Visual Storytelling: geen praatjes, maar plaatjes

Geen reacties
Tags: , , , , ,
Posted 08 jul 2016 in nieuws

Corporate presentaties kunnen wel wat luchtigheid gebruiken. “Twee woorden en een icoontje per slide, dat moet genoeg zijn,” is de overtuiging van Fiona Passantino (The App Train), senior user experience specialist bij Nationale Nederlanden Investment Partners. Fiona gebruikt Visual Storytelling om financiële producten uit te leggen: zij vertaalt de complexe boodschap naar beelden of korte animaties. Vier vragen aan dit ‘One Woman Visual Storytelling Department’.

Waarom vindt Nationale Nederlanden visual storytelling belangrijk?

“Brieven en e-mails over financiële producten zijn vaak zo ingewikkeld dat mensen er van schrikken. Ze begrijpen het niet, ze moeten echt de tijd nemen om het te lezen en als ze worden gestoord, is de aandacht weg. Kelderende pensioenen, crisis: de financiële wereld heeft te maken met angst en bange mensen nemen geen informatie op. Wij kiezen er daarom om het anders te doen.

Ik werk voor een serieuze financiële instelling, met serieuze financiële producten. Toch kies ik eenvoudig taalgebruik in plaats van complex, informeel in plaats van formeel. Privé zien we ook dat informatie verandert, via YouTube, televisie en het nieuws. We zijn gewend dat informatie toegankelijk en leuk kan zijn. De sprong naar het werk is dan niet zo groot.”

visual storytellingAls een bedrijf simpele (beeld)taal gebruikt, komt het dan niet dom over?

“Een goed idee kan niet dom worden gebracht. Als de omslag van een boek nietszeggend is, verandert dat iets aan de inhoud? Is de inhoud van het boek dan nietszeggend? En als de omslag spectaculair is, maakt dat de inhoud van het boek dan ook spectaculair? Nee. Dus als een idee dom overkomt, dan is de manier waarop het wordt gebracht niet goed.

Mensen gebruiken vaak veel te veel woorden in de hoop dat ze belangrijk overkomen. Ze proppen te veel informatie in een PowerPointpresentatie en praten maar door. Daar moeten we vanaf. Maak je ego los van wat je doet, want dan pas kan het verhaal beginnen. Mensen onthouden niet alles wat ze horen of zien. Vertel ze dan ook geen lange verhalen.”

Hoe pas je visual storytelling toe in de dagelijkse praktijk?

“App, PowerPoint, PDF of social media, het middel maakt niet uit. Breng jouw verhaal terug tot twee minuten en zet op elke slide of pagina maximaal twee woorden en een plaatje. Werk met metaforen die het verhaal begrijpelijker maken. Met de juiste beeldspraak en een pen kan ik mijn dochter van zes uitleggen wat negatieve getallen zijn, wat een hypotheek is en een pensioen.

Heb je een half uur spreektijd, bereid dan vijftien minuten voor. Zo houd je ruimte over voor vragen, maar belangrijker is dat je voorkomt dat je moet haasten. Praat langzaam, kijk mensen aan, laat de boodschap bezinken. Zoals jouw grootvader je vroeger een verhaal vertelde, zo leg jij jouw verhaal uit aan het publiek. Een verhaal is serieus omdat het inhoudelijk goed is, niet vanwege het jargon of de lengte van de presentatie. Mensen komen naar een presentatie om te luisteren. Vertrouw daarop.”

McDoud Visual storytelling door McDonald's

Waar moeten we verder rekening mee houden?

“Ik ben visual designer met een achtergrond in gaming en e-learning. Ik weet dat mensen een gevoel van veiligheid moeten hebben voor ze bereid zijn te leren. Maak ze dus niet bang door te beginnen met complexe informatie. Gebruik af en toe humor, vooral zelfspot werkt.

Infographics zijn een uitstekend voorbeeld van de kracht van visual storytelling. Infographics kunnen tien keer zo veel vertellen als een gewoon plaatje. En voor de creatieven onder ons: luister naar de klant. Veel creatieven zeggen dat de klant hun werk niet begrijpt, maar dat is de onzekerheid van de kunstenaar. Een klant die zich herkent in wat jij hebt gemaakt? Dat kan, maar alleen als je heel goed hebt geluisterd. Geef ze tijd om te wennen aan visual storytelling. Het is nog niet zo heel lang geleden dat we voornamelijk op papier communiceerden.”

Conclusie

Beter presenteren?

  • praat minder
  • praat langzamer
  • maximaal twee woorden en één plaatje per slide
  • wees niet bang voor zelfspot
  • gebruik (beeldende) metaforen
  • 30 minuten tijd? Bereid 15 minuten voor.
Fiona Passantino, specialist visual storytelling

Fiona Passantino



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment