Fashion Drug: ‘Na honderd e-mailorders werd het tijd voor een webshop’

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , ,
Posted 13 sep 2016 in nieuws

Met leuke foto’s op Instagram een eigen fanbase opzetten en hen vervolgens jouw kleding en accessoires verkopen; het is een typische meisjesdroom. In de meeste gevallen blijft het daarbij. Want hoe simpel een eigen webwinkel ook klinkt, het opbouwen van een internetbedrijf blijkt vooral hard werken, soms tegen beter weten in. Voor Denise Verhappen was dat geen probleem. Met haar vriend zette zij haar eigen fashionshop op.

Dat social media als Facebook, Twitter, Pinterest en Instagram nieuwe ondernemingskansen bieden mag duidelijk zijn. Enorm veel vloggers, bloggers en andere zelfbenoemde experts en influencers behalen volop het nieuws. Niet voor niets, want eerder schatte Quote het inkomen van een vlogger als Enzo Knol al op een kwart miljoen euro.

Social media, met name Instagram, blijken de nieuwe succesmethode in de retail. Uit Amerikaans onderzoek bleek dat winkels 52 procent van hun budgetten aan ‘mobiel’ uitgeven en dat van de Instagram-gebruikers een derde wel eens iets heeft gekocht via hun smartphone. Dat betekent dat het 70 procent waarschijnlijker is dat Instagram-publiek overgaat tot een aankoop met hun mobiel dan mensen die niet op Instagram zitten. Een succesmethode dus en voor Denise van Fashion Drug een reden om ook aan een internetavontuur te beginnen. Zij zette naast haar studie een Instagram-account op, zodat ze daar dagelijks haar outfits kon posten. Al snel werd ze ontdekt door grote fashion-accounts, die haar foto’s vervolgens herplaatsten. Zo speelde ze zich in de kijker bij haar doelgroep en kreeg ze een indrukwekkende eigen fanbase.

‘Met mijn Instagram-account zorg ik vooral voor inspiratie’

Voor Denise was het verkopen van artikelen een logische volgende stap. Al deed ze dat in eerste instantie voorzichtig. “Ik volg zelf ook amper accounts die alleen commerciële berichten de wereld in sturen. Instagram is vooral geschikt voor inspiratie,” vertelt ze bij een bezoek van onze redactie. “Veel accounts tonen alles wat er in de eigen winkel te krijgen is. In dat geval kan de klant ook gewoon je webwinkel bezoeken. Je account voegt dan weinig meer toe. Ik probeer vrouwen juist te laten zien hoe ze de kleding van Zara, H&M of Mango kunnen combineren met leuke online eyecatchers om het net wat spannender te maken.”

Verreweg het grootste deel van de volgers doet dit om inspiratie op te doen en zal ook nooit iets kopen. Voor Denise is dat geen probleem. “Ze liken of delen de foto’s misschien wel en door hun feedback weet ik wat werkt en niet. Daarnaast zal een account met veel volgers sneller worden opgepikt door anderen.” Zelfs nu ze richting de 180.000 volgers gaat, blijft Denise bij haar strategie waarbij het inspireren en tevreden stellen van haar bezoekers op de eerste plaats staan. Wel heeft ze nu sinds één jaar een eigen webwinkel opgezet waarin ze eigen artikelen verkoopt.

‘De lancering van de webwinkel? Die was vooral om tijdwinst te maken’

“We doen alles met zijn tweetjes. Dat is hard werken, we zitten van vroeg tot laat in de avond op kantoor. Juist wanneer Amerika actief is op Instagram – pak ‘m beet vanaf 21.00 uur onze tijd – is het spitsuur voor ons. Ook op zaterdag en zondag zijn we volop met ons werk bezig. Groeien door personeel aan te nemen, wil ik liever niet. Die investering is te groot en ik vind het heerlijk om met zijn tweetjes echt aan onze droom te werken.”

“Ook met de investering in de webwinkel heb ik even gewacht. Als ik het doe, moet het wel in een keer dezelfde kwaliteit bieden als die ik met mijn foto’s wil uitstralen. Dat kost geld en die stap kon ik dus pas maken nadat ik zeker wist dat ik orders had. Voorheen ging daarom alles handmatig. We hadden het hele appartement vol staan met dozen kleding die we via e-mail verkochten en waarvan we vervolgens op het postkantoor handmatig de labels invulden. Ik investeer pas in commerciële activiteiten als ik zeker weet dat het werkt. Om mij heen zie ik te veel starters mislukken omdat ze eerst al hun spaargeld uitgeven aan techniek terwijl ze geen idee hebben hoe ze de producten bij klanten onder de aandacht moeten brengen. Ik doe het liever andersom.”

‘Efficiency door automatisering’

Eén of twee klanten per e-mail informeren over hun bestelling is wel te doen, maar omdat ze op Instagram zo snel groeide, moest Denise met haar partner op een gegeven moment zo’n honderd bestellingen per maand wegwerken. Dat was niet meer te doen. Voor de administratieve afhandeling wordt daarom nu het Exact Online Handel-pakket gebruikt. Ook is er een boekhouder aangetrokken. “De bestellingen uit de webshop zijn via een koppeling direct inzichtelijk voor onze boekhouder, waardoor wij er helemaal geen omkijken meer naar hebben.”

Zo kan Denise meer tijd steken in het laten groeien van de onderneming. Ondanks dat ze maar met zijn tweetjes zijn, hebben ze een aardig bereik opgebouwd en daar lijkt het einde nog lang niet van in zicht. De webshop heeft inmiddels een tweede account en Denise is nu ook op Snapchat actief. Daarnaast wil de onderneemster meer samenwerken met YouTube-vloggers en Tumblr-bloggers om haar producten onder de aandacht te brengen. “Ik heb nog zoveel ideeën. Het liefst voeg ik ook schoenen toe aan mijn assortiment, wil ik klantfoto’s integreren in de site en we zouden iets met nieuwsbrieven moeten doen. Maar mijn eerste prioriteit is het laten groeien van ons Instagram-account. 180.000 volgers klinkt onvoorstelbaar veel, maar inspiratie hebben mensen nooit genoeg.”



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment