Hoe verdient Nintendo aan zijn blockbusterapp Pokémon Go?

Geen reacties
Tags: , , , ,
Posted 11 Jul 2016 in nieuws

Voor Nintendo moet het succes van de vorige week uitgebrachte app Pokémon Go ook als een mokerslag zijn aangekomen. Maandag steeg de koers van het Japanse bedrijf met 25 procent. Het bedrijf is op papier plotsklaps 8 miljard euro rijker. En dat allemaal dankzij een gratis app.

Vrijdag stond de app al op ruim 5 procent van alle Android-telefoons in de VS, terwijl Europa nog moet volgen. Zelfs in Japan is de officiële introductie van Pokémon Go uitgesteld, omdat de servers van ontwikkelaar Niantic de vraag niet aankunnen.

Twee elementen dragen bij aan het succes: het gaat om een spel waarmee in de jaren negentig hele generaties zijn opgegroeid. Daarnaast is het een van de eerste echte augmented reality games. De locatie (GPS) bepaalt waar je in de game zit. Thuiszitten is er niet bij. Je moet er op uit.

Nintendo heeft in het verleden via merchandising al behoorlijk verdiend aan Pokémon. De laatste jaren teerde Nintendo vooral op hardware, met name de Wii. De Wii-rage is echter al enige tijd voorbij en Nintendo had het zwaar.

De eerste mobiele app Miitomo werd eerder dit jaar geen succes, maar Pokémon Go is dat des te meer. Saillant detail: Eigenlijk is de app een jointventure tussen Nintendodochter Pokémon Company en Googles Niantic Inc.

Maar hoe gaan Google en Nintendo hieraan verdienen? Onder meer door hardware te verkopen. Het bedrijf komt met een draagbare Pokémon Go Plus, een soort armband met knop waarmee spelers ‘monsters’ in de game sneller kunnen vangen. Daarnaast met nieuwe software. En er komen nieuwe Pokémon games voor het 3DS game apparaat. Tot slot kun je in het spel geld uitgeven.

Maar eigenlijk kan Nintendo zonder. Het aandeel Nintendo heeft echter nu al meer opgebracht dan alle toekomstige inkomsten samen.

Map_View



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment