Goede contentmarketing zet klantdata aan de basis

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 25 Jul 2016 in nieuws

Gerichte contentmarketing op basis van het klantprofiel levert op termijn verhoogde conversie. Ken je klant door naar een klantenbestand te kijken, maar zelfs zonder georganiseerde klantdata kan je al de eerste stappen maken. Interne en externe informatie helpen je een volledig beeld te schetsen van de klant en relevante content te creëren.

Het klinkt simpel, maar goede doelgroepgedreven en klantgerichte contentmarketing begint met het kennen van je klant. Pak je klantenbestand erbij en bepaal de klantgroep die je het liefst wilt bedienen. Zoek uit welke karakteristieken bij deze klant horen, zoals demografie, hobby’s, interesses en gezinssituatie. Eventueel aangevuld met data van derden, die je meer kunnen vertellen over shopgedrag en lifestyle.

Zonder data toch gerichte contentmarketing

Als je je klantenbestand nog niet op orde hebt – wat in de praktijk nogal eens voorkomt – kun je toch stappen zetten met het in kaart brengen van de klant. De verkoper en de servicemedewerker hebben bijvoorbeeld vrij goed zicht op wie ze bedienen. Vervolgens kan contentmarketing je helpen om meer inzicht te krijgen in die klant, waardoor je het klantprofiel verder kunt aanvullen.

Sociale media is nog een bron aan rijke informatie. Facebook geeft je bijvoorbeeld de mogelijkheid om klanten te vinden op het platform. Heb je geen klantenbestand dat je eenvoudig kan invoeren, dan kan je alleen al veel leren door te kijken naar demografieën, onderwerpen die je volgers interessant vinden en wat ze bij de concurrent doen.

Creëer een persona

De volgende stap is het ontdekken van patronen om één of meerdere persona’s te creëren. Geef hem of haar een naam, creëer een passend uiterlijk, breng de persona tot leven. Dan kun je content schrijven die aansluit bij de behoeften van de ideale klant. Een persona helpt ook medewerkers bij het creëren van content, omdat ze een beter beeld hebben voor wie ze het doen.

Blijf meten en je persona’s verrijken, want je klanten veranderen, zoeken naar andere content of zitten op nieuwe platforms. Zo blijf je relevant en scoren met je content. Wat levert gerichte content op? Volgens onderzoek van Demand Metric denkt tachtig procent van de ondervraagde positiever over een bedrijf na het lezen van gerichte content.

Weerbarstige praktijk van contentmarketing

De mooie resultaten uit het onderzoek laten echter niet de weerbarstige praktijk van contentmarketing zien. Op korte termijn draait het delen van content om het vergroten van je zichtbaarheid en autoriteit op jouw vakgebied. Zo kan het lijken dat contentmarketing niet direct concreet iets oplevert, maar bedenk dat conversie meestal niet door één uiting wordt gestuurd.

Aan het bezoek aan een seminar van een prospects kan voorafgegaan zijn met het lezen van je blogs en het aanvragen van de whitepaper. Je kan de return on investment van contentmarketing dus pas echt goed te meten is als je alle touchpoints goed weet in te schalen op basis van de bijdrage die ze doen aan een bepaalde lead.

Wil je meer weten over doelgroepgericht en datagedreven contentmarketing? Lees de 5 do’s en don’ts van Contact Media.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment