Sqetch opent marktplaats voor kledingproductie

Geen reacties
Tags: , , , , ,
Posted 29 Sep 2016 in nieuws

Startup Sqetch stelt zijn marktplaats wat verder open zodat fabrikanten, leveranciers en designers nu gratis berichten naar elkaar kunnen sturen. “We hebben tweeduizend geregistreerde gebruikers, dus er is duidelijk een markt”, zegt medeoprichter Wouter de Roy van Zuydewijn.

Een echte online marktplaats voor de Europese productiemarkt van kleding bestond nog niet, vond de ondernemer uit. “Het wordt steeds interessanter om dichtbij huis te sourcen. Er zitten pakweg 170 duizend textiel- en kledingfabrikanten in de buurt”, klinkt de redenering. Ontwerpers hoeven dus helemaal niet naar Azië of Zuid-Amerika te kijken om hun werk te laten produceren. Althans, als ze potentiële makers kunnen vinden. En dat is de rol die Sqetch wil vervullen.

“Fabrikanten willen op hun beurt laten zien dat ze ook in het online domein diensten kunnen bieden aan brands en designers.” Afgelopen jaar schreven tweeduizend ontwerpers, merken en makers zich in op de marktplaats. “Nu is het eigenlijk een soort Airbnb voor fabrieken. Over twee jaar moet het meer een marktplaats zijn waarop leden zich persoonlijk kunnen profileren”, aldus de ondernemer die het bedrijf begon met compagnon Wiebe Poelmann (foto, links).

Het duo reist de grootste Europese modevakbeurzen af om belangstellenden te informeren over hun dienst. “Om je een idee te geven: begin deze maand in Parijs hadden we in vier dagen tachtig afspraken.” Daar valideerden nogmaals het idee dat marktpartijen graag het eerste contact met een partner via internet willen kunnen leggen. “Je doet makkelijker de eerste schifting.”

Verschillende soorten professionals schrijven zich in bij Sqetch. Dat varieert van fabrikanten van schoenen, jassen, tassen en stoffen tot ontwerpers van kleding en patronen tot merken. Zij vinden op de site een bemiddelaar in contact, maar ook een platform om het relevante projectmanagement te kunnen verrichten.

“Door het platform open te gooien, waardoor communicatie en profielen bekijken gratis wordt, kunnen we ons richten op de echte toegevoegde waarde. Dat is het begeleiden van de aangesloten partijen.” De allergrootste leden weten zelf wel hoe ze een marktplaats op hun interne processen aansluiten. Kleinere bedrijven en zelfstandigen vinden op de site begeleiding.

Het platform zit nu op vierduizend bezoekers per maand. Het nu zeskoppige team wil naar tienduizend. Een manier om de aantrekkelijkheid te vergroten is door Sqetch ook toegankelijk te maken voor derde partijen zoals logistiek-, marketingspecialisten of uitgevers.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment