Contentmarketing in de praktijk: zelf doen of uitbesteden?

Geen reacties
Tags: ,
Posted 11 sep 2016 in nieuws

Elke succesvolle organisatie is een goudmijn aan kennis en ervaring. Hoe je die kennis uit de organisatie trekt en omvormt naar conversiegerichte contentmarketing: daar zijn verschillende routes in te nemen. Doe je het zelf? Dan vraagt het toewijding en tijd. Besteed je het uit? Dan is een goede briefing cruciaal.

Het aloude voorbeeld van advocatenkantoor Kennedy van der Laan laat zien dat contentmarketing binnen het bedrijf opgepakt kan worden als je het een prioriteit maakt. Al sinds 2014 bedrijven zij contentmarketing en Albert Jan Huisman, marketing director, zei toen al: ‘Advocaten weten niet hoeveel content ze al produceren, zoals cursussen en presentaties die ze geven. Die kan je heel gemakkelijk op een andere manier hergebruiken.’

Ga je contentmarketing intern oppakken, dan heb je stevige commitment nodig vanuit het bestuur en moeten medewerkers (inclusief jijzelf) tijd vrij kunnen maken om aan de slag te gaan. Het is daarom niet gek om vooraf een interne workshop te organiseren over het nut en het doel van contentmarketing en wat je concreet vraagt van je medewerkers. Je vraagt toewijding en tijd, zodat deadlines gehaald worden en consistent een kennisboodschap naar buiten wordt gebracht.

Hoewel medewerkers hun eigen stijl en tone-of- voice kunnen hebben en zich daarmee kunnen onderscheiden, is het belangrijk dat het bedrijf als één merk dat uitgedragen wordt. Jenifer Kern, VP marketing bij IT-adviesbureau Celebrity, omschreef het als volgt: ‘Ik had vastgesteld dat elke vertegenwoordiger een andere versie van het bedrijf verkocht. We hebben met content werk gemaakt van een eenduidig merk.’

Contentmarketing uitbesteden
Het creëren van de juiste stijl, tone-of- voice en een eenduidig merk is bij het inzetten van ghostwriters zo nog belangrijker. Als je zelf geen tijd of prioriteit hebt om contentmarketing zelf op te pakken, kan je samenwerken met contentmarketingbureaus die het creëren van content overnemen. Ghostwriters schrijven uit naam van iemand binnen het bedrijf, waarvan de naam ook uiteindelijk onder de blog wordt geplaatst.

In de blog wordt het gedachtengoed van het bedrijf weerspiegeld, maar voor een ghostwriter is het sneller en eenvoudiger om het op papier te krijgen. In plaats van het enthousiasmeren van je collega’s betekent het dat je de content goed voorbereid: je schrijft een briefing, waarin je het doel stelt, vertelt wie de ontvanger is en aanvullende informatie geeft. Idealiter laat je de ghostwriter een interview doen met degene wiens naam uiteindelijk onder de blog komt.

Of je contentmarketing dus zelf oppakt of uitbesteedt, je zult commitment moeten hebben vanuit de top en tijd moeten vrijmaken. Waar je alleen in het eerste geval vooral een druk legt op de eigen organisatie, komt het in het geval van een ghostwriter aan op een goede voorbereiding. Wil je weten hoe je een goede briefing opstelt? Lees dan verder op de website van Contact Media.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment