‘Wilt u de kassabon of wilt u liever Checqen?’

Geen reacties
Tags: , , , , , , , , ,
Posted 12 Jul 2016 in nieuws

Van Koen ter Avest, oprichter van Checq, mag de retail nog innovatiever. Over een paar maanden kun je op verschillende plekken in Nederland je Checq-code laten scannen. Na betaling uploadt de kassa je bon naar je eigen Checq-account, dat gemakkelijk te bereiken is via de mobiele app op je telefoon. Dat biedt behalve bewaargemak van al je aankoopbewijzen veel voordelen.

Zoals?

“Als je wilt, kun je aangeven dat je aanbiedingen wilt ontvangen die speciaal voor jou bedoeld zijn. Het is aan jou of je in de app aangeeft dat je benaderd wilt worden door winkeliers die bij jouw koopgedrag passen. Als je instemt, ontvang je gepersonaliseerde aanbiedingen van hen. Een voordeel is dat je met Checq nooit meer je bonnen kwijtraakt, en altijd in staat bent om garanties te claimen. En voor de zakelijke Checq’er wordt declareren bijzonder makkelijk.”

Hoe is dit idee ontstaan?

“Uit eigen ervaring en frustratie. Ik, en bekenden van mij, merkten dat we bonnen na een jaar altijd kwijt waren en dat als we deze nog hadden de inkt vaak helemaal vervaagd was. Hoewel retail is meegegaan met de technologie, is de papieren kassabon toch wel erg ouderwets. En zodra dit wel gedigitaliseerd is, moet je aan de kassa je e-mailadres opgeven. Deze extra handeling is helemaal niks voor de mens, we zijn toch wel wat lui. Met Checq hoef je alleen je code te laten scannen. De kassa linkt ‘m vervolgens aan je profiel. That’s it! Ook kun je binnenkort alle papieren bonnen scannen die je hebt liggen zodat je het overzicht houdt.”

En waarom de naam Checq?

“Vanwege de Engelse betekenis uiteraard. Het is lekker pakkend, internationaal schaalbaar en die Q, ja, die is gewoon hip en catchy.”

Hoe werkt het precies?

“Het enige wat je hoeft te doen, is bij de winkel waar je een aankoop doet je persoonlijke Checq-code te laten scannen bij de kassa. Je pint of je betaalt cash en zodra de betaling geslaagd is, staat er op de kassa ‘upload bon’. De kassa verstuurt de bon vervolgens naar Checq. De bon komt bij je binnen via de app en wordt gecategoriseerd.”

Wat maakt Checq nu meer dan een digitaal bonnenboekje?

“De aanbiedingen van winkels die zo persoonlijk zijn dat ze geen spam meer zijn, maar gezien worden als persoonlijke hulp. Zodra een bon binnenkomt in de app, wordt hij geanonimiseerd en gecategoriseerd. Stel: je koopt een televisie, dan staat er ‘klantnummer 1 is actief geweest in de categorie elektronica’. Een willekeurige winkel, die jou nog niet kent, kan je persoonlijk benaderen. Stel, ik heb net bij een elektronicaspeciaalzaak een MacBook gekocht, dan kan de retailer mij een maand of misschien twee maanden of wellicht een half jaar later benaderen: of ik wellicht geïnteresseerd ben in een beschermhoes. Zonder dat dit voelt als inbreuk op je privacy.”

Hoe gaan jullie om met de privacy van jullie klant?

Bonnen zijn alleen beschikbaar voor de winkel en voor de klant. Wij versleutelen de gegevens volgens de wettelijk vereiste standaarden en anonimiseren en categoriseren de gegevens zó dat ze nooit terugleiden naar jou als consument. Belangrijker nog is de keuze van de consument bij het verstrekken van informatie. In Checq heeft de klant met de opt-in opt-out-functie zelf in de hand hoe veel en wat hij deelt en vooral: met wie.”

Hoe denk je over retailers die geen gebruik willen maken van Checq?

“We willen onze gebruikers straks de mogelijkheid geven om bonnen van winkels die niet bij ons aangesloten zijn handmatig in te scannen. Dat is helaas een extra handeling voor de klant, die voor ons waardevol is. Het brengt ons in de positie om tegen de winkel te zeggen: ‘kijk eens, we hebben vijftigduizend van jullie bonnen in ons systeem: wat belet je nog om mee te gaan?’”

Heeft de retail hier wel behoefte aan?

“Vroeger was de strategie van bedrijven meer intern georiënteerd. Dit hebben we verschillende keren fout zien gaan, zoals bij V&D. We merken dat bedrijven steeds meer risico willen spreiden en ook willen delen in kansen. Wij maken dit mogelijk door onze horizontale aanpak, waarin bedrijven wel – anonieme – informatie geven én delen in de andere informatie. Daarnaast kunnen ze van elkaar leren, doordat ze een totaalprofiel van klanten ontvangen. Weliswaar deels geanonimiseerd, maar wel de klant perfect kunnen voorzien.”

Liggen er concurrenten op de loer?

“Er is zeker concurrentie. Tomirrow heeft een soortgelijke proef gedaan met Kijkshop, maar daar hebben we eigenlijk nooit meer iets vernomen. Datzelfde geldt voor MijnKassabon in Rotterdam, dat claimt met dezelfde softwaretechniek of app bezig te zijn. Wereldwijd is er eigenlijk geen concurrent waar wij het bestaan vanaf weten. Hoe dan ook gaan we gestaag door en wekken we de interesse van retailers.”

In eind 2016 gaan jullie live, met welke partners hebben jullie contact?

“Exacte namen blijven nog even geheim, ik kan wel vertellen dat we goede vorderingen maken bij huishoudelijke winkels, juweliers, elektronicazaken en detailhandel. Momenteel hebben 55 locaties toegezegd en we zijn inmiddels bezig met de contracten. Vooral het hogere segment en aanbiedingsschieters die werken met folders en flyers zijn het meest geïnteresseerd in Checq.”

Aanbiedingsschieters?

“Het hoge segment vereist vaak dat je als klant de bon bewaart vanwege de garantie, zoals elektronicazaken of juweliers. Aanbiedingsschieters vinden ons een geweldig platform omdat ze de mensen nu persoonlijker kunnen bereiken, waardoor een aanbieding niet meer gezien wordt als spam maar als tip. Zo kunnen ze bovendien besparen op drukwerk en verspreidingskosten.”

Hoe staat het met de investeringen in Checq?

“Een van de geïnteresseerde retailers wil waarschijnlijk gaan investeren in Checq. Ik heb het voordeel dat ik een redelijk goed netwerk heb en privé-investeerders bereid heb gevonden om Checq te laten doorgroeien. We willen het graag wel zelf in de hand houden, zodat we het product en de strategie precies zo kunnen uitrollen als we zelf willen. Uiteraard worden we wel bijgestaan door professionals en experts wanneer we deze kennis niet zelf in huis hebben.”

Hoe ziet het team achter Checq eruit?

“We zijn momenteel met vijf mensen: één hoofdontwikkelaar, een algemeen adviseur, een marketingadviseur en een financieel adviseur en ikzelf. Tot waar we nu staan, heb ik veel hulp ontvangen van buitenaf. Als startup is het altijd onzeker. Ik studeer nog terwijl leeftijdgenoten een baan hebben. Leef met de dag, en we zien wel wat morgen ons brengt.”

Welk verdienmodel ga je hanteren?

“We werken met abonnementen die uitgaan van een prijs per maand per POS per locatie. Vervolgens worden alle aanbiedingen elke maand achteraf verrekend. De prijzen van de aanbiedingen liggen rond de paar cent, waarbij de gepersonaliseerde aanbiedingen duurder zijn dan de algemene.”

Wat zijn jullie plannen voor de komende maanden?

“Dat we in het laatste kwartaal van 2016 live gaan, met een pilot. Vanaf dat moment nemen we een jaar om te laten zien dat Checq dé verbinding wordt tussen klant en retailer. Zodra het in Nederland werkt, kunnen we opschalen naar het buitenland, waar al interesse is. Voor nu is de consument primair onze doelgroep, secundair willen we ons op de zakelijke klant gaan richten. Met de gebruikers die zich in de komende tijd bij ons aanmelden, willen we in september de pilot gaan doen.”

*) Dit is een artikel in de serie van de Accenture Innovation Awards dat ik schreef in samenwerking met mijn collega Vivianne Voos.



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment