Hoe we binnen 2 dagen 4 smart-tv challenges oplosten

Geen reacties
Tags: , , ,
Posted 14 jul 2016 in nieuws

Na ons design van de smartTV-app voor NLZiet kwamen onze vrienden van 24i, makers van de beste smart-TV apps, met een nieuwe uitdaging: laten we samen de UX van smart-tv’s eens lekker innoveren. Zo’n toffe kans grepen wij natuurlijk graag aan! Dé uitgelezen mogelijkheid dus om onze creativiteit los te laten op een uniek platform met z’n geheel eigen ontwerpvragen. En zo gingen we, samen met zusje Resoluut, de samenwerking aan met de designers van 24i. Challenge accepted!

Het plan is simpel: vier teams, twee dagen en een stapel met smart-tv ontwerpproblemen om aan te pakken. Per team wordt één smart-tv concept gekozen en uitgewerkt. De uitwerking heeft maar twee harde eisen: het moet lekker werken op een smart-tv en goed smoelen. Tijd om eens lekker in focus-modus hard aan de slag te gaan.

De vier gekozen challenges

1. Je persoonlijke gegevens persoonlijk houden

Team 1 stelde zichzelf een duidelijk doel: persoonlijke gevens zoals wachtwoorden en betalingsgegevens persoonlijk houden. Wie heeft niet ooit de lastige situatie meegemaakt van inloggen op je Netflix-account terwijl je vrienden naast je op de bank zitten? Houd je wachtwoord maar eens persoonlijk terwijl je, traag als stroop, de letters van je wachtwoord intypt met het ingebouwde tv-toetsenbord. Uiteindelijk zit niemand te wachten op meelifters die je Netflix suggesties door de war gooien.

2. Een bekende app vertalen naar een smart-tv app

Het tweede team besloot een heel andere richting in te gaan door de Lonely Planet Guides app te ontwerpen voor de Apple TV. Smart-tv is natuurlijk meer dan alleen maar het OS van bijvoorbeeld Samsung of Sony. Ook settopboxen zoals de Apple TV en Roku bieden veel gebruikers hun smart-tv ervaring.

3. Sneller shoppen via je smart-tv

Team 3 richtte zich meer op de commerciële kant van de smart-tv door een alternatieve shopping manier te ontwerpen voor de ASOS app. Hoe krijg je het voor elkaar om een shopping ervaring te creëren die niet storend is voor de gebruiker? Deze heren vonden het antwoord.

4. De uitdaging: Je smart-tv inzetten als digitale assistent

Last but not least keek team 4 naar een manier hoe je jouw smart-tv kunt inzetten als digitale assistent, die helpt bij het kickstarten van je dag. Zeg maar gerust, Philips Wake Up Light meets Google Now.

Aan de slag

Dag 1

Met een strakke deadline schieten alle teams gelijk om 9:00 uit de startblokken. Vooraf werd al duidelijk dat dag 1 in het teken staat van het concept invulling geven. Welke features zou je kunnen ontwerpen, hoe gaat zoiets werken en hoe ga je het binnen zo weinig tijd ‘af’ genoeg krijgen voor een goede presentatie? Een heel concept uitwerken in 2 dagen is natuurlijk een behoorlijke uitdaging, maar wat ons betreft kan een beetje druk op de ketel juist zorgen voor die echt bijzondere creatieve ideeën. Al snel vliegen de flows, product statements en post-its met features in het rond en beginnen de concepten concreet te worden.

Flows, products statements en features, maar vooral heel veel geconcentreerde gezichten.

Rond het einde van dag 1 staat bij ieder team een solide concept. Hier en daar ontstaan de eerste schetsen van hoe het concept eruit gaat zien.

81c98314be3b234ed18a8b159be74e0b-large-retina

Luc (Resoluut) werkt aan een vroege visual van ZZtv.

Om de ontwerpers een beetje bedenktijd te geven volgt dag twee van de uitdaging, die we liefkozend hebben omgedoopt tot bootcamp, een week later.

Dag 2

Met een week extra bedenktijd op zak gaan de teamleden verder waar ze gebleven zijn. Het concept staat, maar hoe ga je van die grote out-of-the-box dromen naar de realisatie van een écht concept? En dan ook nog binnen één dag. De interactie-ontwerpers beginnen met het opzetten van de interface in grote lijnen. De features worden stapje voor stapje uitgedacht en links en rechts ontstaan wireframes van lekker gebruiksvriendelijke interfaces. Hier en daar sturen de ontwerpers van 24i het design bij; ontwerpen voor besturing met een afstandsbediening vergt toch écht een andere manier van denken.

Terwijl de wireframes steeds meer richting final gaan zetten de visual designers een mooie visuele stijl neer. Voor veel van de Resoluut ontwerpers die meedoen is het ontwerpen voor smart-tv iets wat ze al langere tijd wilden proberen. En eigenlijk gaat het al vrij snel van nature.

”Echt even lekker losgaan met grote sprekende visuals. Ruimte zat!” – Vincent Koopmans (Resoluut)

f092e5f19fb98474c2338255cc2ef3fc-large-retina

Ian van 24i ingezoomd op de stijl van ZZtv concept

Concentratie is het sleutelwoord. Alle teams werken tot de laatste minuut door. Een ervaring die een beetje aandoet als de laatste minuten van Masterchef: alle beleefdheid gaat even uit het raam. Wanneer het slotsein wordt gegeven haalt iedereen opgelucht adem. De concepten staan, én ze zijn tof. Mission accomplished dus.

De resultaten

Uitdaging 1: Je persoonlijke gegevens persoonlijk houden

De oplossing: Smarty

Tv-kijken is persoonlijk, maar een tv is dat vaak niet. Toch houden we gegevens zoals logins en betaling wél graag persoonlijk. Smarty slaat daarom persoonlijke gegevens op in een device dat ook echt persoonlijk is: je telefoon. Jouw telefoon zorgt ervoor dat je makkelijk en snel kunt inloggen en betalen op je smart-tv. Zo blijven gegevens persoonlijk én wordt het gebruik van smart TV apps flexibeler.

9fa90ce2a7f96fb8f5043d0086debb5b-large-retina7c42d67ea084f35279724b436d7c9db2-large-retina226e9b1cb09b28ffc413d7e679416fda-large-retina

Uitdaging 2: vertaal een bekende app naar een smart-tv app

De oplossing: Lonely planet city guides voor Apple TV

Via de Lonely Planet City Guides Apple TV app kun jij je even écht ergens anders wanen. Vind je ideale vakantiebestemming makkelijker dan ooit. Op zoek naar een stedentrip met een klein budget? Of een all-inclusive cruise door de Bahama’s? De Lonely Planet app laat jou de vetste must-sees en hotspots alvast lekker thuis van de bank checken. Ideaal om samen met je partner je volgende vakantiebestemming te plannen.

44c24c7d40364fd44159374c5203e398-large-retina522213626b7076d52c8201a5b5da4b64-large-retinadfac4fe0781b84a7846645b76307e247-large-retina

Uitdaging 3: sneller shoppen via je smart-tv

De oplossing: Pause & Pick

Pause & Pick legt de link tussen producten die voorkomen in een video en de persoonlijke smaak en aankoopbehoefte van de kijker. Zie je Justin Bieber op super vette sneakers in een video? Zet de video op pauze en zie precies wat hij allemaal draagt, wat het kost en hoe je het direct via je smart-tv kunt kopen. Toch geen interesse? Druk dan gewoon even op de play button en je kunt weer lekker verder kijken. Jij bepaalt zelf wanneer je producten interessant vindt en hebt de teugels dus eindelijk weer zelf in handen.

230826143f2c45c248e2019be5f21651-large-retinaae2ee31305682812761d06bc98e1da50-large-retinad5b42382659b5c109689f51587e8e35f-large-retina

Uitdaging 4: Je smart-tv inzetten als digitale assistent

De oplossing: ZZtv

Bijna iedereen heeft een tv in de slaapkamer, en steeds meer tv’s worden smart. Dus waarom zou je die tv niet inzetten voor meer dan een uurtje series kijken voor je gaat slapen? ZZtv is dé smart-tv applicatie die je de ultieme wake-up ervaring biedt. Je wordt op een rustige, passieve manier gewekt en krijgt meteen een overzicht van informatie die jij persoonlijk interessant vindt. Of dat nou het nieuws, een Dribbble feed of de uitslagen van een voetbalwedstrijd betreft. Jij bepaalt wat relevant voor jou is.

dfcf5b69ccf2919063c39705a99dd86f-large-retina1e1fec3e47e974cf7fa4b35263bedecf-large-retinaf04f0178ba51b0668058295f0a4ffc7a-large-retina
Dus, wat nu?

Wij durven het een geslaagd experiment te noemen. Vier toffe concepten binnen een hele korte tijd. Houd je ogen maar open, binnenkort kan één van onze concepten wel eens bij jou op de smart-tv verschijnen. Door de verschillende disciplines en expertises te mixen is een hele leerzame ervaring onstaan. En dat smaakt wat ons betreft naar meer! Wij kijken nu actief uit naar nieuwe samenwerkingen op het gebied van stembesturing, artificial intelligence en virtual reality.

*) Dit artikel is tevens gepubliceerd op de website van Sodastudio.nl



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment