Deloitte: What impact will you make?

Geen reacties
Tags: , , , , , , ,
Posted 27 sep 2016 in nieuws

Je wilt werk dat impact heeft, waar je ruimte krijgt om te ondernemen en je jezelf persoonlijk en professioneel kunt ontwikkelen. Waar dat kan? Bij Deloitte. Vraag maar aan Deloitte-medewerkers Jeroen, Zaitoon en Rob.

Jeroen Bulters, Junior Manager Cyber Risk Services, bedacht met zijn team een innovatieve toepassing van blockchaintechnologie. “Bij veel organisaties worden nieuwe technologieën wel gezien en besproken, maar daar stopt het meestal.

Deloitte is een organisatie waar het dan pas begint. Lang geleden spraken mijn collega’s en ik al over blockchain, de datastructuur waar onder meer de Bitcoin op gebaseerd is. Ik wilde dat onze ideeën niet bij praten zouden blijven. Met zeven collega’s heb ik me daarom drie dagen opgesloten in Rotterdam om een proof-of- concept te ontwikkelen van een goede toepassing van blockchaintechnologie. In die drie dagen hebben we gebrainstormd over waarvoor blockchain gebruikt zou kunnen worden. Eén van ons fotografeerde alle ideeën en schetsen, en het viel me op dat bij zijn camera het klepje voor de batterijen ontbrak. Hij zei dat hij nog terug moest naar de winkel maar de bon niet meer kon vinden, en daar was ons idee: garantieregelingen die middels blockchain worden vastgelegd, digitaal overdraagbaar zijn en door iedereen op elk gewenst moment in te zien zijn. Nooit meer de frustratie van zoekgeraakte bonnetjes!

Vanaf dat moment ging het snel. Op vrijdag hadden we ons concept gepitcht aan een aantal directors en partners van Deloitte, de maandag erop aan een groter comité en een week later zaten we bij een verzekeringsmaatschappij om te kijken of zij strategisch partner wilden worden in het project. Wat dat betreft is een startup- klimaat van een paar dagen bij een organisatie van naam fantastisch. Het lukt je echt niet overal om op korte termijn partners van naam aan een innovatieproject te verbinden.”

Ook Zaitoon Shah (27) Consultant Strategy & Operations, kreeg bij Deloitte de kans om maatschappelijk verschil te maken. Zij is naast haar werk bestuurslid van het ‘Woman to the Top’ netwerk dat vrouwen helpt kennis en ervaringen te delen.

‘Na mijn studies International Business Administration aan de VU in Amsterdam en Strategic Management en Organizational Change & Consulting aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam, ging ik me oriënteren op de arbeidsmarkt. Ik had al verschillende stages gedaan en tijdens m’n studies ook m’n eigen consultancybedrijfje opgericht, maar voor m’n eerste echte werkgever koos ik voor Deloitte.

Ik ging niet voor de bekende naam of de status van Big 4-kantoor, maar voor het innovatieve karakter en de informele sfeer die me tijdens de gesprekken bijzonder aanspraken. Ik had gewoon een goede klik.

Een goede keuze, want het werk is boeiend én Deloitte moedigt me aan om daarnaast initiatieven te ontplooien die mij als persoon verder ontwikkelen. Zo zit ik in het bestuur van het platform ‘Women to the Top’ binnen Deloitte. Natuurlijk, zo’n platform zou overbodig moeten zijn, maar het is juist goed dat het binnen Deloitte zo prominent aanwezig is. Dat geeft alleen maar aan hoe belangrijk Deloitte de aanwezigheid van vrouwen vindt. De ‘top’ hoeft overigens niet per definitie de letterlijke top van het bedrijf te zijn. Het betekent gewoon dat je als vrouw moet kunnen bereiken wat binnen je mogelijkheden en ambities ligt. We ontsluiten netwerken voor elkaar, organiseren empowerment workshops en hebben learn & share meetings waarbij we inspirerende vrouwelijke topmanagers van andere bedrijven uitnodigen om hun verhaal te vertellen. Ook zijn we heel trots op Proud Mom: een initiatief binnen Deloitte waarbij alles erop is gericht om vrouwen voor, tijdens en na hun zwangerschap intensief te ondersteunen. Dit gebeurt zowel fysiek, met onder andere een gratis personal trainer, als mentaal, met als gevolg dat het ziekteverzuim enorm verlaagd is en vrouwen zelfverzekerder weer terugkeren in de organisatie. Welk bedrijf zie je dat nou doen?”

Rob Peters (34), Senior Manager Deloitte Risk Advisory, bedacht een innovatief idee en ontwikkelde dat tot de nieuwe business line Assuring Medical Apps. Het begon allemaal drie jaar geleden. Rob werkte bij Deloitte als accountant en deed mee aan een interne challenge: Re-inventing audit. “Onder leiding van Deloitte Innovation werd er een driedaagse workshop georganiseerd: 25 accountants uit heel het land, die in kleine groepjes een aantal ideeën mochten pitchen bij potentiële klanten.

Ergens halverwege de eerste dag kreeg ik een artikel doorgestuurd van een collega, iets over de noodzaak van certificering van medische apps. Puur toeval. Maar één en één is twee en ik zag er meteen een idee in, dat ons groepje tijdens de afsluitende workshop heeft gepitcht aan een ziekenhuis en telecomprovider. Beiden reageerden enthousiast en we kregen vervolgens budget vanuit Deloitte Innovation voor een businessplan.” Dat plan moest aan strenge voorwaarden voldoen, maar uiteindelijk kreeg Rob daarvoor groen licht en trad hij in 2014 officieel in dienst bij Innovation. “Daar kon ik me volledig op de business development van Assuring Medical Apps kon storten. Ik heb meteen twee kennispartners aangesloten en ben een pilot gestart met een app-developer. Een jaar lang hebben we product development uitgevoerd; software ontwikkeld, prospects gezocht, start-ups geholpen, gastcolleges gegeven. Besef wel; ik was een auditor en wist nauwelijks iets van innovatie. Toen ik bij Deloitte kwam werken, wist ik zelfs niet eens dat we eigen afdelingen voor privacy en security hadden. Ik dacht dat we al die kennis extern moesten vergaren of op moesten gaan bouwen… Het feit dat we al die expertise al in huis hadden bij Deloitte en we met een multidisciplinaire aanpak konden werken, heeft onze business case enorm versneld. Na een jaar was ons product volwassen genoeg om het te implementeren bij Risk Advisory Services (afdeling Technology Enabled Solutions). Inmiddels werk ik met het team dus binnen die tak van Deloitte, dicht bij onze eindklanten waar we meer commercieel resultaat van ons idee kunnen behalen. Onze missie is nu om de business line commercieel succesvol te maken. Ondertussen blijf ik genieten van deze fantastische ervaring, die me als persoon echt verrijkt heeft. Natuurlijk heb ik een risico genomen; ik had ook prima het normale groeipad als auditor kunnen doorlopen. Maar ik had vertrouwen in het idee, mezelf en in alle resources binnen Deloitte. Met als resultaat dat ik uiteindelijk versneld promotie heb kunnen maken. No guts, no glory toch?’

Naast Jeroen, Zaitoon en Rob zijn er bij Deloitte nog veel medewerkers te vinden die experimenteren met nieuwe technologie of nieuwe vormen van dienstverlening. Vanuit de gedachte dat je beter de mogelijkheden van de toekomst kunt verkennen, dan erdoor verrast te worden. Want bij Deloitte willen we altijd in de driver’s seat zitten. Zie jij een stip aan de horizon en heb je een plan om daar te komen? Dan brengt Deloitte je er graag naartoe. Meer verhalen met impact lezen? Lees ze hier.

What impact will you make?



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment