Bing campagnes opzetten en optimaliseren

Geen reacties
Tags: , , , , , , , ,
Posted 04 Jul 2016 in nieuws

Voor steeds meer adverteerders wordt het een must om te gaan adverteren op Bing. De concurrentie is op dit moment minder groot dan in Google en dat betekent dat het adverteren op dit netwerk relatief goedkoop is. Ook geven de laatste comScore cijfers aan dat Bing aan het groeien is. In Nederland zijn er zo’n acht miljoen unieke zoekers die maandelijks 145 miljoen zoekopdrachten uitvoeren. Hiermee bezit Bing een aandeel van 8,6 procent. Kortom, geen reden meer om niet te adverteren in Bing. Ik geef je een aantal tips waarmee je rekening kunt houden bij het opzetten en optimaliseren van jouw campagnes met Bing Advertising.

Campagnes importeren vanuit google

Een van de makkelijkste manieren om snel een account op te zetten, is het importeren van de campagnes die je al hebt opgezet in Google AdWords. Vrijwel alle adverteerders zullen eerst de campagnes opzetten in Google AdWords alvorens zij de focus verleggen naar Bing. Immers, het grootste gedeelte van de doelgroep bevindt zich daar.

Bij het importeren van de campagnes zijn er echter een aantal punten waar je als adverteerder rekening mee dient te houden om zo het maximale uit de Bingcampagnes te halen. Bing heeft namelijk een aantal functies die het mogelijk maken de resultaten van je campagnes positief te beïnvloeden.  Hier volgen vijf zaken die bij het ‘blind’ importeren vanuit AdWords nog wel eens over het hoofd worden gezien:

Adverteerders gaan ervan uit dat de ‘time of day targeting’ op dezelfde manier werkt als bij Google

Dit is echter niet het geval. Time of Day targeting bij Google is gebaseerd op de tijdzone gespecificeerd door de adverteerder. Bij Bing Ads wordt deze targeting gebaseerd op de locatie van diegene die jouw advertertentie ziet. Wanneer jij instelt dat de advertentie van 10:00 tot 17:00 zichtbaar moet zijn, is deze in elk land zichtbaar binnen deze uren. Handig, vooral wanneer er gebieden over de hele wereld in verschillende tijdzones worden getarget.

Adverteerders vergeten om alle targetingopties optimaal te benutten

Bing Ads heeft een aantal demografische targetingopties in het zoeknetwerk waar je op campagneniveau of op advertentiegroep niveau biedingen kan aanpassen variërend van -90% tot +900% op basis van geslacht of leeftijd. Deze optie vind je bij de ‘advanced targeting options’ onder de ‘settings’.   Bing-Optimalisaties-Targeting-Opties

Binnen deze settings geeft Bing ook de mogelijkheid om bepaalde websites of IP-adressen uit te sluiten van je advertenties. Zo kun je slecht presterende websites of IP-adressen blokkeren om de resultaten positief te beïnvloeden.

Bing-Optimalisaties-IP-adressen-uitsluiten

Als laatste maakt Bing het mogelijk om afzonderlijke biedingen mee te geven aan tablets en smartphones. Binnen AdWords worden smartphones onder dezelfde groep geschaard als tabletverkeer en is afzonderlijk bieden niet mogelijk. Bing maakt hier wel onderscheid in.

Vergeet als adverteerder niet om de url tracking te updaten

Wanneer de campagnes geïmporteerd worden vanuit AdWords is het van belang om de tracking goed in de gaten te houden. Vaak worden de UTM tags vanuit AdWords meegegeven en dit zal zorgen voor vertroebelde data. Iets dat je absoluut wilt vermijden! Er zijn twee simpele manieren om dit te voorkomen. De eerste is om tijdens de import de ‘Edit ad and keyword destination URLs’-functie te gebruiken. De tweede is om de autotagging in te schakelen. Dit kun je doen bij ‘accounts & billing’.

Maak gebruik van de volledige advertentieruimte

Zoals de meesten waarschijnlijk wel weten maakt Bing Ads geen gebruik van twee kortere beschrijvingsregels, maar van een lange van 71 karakters. Dit betekent dat bij het importeren de advertenties er anders uit kunnen komen te zien. Houd bij het importeren dus goed in de gaten of alle advertenties nog wel op de juiste manier worden vertoond.

Verder onderscheidt Bing zich door de mogelijkheid om sitelinks aan de advertenties toe te kunnen voegen. Binnen Bing is het mogelijk om meerdere sitelinks naar eenzelfde landingspagina te sturen. Heel handig dus als je een landingspagina hebt die overduidelijk beter converteert dan andere pagina’s.

Houd rekening met de uitsluitingszoekwoorden

Voor de resultaten van de campagnes is het enorm belangrijk om de uitsluitingszoekwoorden in de gaten te houden. Je wilt immers op alleen relevante zoektermen worden vertoond en daarom moet al het irrelevant zoekverkeer uitgesloten worden. In tegenstelling tot AdWords is het in Bing niet mogelijk om broad match uit te sluiten, maar enkel op de zinsdeel of exacte variant. Dit houdt dus in dat je in Bing de lijst met uitsluitingszoekwoorden moet uitbreiden om zoveel af te dekken als je in Google AdWords doet.

Bing Ads Editor 11

Om het beheren en importeren van campagnes allemaal wat eenvoudiger te maken heeft Bing onlangs de nieuwe Bing Ads Editor 11 gelanceerd. Met de Bing Ads Editor 11 kun jij als adverteerder veel sneller werken en neemt het minder tijd in beslag om taken af te ronden. Andere voordelen zijn het multiple accountmanagement en de verbeterde navigatie.Bing-Optimalisaties-Bing-Ads-Editor-11

Extensies

Waar het toevoegen van extensies aan de advertenties voorheen nogal beperkt was, is Bing zich op dit vlak enorm aan het ontwikkelen. Naast de bestaande extensies, respectievelijk de app-extensie, call-extensie, image extensie, extended sitelinks en locatie extensie hebben ze bij Bing onlangs de callout en review extensie gelanceerd. Wat kun je ook alweer met deze extensies?

Call-out extensie

De call-out extensie geeft adverteerders de mogelijkheid om tot maximaal vier call-outs toe te voegen aan advertenties, waarin je duidelijk kunt maken wat jou positief onderscheidt ten opzichte van je concurrenten. De call-out extensies zijn extensies waar je niet op kunt klikken en additioneel zijn aan de beschrijvingsregels in de advertenties. De voordelen hiervan zijn dat je aanbiedingen kunt uitlichten en deze kunt combineren met andere extensies om de engagement te boosten.

Review extensie

De review extensie geeft je de mogelijkheid om vertrouwen op te bouwen met potentiële klanten door reviews van derde partijen toe te voegen aan de advertenties. Heb je bijvoorbeeld net een award gewonnen? Dan is de review extensie een mooie manier om dit te tonen aan je doelgroep. Evenals bij de call-out extensies is het niet mogelijk om op de review extensie zelf te klikken. Wel kan men op de bron klikken, waarna bezoekers worden doorverwezen naar de pagina waar de review te vinden is. Dit is overigens gratis, er zal geen CPC in rekening worden gebracht!

Dit zijn erg leuke toevoegingen van extensies die natuurlijk ook al in AdWords beschikbaar waren, maar tot nu toe nog niet in Bing. Ook heb ik van Bing informatie gekregen dat ze bezig zijn met het ontwikkelen van nog een aantal extensies. Deze zitten er binnen afzienbare tijd aan te komen en het gaat hierbij om de social extensie, video extensie en de actionLink extensie. Daarom vertel ik je er graag wat over:

Social extensie

Met de social extensie kun je bezoekers doorlinken naar sociale netwerken als Facebook, Twitter en Instagram. Deze extensies kunnen de awareness van jouw sociale netwerken vergroten en bieden de kans om de engagement te vergroten. Een klik op deze extensie zal de bezoeker leiden naar het betreffende sociale netwerk en zal gerekend worden als CPC.Bing-Optimalisaties-Social-Extensie

Video extensie

De video extensie geeft de mogelijkheid tot het tonen van een video en heeft als voordeel dat je grotere, meer visuele advertenties krijgt. Bovendien zal het tonen van een video zorgen voor directe engagement en zal het de user experience verbeteren.

Bing-Optimalisaties-Video-Extensie

Actionlink extensie

De laatste extensie die eraan zit te komen is de ActionLink extensie. Deze extensie geeft de mogelijkheid tot het uitlichten van call to actions. Call to actions worden dan in buttons weergegeven in de zoekadvertenties.Bing-Optimalisaties-ActionLink-Extensie

Stuk voor stuk interessante advertenties die advertenties steeds meer aantrekkelijk maken voor de doelgroep!

Waarom is het toevoegen van zoveel mogelijk extensie ook alweer zo belangrijk? Het toevoegen van extensies zorgt voor grotere, visuele advertenties die het zorgen voor een hogere CTR op de advertenties, simpelweg omdat er meer ruimte is waar op geklikt kan worden. Daarnaast geven de extensies meer mogelijkheden om duidelijk te maken waarin jij je nou echt onderscheidt ten opzichte van de grootste concurrenten. Maak hier dan ook absoluut gebruik van!

*) Dit artikel is tevens gepubliceerd op de website van Traffic-Builders.

**) Foto boven het artikel: GongTo / Shutterstock.com



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment