Decoprof: ‘Wij gaan de online verfmarkt openbreken’

Geen reacties
Tags: ,
Posted 11 jul 2016 in nieuws

De kans dat jij ooit online verf hebt gekocht, is klein. De verfwereld is voor de ecommerce op dit moment nog onontgonnen gebied. Jan Willem de Geus, medeoprichter van Decoprof, voelt zich geroepen om hier verandering in te brengen. Ik ging met hem in gesprek.

Van oorsprong is Jan Willem marketeer. Toen goede vriend Wim de Koster hem inschakelde om zijn verfwinkel online beter op de kaart te zetten, ontstond het idee voor Decoprof. “Het plan was te omvangrijk om naast onze eigen ondernemingen te doen, dus we besloten al vrij snel om er volledig voor te gaan”, zegt hij.

‘Nog maar vijf procent koopt online’

Om direct met concrete cijfers aan de slag te kunnen, lieten de heren GfK onderzoek doen. Dit onderzoeksbureau bevestigde hun vermoeden: slechts vijf procent van de consumenten koopt hun verf online. Voor Decoprof betekent dit dat het braakliggende terrein nog volop kansen biedt. “De online verfmarkt kent nog nauwelijks autoriteiten. Gamma is weliswaar online actief, maar biedt daar geen maatwerkproducten. Wanneer je er je eigen tintje aan wilt geven, ben je toch weer aangewezen op de fysieke winkel. ”

Dat er weinig online aanbieders zijn, komt volgens Jan Willem door de moeilijkheidsgraad van het mengen. “Het verkopen van basisverf is geen kunst, maar voor het mengen van verf heb je per merk een mengmachine nodig en een licentie. Omdat wij een pure online speler willen blijven, zijn we hiervoor een exclusieve samenwerking aangegaan met één van de grootste groothandels van Nederland.”

Team Decoprof
‘Zonder gestroomlijnd proces red je het niet’

De orders, inmiddels tientallen per dag, zouden in theorie rechtstreeks naar deze groothandel kunnen worden geschoten. Maar de heren vinden het prettiger om ze nog even handmatig na te kijken. “Het gebeurt weleens dat mensen twee verschillende soorten verf bestellen die niet lekker combineren. Verf die gemengd is, kan niet worden geretourneerd. Dus om teleurstellingen te voorkomen, bellen we deze orders graag even na.”

Wel worden de bestellingen direct bijgewerkt in Exact Online voor Handel. “We hebben nu een kleine vijfduizend producten op onze site, maar we willen uitbouwen naar zo’n vijfendertig- tot veertigduizend items. Dat red je niet zonder gestroomlijnd proces. Ook het idee dat we bij groei eenvoudig kunnen opschalen, geeft me rust.”

‘Als het in Nederland lukt, lukt het ook elders’

Dat het uiteindelijk storm gaat lopen, daarvan is Jan Willem overtuigd. Hij legt uit dat over een jaar of vier de YouTube-generatie de woningmarkt gaat betreden. “Ik zie hen nog geen uren doorbrengen in traditionele bouwmarkten om verf uit te zoeken. Om hier op in te spelen, plaatsen we nu al regelmatig informatieve filmpjes op dit platform.”

Ook wordt er hard gewerkt aan een soort Wikipedia-platform, waar de heren al hun kennis willen delen. Een belangrijke oorzaak voor de geringe online verkoop van verf is volgens Jan Willem namelijk het gebrek aan informatie. Daarnaast gaat de aankoopbeslissing gepaard met een bovengemiddelde onzekerheid. De verf kan immers niet worden geretourneerd. “Om eventuele twijfels weg te nemen, sturen we kosteloos kleurstalen op. En op termijn willen we werken met proefpotjes.”

Decoprof heeft nu een conversie van bijna 2,5 procent met een gemiddelde orderwaarde van ruim negentig euro, maar Jan Willem denkt dat dit snel zal oplopen. Ook de internationale naam is geen toevalligheid. “Als we in Nederland de markt kunnen openbreken, moet dit in het buitenland ook lukken. Een kleine tien procent van de orders komt al uit België en als het aan mij ligt, blijft het niet bij alleen onze zuiderburen.”



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment