Derde formele aanklacht Europa tegen Google

Geen reacties
Tags: , , , , ,
Posted 14 Jul 2016 in nieuws

De juristen van Google krijgen het komende jaren druk nu de Europese Commissie de derde formele aanklacht heeft ingediend tegen het technologiebedrijf. De zaken zijn bepalend voor hoe Alphabet er in de toekomst gaat uitzien.

Android heeft een te dominante marktpositie, Google Shopping ook en nu zoomt eurocommissaris Margrethe Vestager in op Googles advertentiehandel. Te groot, te dominant, te belemmerend voor de concurrentie. Aangezien de zoekmachine een Europees marktaandeel van rond de tachtig procent heeft, mogen die stellingen niet als een verrassing komen. De kernvraag is of het concurrentiebelemmerend werkt en nieuwe toetreders hindert.

Vestager publiceerde vanochtend de details omtrent aanklacht nummer drie. Die gaan over de vermeende Googlepraktijk waarbij beperkingen worden opgelegd aan websitebeheerders om ‘search ads’ te tonen van concurrerende partijen. “Dat belemmerende bestaande en potentiële concurrenten om dit commercieel belangrijke terrein te betreden en erop te groeien.”

Google heeft contracten met websitebeheerders om zijn zoekmachine in die betreffende sites te integreren. Wanneer een sitebezoeker een zoekopdracht intikt, krijgt hij organische resultaten op basis van het Google algoritme maar ook reclameuitingen uit hetzelfde systeem. Betreffende contracten weerhouden de uitgever ervan deals met anderen te sluiten.

Het directoraat Mededinging van de Europese Commissie schendt Europese monopolieregels op drie punten, aldus de aanklacht. Ten eerste: Exclusiviteit, derde partijen mogen geen search ads van Googleconcurrenten plaatsen. Ten tweede: Premium plaatsing, derde partijen moeten een minimaal aantal reclameuitingen bij resultatenpagina’s afnemen en die van Google boven eventueel concurrerende uitingen plaatsen. Ten derde: het recht om concurrenten wel/niet te autoriseren, waarbij Google toestemming moet geven aan de uitgever om wel of geen concurrerende zoekmachinereclames te mogen vertonen.

Los van deze nieuwe AdSenseklacht is de bestaande over Google Shopping aangescherpt. “Google geeft systematisch voorrang aan zijn eigen productvergelijker op de pagina’s met zoekresultaten.”

Juridisch interessant is ook de stap van de Commissie om niet enkel Google aan te schrijven, maar ook moederbedrijf Alphabet. Alphabet werd als overkoepelend merk opgericht, met Google en Android als losse onderdelen daarvan, ná de eerste mededeling van bezwaar’ (=aanklacht). Met de update van vandaag spreekt Vestager zowel Google áls Alphabet aan om juridisch gekibbel over aansprakelijkheid te voorkomen.

Brusselse ambtenaren zetten hun onderzoek naar de drie aanklachten voort. Google krijgt nog de gelegenheid er formeel op te reageren. Mede op grond van die reactie bepaalt Europa of er boetegeld moet worden betaald of eventueel andere operationele maatregelen worden verlangd.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment