Sacha voert grote veranderingen door in e-commerce en technologie

Geen reacties
Tags: , ,
Posted 04 jul 2016 in nieuws

In 2012 had Sacha één webwinkel – gericht op de Nederlandse markt. Niet lang daarna legde het bedrijf de focus op e-commerce en werden er shops geopend in België, Luxemburg, Frankrijk, en Duitsland. Maar het bedrijf liep tegen beperkingen aan van systemen, vertelt Anouk Nelissen – manager e-commerce bij het bedrijf.

“We bevinden ons midden in een wisseling van technologie”, legt Nelissen uit. “Tot op heden waren voorraadsystemen, kassa’s en e-commerceplatforms met een eigen maatwerkoplossing met elkaar verbonden. “Het duurde hierdoor soms maanden voor we live konden op een nieuwe marktplaats. En in e-commerce moet je snel kunnen veranderen.”

Voor de verdere groei van het bedrijf ging de technische basis daarom op de schop. In een aantal maanden tijd zijn nieuwe systemen voor kassa’s, voorraadbeheer en product information management (PIM) geïntroduceerd. In juli gaat het nieuwe e-commerceplatform live.

Welke strategie en doelen gaan schuil achter de veranderingen?

“We voeren belangrijke veranderingen door op drie vlakken: inkoop, logistiek en service.

“Om te beginnen met die eerste: het grootste deel van onze collectie bestaat uit zelf ontworpen schoenen. Dat maakt je als bedrijf uniek en het sluit bovendien goed aan bij de trend van ‘cross border’ e-commerce. Zo’n uniek product slaat internationaal goed aan, Sacha wordt gezien als merk. Maar online kunnen we een bredere collectie aanbieden. We hebben hier niet te maken met maximale verkoopoppervlakten zoals in de winkels. Daarom hebben we een aantal merken toegevoegd aan de collectie uit een hoger segment. Naast eigen (web)winkels zijn marktplaatsen erg belangrijk voor ons: bijvoorbeeld Wehkamp, La Redoute en Amazon. Het aantal verkoopkanalen zal alleen maar toenemen, we moeten in beeld zijn. Nu we alle product- en marketingcontent in één centraal systeem samenbrengen, verwachten we sneller te kunnen uitbreiden en consistent te communiceren.

“De integratie van systemen is daarnaast ook erg belangrijk voor betere logistiek. De filosofie is dat de klant bepaalt hoe en wanneer de schoenen bij hem of haar belanden. We zien onze fysieke winkels daarin echt als een servicepunt. De kracht van onze fysieke aanwezigheid dat we er de verzendtijd mee kunnen verkorten. Betere samenwerking van systemen zorgt ervoor dat producten – ongeacht waar ze zijn besteld – in de winkel zijn af te halen en retourneren. Op den duur is het ook mogelijk om bijvoorbeeld bij de introductie van een populair item online een reservering te plaatsen en deze vervolgens in de winkelstraat op te halen. Omdat systemen beter samenwerken kunnen we ook naar verbeteringen zoeken met logistieke bedrijven, bijvoorbeeld met exactere tijdvakleveringen. In Duitsland bezorgen we al bijna de helft van onze pakketten bij zogenaamde ‘packstations’. In Belgie starten we ook met levering bij 24/7 lockers.

“Tot slot kunnen we ons serviceniveau verhogen. Winkelmedewerkers zijn voorzien van een tablet waarop zij altijd de actuele voorraad kunnen controleren. ‘Nee’ verkopen is niet meer nodig, een verkoper kan er zelf voor zorgen dat een product bij iemand wordt thuisbezorgd.”

Wat is de rol van PIM in deze strategie?

“Dat is voor de genoemde drie vlakken een centrale schakel. Via de PIM-software praten de diverse systemen met elkaar. Voor ons is het grote voordeel dat we één systeem hebben voor de voorraad, prijzen en productkoppeling met alle verkoopkanalen. Daardoor gaat de time-to-market omlaag.

“Iedere marktplaats stelt namelijk eigen eisen aan welke productkenmerken moeten zijn vermeld en in welk formaat. De ene wil de hoogte van de hak precies in centimeters vermeld, de ander wil een globalere vermelding. In de vroegere situatie moest een medewerker daarom per marktplaats alles invullen. Nu exporteert en verrijkt het systeem automatisch op de juiste wijze. Ik kan me voorstellen dat ons dit wel één fte gaat schelen.

“Ook veranderingen in eisen of problemen met productkenmerken kosten ons minder tijd. Als er in één systeem iets misgaat hebben we de bron veel sneller gevonden. La Redoute voerde recent bijvoorbeeld veranderingen door in categorie-indeling. Die nieuwe set van velden hoefden we niet aan te maken. Omdat die velden vergelijkbaar zijn met die van onze eigen shop klikten we ze zo aan. Vraagt Amazon ineens om de schachthoogte van laarzen dan is die data centraal beschikbaar. Een nieuwe datafeed is zo aangemaakt of een bestaande aangepast.”

Wat bleek de moeilijkheid?

“Voor ons was vooral de invulling van de PIM-software een flinke uitdaging. Een goede reden om PIM in te zetten is de automatische ‘mapping’ van eigen (product)data naar data die geschikt zijn voor de aangesloten partners en marktplaatsen. De kunst is om een vertaalslag te maken op de eigen data. Die moet zo generiek zijn dat deze is om te ‘mappen’ naar het formaat van bijvoorbeeld Amazon. Voer je de gegevens direct te concreet in dan richt je de PIM-software in feite in op basis van een specifiek kanaal. Dat probeer je te voorkomen omdat de data anders onbruikbaar zijn voor een ander kanaal. Die vertaalslag is dus belangrijk, maar vraagt ook om experimenteren en dus tijd.”

Wat adviseer je andere e-commercemanagers die een vergelijkbaar traject starten?

“Zorg dat je flexibel bent, zowel intern als in technologie. We merken continu dat klantbehoeften steeds sneller veranderen. Houd de interne lijntjes daarom kort zodat je snel beslissingen kunt nemen. Ik hoor regelmatig over bedrijven waar veel mensen bemoeienis hebben met dit soort grote veranderingen. Wij stelden bewust een kernteam samen van een handjevol mensen. Hierdoor hadden we ons PIM bijvoorbeeld binnen twee maanden draaien. Richt een kleine projectgroep in met beslissingsbevoegdheid.”

Op welke veranderingen hoop je nog?

“Met zo’n nieuwe technische basis ben je nog niet automatisch in staat klanten zowel offline als online te herkennen. Daarom ontwikkelen we nu een loyaliteitsprogramma en maken we customer journey’s beter inzichtelijk. ‘Behavioral targeting’ is dan hopelijk een volgende stap: is iemand een koopjesjager dan tonen we online vooral producten in de sale, is iemand een trendsetter dan met name de nieuwste producten. Sacha werkt ook veel samen met bloggers, de beelden die zij maken, worden straks automatisch gekoppeld aan een product in ons systeem.”



Lees het volledige bericht op Emerce »


Add Your Comment