Dick Leijen (I’M IN): ‘In 2018 zitten we in heel Europa’

Geen reacties
Tags: , ,
Posted 16 jul 2016 in nieuws

De I’M IN-app groeide de eerste twee jaar sneller dan die van Airbnb en Kickstarter. De dienst voor gratis festivalkaarten wil zich ook op het gebied van theater en sport begeven. En denkt na over een app voor ouderen, aldus mede-eigenaar Dick Leijen.

Toen Leijen vijf jaar geleden veertig jaar werd, besloot hij maar eens een punt te zetten achter zijn hectische uitgaansleven. “Ik had een platenmaatschappij gerund, een artiestenbureau voor dj’s als Fedde le Grand en Erick E en we organiseerden zo’n driehonderd feesten per jaar, waaronder Sneakerz en HouseQuake. Ik was jarenlang aan een stuk doorgedenderd.” En dus werd het tijd voor een mooie app. Maar niet voordat hij pop-up-restaurant Baut aan de Wibautstraat in Amsterdam had opgezet. Ook een succes.

Tegenwoordig is hij fulltime bezig met I’M IN, een populair platform onder een doorgaans moeilijk bereikbare doelgroep, de millennials. “We zijn een soort zakagenda voor muziekevenementen, waarbij we per event kaarten weggeven.” Dat gebeurt via een Rad van Fortuin-achtig spel. “Je mag twee keer draaien en dan is het wel of geen prijs.”

Berlijn
De achterliggende gedachte is dat jongeren aan het begin van het jaar vaak al hebben besloten naar welke festivals ze willen gaan. “Dat zijn er gemiddeld drie, en dan is het geld voor de rest van het jaar wel op. Om ze naar andere evenementen te lokken, moet je slimme promotie bedrijven.” Dus maken niet alleen app-gebruikers kans op een gratis entreekaart, maar ze mogen ook een vriend of vriendin meenemen. Die moet dan wel eerst de app installeren, want het kaartje zit in de app verwerkt.

Het aantal I’M IN-gebruikers is binnen twee jaar naar bijna een miljoen gegroeid. Apps zoals Airbnb en Kickstarter deden daar ongeveer zes maanden langer over benadrukt Leijen. Inmiddels is de app ook in Spanje, Engeland en België beschikbaar. “Dit najaar voegen we Duitsland daaraan toe, en dan met name Berlijn. Dan heb je de vijf belangrijkste Europese muziekmarkten wel te pakken.”

Theater
Maar de ambities gaan verder. Met vers kapitaal van YoungCapital Fund streeft Leijen naar volledige Europese dekking in 2018. Met de kapitaalinjectie zal ook verder worden geïnvesteerd in nieuwe technieken en toepassingen, uitbreiding van het evenementenaanbod op het gebied van muziek, theater en sport, en intensivering van partnerships met Uber, Booking.com en VICE Media.

De snelle groei is hem meegevallen, maar het opzetten van een organisatie niet. “Ik liep eens het Europese kantoor van Uber binnen en zag er vierhonderd mensen. Ik kon mij niet voorstellen dat er zoveel mensen aan een app werkten. Nu wel. Het gaat niet om de app, maar om de organisatie er achter. Het in korte tijd aantrekken van goede mensen is daarbij wel een probleem.”

Inmiddels denkt de mede-eigenaar ook na over een soortgelijke app voor ouderen. Want wat je met muziek kunt doen, zou ook moeten werken met bijvoorbeeld musea. “Het voordeel van jongeren van pakweg 18 tot 24 jaar is de razendsnelle adoptie, dat zal met een oudere doelgroep niet zo snel lukken.”

* Dit artikel verscheen eerder in het juninummer van Emerce magazine (#150)

Foto: Vincent Boon (in opdracht  van Emerce)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment