Uitgesteld kijken naar 25 procent in 2025

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , , , ,
Posted 15 jul 2016 in nieuws

De Nederlandse consument gaat komende jaren aanmerkelijk meer uitgesteld tv-kijken. De verhouding stijgt van nu 7 procent van de kijktijd naar 25 procent in 2025, aldus een nieuw onderzoek van ABN Amro.

Deze ontwikkeling mag niet verrassend heten, want is onderdeel van een logische en trendmatige ontwikkeling. Dat laat deze grafiek zien:

De totale kijktijd hoeft niet eens te veranderen om deze gedragsverandering te realiseren. Steeds meer mensen gaan video kijken op YouTube, Netflix en Facebook. Dat snoept kijktijd af van de reguliere tv-tijd. Daarnaast wordt het aanbod van internettelevisie groter. Het neemt zelfs steeds vaker de rol van lineaire tv over. Afgelopen jaar, bijvoorbeeld, werden verscheidene internationale sportkampioenschappen niet op tv maar wel op internet live uitgezonden.

ABN Amro zegt in zijn sectorrapport Technologie, Media en Telecom: “Voor telecombedrijven en tv-zenders wordt het bieden van hoogwaardige content belangrijker. Dit is een groeidrijver voor producenten van tv-content.”

Wanneer die onderscheidende content ontbreekt, haakt de jonge generatie kijkers sowieso af. Gekeken naar het kijkgedrag van het jongere publiek, laat het sectorrapport zien dat jongeren slechts in mindere mate uitgesteld tv-kijken. Ze schakelen liever een stream of download in. Goed nieuws voor Videoland c.s.

“In 2016 is ook een verschil in kijkgedrag tussen generaties te zien. Onderzoek van mediabureau GroupM wijst uit dat de lineaire kijktijd in het eerste half jaar van 2016 met 15,3 procent gedaald is in de leeftijdscategorie van 13 tot 19 jaar, ten opzichte van dezelfde periode van 2015. In de categorie van 20 tot 34 bedroeg de daling 8,5 procent. In hogere leeftijdscategorieën ligt het percentage lager: zo daalde de lineaire kijktijd van 50-plussers met 1 procent.“

In Nederland heeft ongeveer 20 procent van de huishoudens een betaald abonnement bij een ‘over the top’-speler. In Engeland is dat de helft meer, in de VS drie keer meer. De markten daar zijn niet vergelijkbaar met Nederland, want duurder. Dat heeft Netflix er niet van weerhouden om hier een klantenbestand van zo’n 1,5 miljoen huishoudens op te bouwen.

ABN Amro denkt niet dat Netflix het laatste bedrijf is dat hier met eigen product de markt zal willen veroveren. Partijen als YouTube en Amazon liggen voor de hand. De Telegraaf zal nog moeten bewijzen of zijn OTT-benadering aansprekend genoeg is. Daarnaast proberen KPN en T-Mobile met Play en Knippr een stukje van de kijktaart in te pikken. Kanttekening: “Telecombedrijven proberen zich dan ook te onderscheiden met ‘eigen’ zenders of content. Het is nog wel een uitdaging om hier geld aan te verdienen.”

Foto: creativity103 (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment