Mobiele zoekfunctie e-commerce voldoet te vaak niet

Geen reacties
Tags: , , , , ,
Posted 12 Jul 2016 in nieuws

Bijna geen van de zoekfuncties in webwinkels is afgestemd op hoe consumenten die in praktijk willen gebruiken. Daarmee laten winkeliers conversie en dus omzet liggen.

Tijdens het onderzoek naar mobiele e-commerce en gebruiksvriendelijkheid stuitten de onderzoekers van het Baymard Institute op iets opvallends. Iets meer dan de helft de onderzoeksdeelnemers met een categoriepagina voor de neus verwacht dat het zoekveld de resultaten filtert. Heeft iemand de categorie ‘tablets’ geopend dan gaat diegene ervan uit na de zoekopdracht ‘Apple’ alleen nog iPads te zien. In praktijk blijkt 94 procent van de mobiele e-commercesites niet afgestemd op deze verwachting. En dat heeft er tijdens het onderzoek meermaals toe geleid dat gebruikers de site verlieten.

Met name gebruikers van mobiele webwinkels vertoonden dit gedrag, merken de onderzoekers op. Zij klikken doorgaans zelf door naar een subcategorie, maar vinden de productselectie dan nog te breed. Wat er vervolgens gebeurt is dat zij weer scrollen naar de bovenzijde van de pagina, waar ze stuiten op een groot zoekveld (zie onderstaand voorbeeld). Meer dan de helft verwacht dat het zoekveld als filter werkt op de op dat moment zichtbare producten. Zelfs wanneer het zoekveld de standaardtekst ‘Doorzoek de collectie’ bevat, gaan gebruikers hiervan uit.

Omdat bijna geen van de winkels hier nu een antwoord op heeft, levert het zoekveld vooral irrelevante zoekresultaten op. De filtering die gebruikers zelf al hebben aangebracht door een subcategorie te openen, gaat hiermee verloren. Toon je bezoekers een gefilterde lijst met daarboven een zoekveld dan is het niet meer dan logisch dan dat de twee met elkaar in verbinding staan, merkt het Baymard Institute op.

Afbeeldingen: voorbeelden van gebruik zoekfunctie – Coolblue en Bol.com 

IMG_6114
IMG_6113
IMG_6116
IMG_6115

 

Alternatieven voor mobiele zoekfunctie

Hoewel het gebruikersonderzoek overduidelijk aantoont dat de zoekfunctie moet worden aangepast, is er niet één oplossing die bovengemiddeld effectief is. Nee, er zijn drie wegen die een winkelier in kan slaan.

Autocomplete – Ruim 74 procent van de mobiele sites heeft al een autocomplete zoekfunctie ingebouwd gekregen. De hierin weergegeven suggesties zijn bijvoorbeeld uit te breiden met de desbetreffende subcategorie. Bijvoorbeeld: ‘Apple’ in ‘tablets’. Dit lijkt de meest eenvoudige oplossing en is bijvoorbeeld al geïmplementeerd door Walmart. Een voordeel is dat niet alleen de huidige subcategorie is te vermelden, maar er ook ruimte is om suggesties te doen voor andere (relevantere) categorieën.

search-within-current-category-04-walmart-dcd7e6c1e58ea40dc43ebd3b0ba2c273

Zoekbereik – Een andere optie is om de gebruiker de mogelijkheid te bieden het bereik van de zoekvraag te beperken. Plaats bijvoorbeeld een klein dropdown-box naast het zoekveld waarin de huidige categorie standaard is aangeklikt. Wil de gebruiker toch op andere plekken in de collectie zoeken dan is dat in ieder geval mogelijk. Met name grote winkels met bijzonder veel categorien kiezen voor deze optie. In veel van de e-commercesites voor desktops is zo’n uitklapveld al aanwezig.Schermafbeelding 2016-07-08 om 13.21.28

Er zijn ook webwinkels waar dit zoekbereik automatisch wordt vastgesteld, zonder verdere opties te geven. Mits de logica achter deze keuze goed is, kan de gebruiker hiermee geholpen zijn. Maar pas wel op. Als de voorselectie niet goed is en de gebruiker kan niets wijzigen, frustreert dat des te meer.

search-within-current-category-05-amazon-5703baebe0d6cc3f104e5deed00e13f7

Zoeken in – Natuurlijk is er ook de mogelijkheid een ‘Zoeken in’-veld op te nemen in de site. Daarmee kunnen gebruikers direct en makkelijk op basis van eigen zoekwoorden binnen de huidige (reeds gefilterde) productlijst zoeken.

search-within-current-category-06-newegg-da8c936a89bd761f9129623d7c7280c0

Met name voor gebruikers van de mobiele site is dit een serieus probleem. Op het kleine scherm hebben ze meestal weinig overzicht, goed kunnen zoeken en filteren is dan van groot belang. Voorziet de winkel hierin onvoldoende dan blijft de mobiele conversie achter.

Foto: Charles Clegg (cc)



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment