Ouderwets lineair tv-kijken op de terugtocht

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 28 sep 2016 in nieuws

Nederlanders besteden nog maar 38 procent van hun dagelijkse kijktijd aan ouderwets lineair tv-kijken. De rest van de dagelijkse portie kijktijd gaat op aan het bekijken van tv-content die eerder is opgenomen. Dat blijkt uit het meest recente het Dutch Consumer Video Behaviour-rapport van Telecompaper.

Gemiddeld besteedt een Nederlandse consument 287 minuten per dag aan het bekijken van videocontent, oftewel zo’n vijf uur. Steeds minder van deze tijd gaat op aan het traditioneel (live of lineair) tv-kijken: nog slechts 110 minuten ofwel bijna twee uur.

De toename in het aantal huishoudens dat een abonnement heeft op een pluspakket of videodienst is in de laatste twee kwartalen wel iets minder sterk. Het gaat inmiddels om net iets meer dan een kwart. Netflix, de populairste Video-on-Demand dienst, blijft echter bovengemiddeld doorgroeien.

In het tweede kwartaal van 2016 had bijna 22 procent van de huishoudens een abonnement op deze dienst. In het eerste kwartaal van 2016 lag dit nog onder de 20 procent. In het vierde kwartaal van 2015 waren er in totaal 1,3 miljoen Nederlandse huishoudens met een Netflix-abonnement, tegen 1,7 miljoen eind tweede kwartaal van 2016. Vooral in huishoudens met kinderen is Netflix populair.

In steeds meer huishoudens is tegenwoordig een smart tv aanwezig. In het tweede kwartaal van 2016 stond zo’n tv met internettoegang in bijna de helft van de huishoudens. Omdat steeds meer televisies verbonden zijn met internet, krijgen ook steeds meer huishoudens toegang tot videodiensten zoals Netflix, Videoland, Pathé Thuis en NLziet (van de publieke en commerciële omroepen).

In Nederland heeft slechts 3 procent van de huishoudens geen tv-abonnement, dit percentage is relatief stabiel gebleven in de afgelopen kwartalen. Deze groep huishoudens heeft vaker dan gemiddeld een abonnement op Netflix. Ook Videoland Unlimited, Nlziet en Play van KPN (online lineaire tv) zijn populairder onder deze kleine groep. T-Mobile biedt met Knippr een met Play vergelijkbare dienst aan.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment