bol.com herinnert verkopers aan voorwaarden

Geen reacties
Tags: ,
Posted 28 Jul 2016 in nieuws

Een herinneringsmail van bol.com heeft bij sommige verkooppartners voor verwarring gezorgd. In die mail wijst bol.com er op dat er geen verschil mag zijn tussen de verkoopprijs bij bol.com en de prijs in de eigen webwinkel van de partner. Ook zijn prijsuitschieters niet meer toegestaan.

Die regeling is anders dan wat sommige verkooppartners veronderstellen, niet nieuw. “Wij hebben onze partners onlangs via een nieuwsbrief herinnerd aan de voorwaarde omdat we merken dat helaas niet iedereen dit volgt. Dat is nadelig voor onze klanten,” zegt woordvoerster Marjolein Verkerk van bol.com.

bol wil voorkomen dat consumenten online voor hetzelfde product andere prijzen krijgen bij verschillende winkels. Dit wekt volgens de retailer ‘verwarring en wantrouwen’ op bij consumenten.

bol.com werkt met verkopers op basis van ‘no cure no pay’. Zij betalen alleen een commissie als ze het product daadwerkelijk via bol.com verkoopt. Die commissie dekt de kosten van het verzorgen van de betaling, orderverwerking en het genereren van bereik in Nederland en België (ruim 6 miljoen klanten).

Sommige verkooppartners vinden het vervelend dat ze vanwege die commissie gedwongen zijn om de verkoopprijs ook op hun eigen site te verhogen, maar bol.com wil aan het principe niet tornen.

In de nieuwsbrief is ook nog eens benadrukt dat men prijsuitschieters wil vermijden. Verkerk: “We verwachten van onze partners dat ze marktconforme prijzen hanteren en geen prijzen die te hoog zijn. Uitschieters kunnen namelijk de prijsperceptie van bol.com en onze partners negatief beïnvloeden. We hebben onze samenwerkingsovereenkomst daarom uitgebreid met een voorwaarde die dit kan waarborgen. Als blijkt dat prijzen niet marktconform zijn, kunnen wij besluiten het aanbod niet te tonen in onze winkel.”



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment