerken dan ook vooral als een grote kans. Dat algoritmes grote impact kunnen hebben, hebben we overigens jaren geleden al mogen ervaren toen LinkedIn ineens zijn eigen Influencer-artikelen voorrang ging geven. En we in een tijdbestek van een paar dagen ons bereik van ettelijke honderdduizenden lezers zagen dalen tot bijna nul.”

Het idee om op een niet-alledaagse manier nieuws te brengen, ontstond toen Delaney nog bij The Wall Street Journal werkte, waar hij de laatste jaren verantwoordelijk was voor de digitale tak, WSJ.com.

“Ik wilde een newsroom creëren die vanaf dag één alleen maar gericht zou zijn op het digitaal uitserveren van nieuws. Via de mobiel. Met eigen journalistiek hoogwaardige artikelen die een wereldwijd publiek van businessprofessionals aan zou spreken”, zegt hij.

Onder de vleugels van moederbedrijf Atlantic Media Company, tevens de enige aandeelhouder, is Quartz sinds 2012 uitgegroeid tot een nieuwsbedrijf met een kleine tweehonderd medewerkers. Waarvan de meeste fulltime in dienst zijn, hetzij direct, dan wel via partners.

Met de groeiende populariteit van het platform neemt ook het aantal buitenlandse lezers toe, waardoor bijna de helft van hen van buiten de Verenigde Staten komt. En dan met name uit Canada, Australië, Afrika, de UK en India. Over de omzet laat de oprichter zich niet uit, maar volgens welingelichte bronnen schommelde die vorig jaar rond de negentien miljoen dollar, een stijging van negentig procent ten opzichte van 2014.

Wil je Emerce Magazine ook ontvangen? Word dan lid van Emerce voor 119 euro per jaar en ontvang het magazine (zowel print als digitaal) een jaar gratis. Inclusief diverse specials waaronder Emerce 100, de 250 pagina’s dikke eGuide en speciaal ledentarief voor meer dan twintig Emerce-events.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment